آشنایی با انواع مولتی متر

Untitled111 1

آوومتر یا مولتی متر چیست؟ این سوال، یکی از سؤالات پرتکراری است که بسیاری از افراد علاقه مند به حوزه برق و الکترونیک با آن رو به رو می‌شوند. مولتی متر یکی از پر مصرف‌ترین دستگاه‌های اندازه گیری در آزمایشگاه‌های برق و الکترونیک است. با این حال، درصد زیادی از کاربران آشنایی کاملی جهت خرید این دستگاه را ندارند ممکن است از خود بپرسند بهترین مارک مولتی متر دیجیتال چیست؟ و یا بهترین مولتی متر برای تعمیرات موبایل چیست؟ اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و به خرید بهترین مولتی متر فکر می‌کنید، با گوشیباز در ادامه این مطلب همراه باشید.

آشنایی با انواع مولتی متر، مولتی متر دیجیتال و عقربه‌ای 

1213large
اساس کار انواع مولتی متر یکی است اما انواع مختلفی از این دستگاه‌ها متناسب با کاربردهای مختلف، مانند تست قطعات الکتریکی یا آزمایش مدارهای الکترونیک، تولید و به بازار عرضه شده است. این دستگاه به دو دسته‌ی مولتی متر آنالوگ یا عقربه‌ای و مولتی متر دیجیتالی تقسیم می‌شوند. همچنین این دستگاه در دو نوع مولتی متر رومیزی و پرتابل جهت کاربردهای مختلف تولید می‌شوند. علاوه براین، گروه دیگری از مولتی مترها جهت اندازه گیری آمپرهای بالا ساخته شده‌اند که با نام مولتی متر کلمپی شناخته می‌شوند.

مولتی متر دیجیتال چیست؟

download
نسل جدید این دستگاه اندازه گیری، مولتی متر دیجیتال نام دارد. این دستگاه الکترونیکی برای اندازه گیری کمیت‌های الکتریسیته از قبیل اختلاف پتانسیل یا ولتاژ، مقاومت و جریان طراحی گردیده و مقادیر اندازه گیری شده را به صورت ارقام روی نمایشگر نشان می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه مولتی متر دیجیتال بهترین مولتی مترهای موجود در بازار ایران و ویژگی‌های هریک را مشاهده کنید.

آشنایی با کاربرد مولتی متر دیجیتال

های مختلف مولتی متر
این وسیله در واقع کار سه دستگاه اهم‌متر، ولت‌متر و آمپرمتر را با هم به صورت ترکیبی انجام می‌دهد. به این ترتیب، به وسیله مولتی متر می‌توان چندین کمیت الکتریکی از قبیل ولت، آمپر و اهم را اندازه گیری کرد. تست خازن با مولتی متر دیجیتال در بسیاری از مواقع قابل انجام است توسط مولتی مترهای دیجیتالی پیشرفته می‌توان مقدار فرکانس و میزان حرارت را نیز اندازه گیری کرد. اندازه گیری میلی آمپر، میکرو آمپر، تست دیود، تست اتصال و… از دیگر کاربرد مولتی متر دیجیتالی می‌باشند. کاربردهای الکتریکی مولتی متر محدود به تست قطعات الکترونیکی، تعمیر لوازم خانگی و تعمیرات مدار الکترونیکی نیست از مولتی متر هر جا که نیاز به اندازه گیری ولتاژ و جریان الکتریکی است استفاده می‌گردد.

مولتی متر اتو رنج چیست؟

انواع مولتی مترهای دیجیتال اتورنج قادر به اندازه گیری ولتاژ از چند صد میلی ولت تا ۱۰۰۰ ولت به صورت خودکار هستند و نیاز به تنظیم رنج دستی ندارند، طرز کار و نحوه تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر دیجیتال بسیار ساده است فقط کافیست جهت تست ولتاژ AC رنج یاب را روی قسمت ولت AC و جهت تست ولتاژ DC رنج یاب را روی قسمت ولت DC قرار داد. همچنین جهت اندازه گیری کمیت‌های دیگر از جمله مقدار اهمی مقاومت یا آمپر باید نشانگر رنج را روی قسمت مربوطه قرار دهد. به این نوع مولتی مترها که به صورت خودکار تنظیم می‌شوند مولتی متر اتورنج Auto Range می‌گویند.

تفاوت مولتی متر دیجیتال و آنالوگ چیست؟

مولتی‌ متر‌های دیجیتال با بهره‌گیری از مدارهای الکترونیکی و پردازنده‌های ساده، انواع پارامترهای الکتریکی را اندازه می‌گیرند و بر روی نمایش‌گر ال‌سی‌دی نشان می‌دهند. اما مولتی مترهای قدیمی آنالوگ پارامترهای اندازه گیری شده را توسط میتر عقربه‌ای نمایش می‌دهند. تفاوت مولتی متر دیجیتال با آنالوگ فقط در نمایشگر نیست شاید بتوان گفت مهم‌ترین تفاوت در دقت اندازه گیری و تنوع امکانات در مولتی مترهای دیجیتال نسبت به آنالوگ است.

مولتی متر دیجیتال به دلیل قیمت پایین، دقت بالا و کاربری آسانی که نسبت به مولتی متر آنالوگ دارد با استقبال فراوانی از سوی کاربران مواجه شده است. دقت اندازه گیری و همچنین سهولت کار با آن از ویژگی‌های مهم مولتی متر های دیجیتال است. اگر به دنبال یک مولتی متر دیجیتال با کیفیت با قابلیت حمل آسان هستید، با مراجعه به صفحه مولتی متر دیجیتال دستی می‌توانید گزینه‌های جدابی را مشاهده نمایید.

Type of Multimeter

دقت اندازه گیری دستگاه مولتی متر چقدر است؟

تمام دستگاه‌های اندازه گیری دارای حدمجازی از خطا هستند، دقت یک دستگاه اندازه گیری بیان می‌کند که مقدار اندازه گیری شده تا چه حد با مقدار واقعی نزدیک است. معمولاً به جای مقدار واقعی از مقدار استاندارد استفاده می‌شود و دقت برحسب خطای دستگاه و به صورت درصد بیان می‌گردد.

دقت مولتی مترهای آنالوگ بصورت استاندارد 3% و درحالیکه دقت مولتی متر دیجیتال بصورت استاندارد 0.5% و در مولتی مترهای پیشرفته این مقدار کمتر است. خطا به صورت + و – بیان می‌شود. بعضی مولتی مترها دقت 0.0.1% و در موارد خاص آزمایشگاهی مقدار دقت را کسری از میلیون نیز ارائه می‌گردند. لازم است بدانیم پایداری دقت مولتی متر در صورت کالیبره نمودن دوره‌ای آن حفظ می‌گردد.

بهترین مارک مولتی متر چیست؟ آشنایی با بهترین مولتی متر دیجیتال

متر

افرادی که به‌صورت حرفه‌ای با صنعت برق کار می‌کنند و تجربه‌ی کار با مولتی‌متر را دارند، نام محصولات شرکت تایوانی آپا APPA را بعنوان برندی برتر و بهترین مارک مولتی متر می‌شناسند. این شرکت با تولیدات متنوع انواع مولتی‌متر، آمپرمتر، حرارت سنج، میگر، پاور آنالایزر. جایگاه برتری در بازار اروپا و آمریکا پیدا کرده است. بهترین شرکت‌های اروپایی و آمریکایی انواع مولتی متر دستی و مولتی متر رومیزی را به شرکت آپا APPA سفارش داده و با نام تجاری خود عرضه می‌کنند. برای نمونه مولتی متر برند آپا مدل APPA 73 را با مولتی متر AVO 410 برند کمپانی میگر انگلیس مقایسه نمایید.

 

ارسال دیدگاه