چرا آی سی سی‌پی‌یو در موبایل مهم است و چند نوع پردازشگر داریم؟

سیم لحیم

سی‌پی‌یو قطعه‌ای است که تمامی عملکردهای لوازم الکترونیکی از جمله گوشی هوشمند یا تب‌لت‌ها را برعهده دارد. درواقع به این قطعه مغز یا هسته هر سیستمی گفته می‌شود که با انجام محاسبات و پردازش‌های پیچیده بسیاری از عملکردهای دستگاه را سازماندهی می‌کند. آی سی سی‌پی‌یو در موبایل نیز در واقع پردازنده‌ای است که مسئولیت کارآیی سیستم را برعهده دارد.

در ادامه مطلب با ارائه اطلاعات مفیدی در خصوص انواع آی سی سی‌پی‌یو در موبایل و کارآیی هر یک از آن‌ها با ما همراه باشید.

آی‌سی سی‌پی‌یو در موبایل چگونه عمل می‌کند؟

برخلاف لپ‌تاپ و تبلت‌ها که هر یک از قطعات الکترونیکی مانند هارد، CPU یا رم کاملا مجزا از یکدیگر هستند، آی سی سی‌پی‌یو در موبایل به صورت یکپارچه و روی برد اصلی گوشی نصب شده‌اند. درواقع در گوشی‌های پرچم دار ابتدا آی سی CPU روی برد قرار می‌گیرد، سپس رم را روی آن نصب می‌کنند. در این صورت برقراری ارتباط میان این قطعات در طول عملکرد دستگاه بسیار آسان انجام می‌شود.

 

digital cpu

 

همچنین CPU با دیگر قطعات مانند GPU نیز در ارتباط است که همان واحدی است که به پردازش اطلاعات گرافیکی می‌پردازد. در یک کلام باید گفت تمامی عملکردهای مختلف یک مجموعه الکترونیکی نظیر گوشی هوشمند یا تبلت از طریق این واحد پردازنده قدرتمند رهبری می‌شود.

برندهای مطرح سی‌پی‌یو موبایل

شرکت‌های بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ اما نام برخی از آن‌ها بیشتر از دیگران به گوش می‌خورد؛ چرا که کیفیت و بازدهی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. اپل، کوالکوم، مدیاتک، های‌سیلیکون و اگزینیوس سامسونگ ازجمله شرکت‌هایی هستند که با تولیدات حرفه‌ای خود حرف‌های بسیاری برای گفتن در این حوزه دارند.

آی سی سی‌پی‌یو در موبایل سامسونگ

سامسونگ از جمله تولیدکنندگان CPU بوده که نام تراشه‌های هوشمند خود را اگزینوس نهاده است. این تراشه‌ها به چند شکل تک هسته‌ای یا چند هسته‌ای تولید می‌شوند که هر یک با توجه به عملکردی که دارند، در انواع گوشی‌های ارزان، میان‌رده و پرچمداران استفاده می‌شوند.

حرفه‌ای همچون کوالکوم

شرکت بزرگ و مشهور کوالکوم تراشه‌های بی‌نظیر خود را با نام اسنپدراگون یا کوالکام به بازار معرفی کرده است که توانسته‌اند بیشترین سهم بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند. امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند از برندهای مختلف از این تراشه‌ها بهره می‌برند. کوالکوم به‌تدریج این قطعات الکترونیکی را از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار ارتقا داد از سی‌پی‌یو کوالکام در خیلی از گوشی های میان رده و حتی پرچم‌دار استفاده میشود. اسنپدراگون موفق شد در بسیاری از زمینه‌ها نظیر کندی سرعت و مصرف انرژی کمتر از بعضی از رقبا خود پیشی بگیرد و سهم زیاری از بازار را از آن خود کند.

امروزه نسل جدید اسنپدراگون‌ها در مدل‌های گوشی پرچمدار و رده بالا دیده می‌شود که از نظر عملکرد و سرعت بسیار کارآمد و حرفه‌ای محسوب می‌شوند. بدیهی است کیفیت بالای این تراشه‌ها باعث افزایش قیمت گوشی‌ها شده است.

سی‌پی‌یو به سبک اپل

برخلاف کوالکوم که بیشتر CPUهای آن در بیشتر لوازم الکترونیک ازجمله گوشی‌های هوشمند دیده می‌شود، اپل از تراشه‌های ساخت خود برای ارتقای سطح کیفی گوشی‌های خود استفاده می‌کند.

تراشه‌های ساخت اپل از قدرت و عملکردهای بسیار متنوعی برخوردار هستند که هر یک به علت کارآیی‌های مخصوصی طراحی و ساخته می‌شوند. اپل معمولا از اعداد برای نشان دادن سطح کیفی آی سی سی‌پی‌یو در موبایل استفاده می‌کند. به عنوان مثال A12 نسبت به سری‌های قبلی بسیار مدرن و کارآمد است.

جالب است بدانید این شرکت برای پردازنده‌های آی‌پد معمولا از تراشه‌های متفاوتی نسبت به آی سی‌های گوشی هوشمند استفاده می‌کند؛ چراکه قدرت و عملکرد مورد نیاز این مجموعه‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. هر اندازه عملیات سنگین و پیشرفته‌ای با گوشی یا تبلت انجام شود، نیاز به سی‌پی‌یو قدرتمند و پرسرعت بیشتر احساس می‌شود.

آیا تعداد هسته‌ها در عملکرد سی‌پی‌یو موثر است؟

امروزه پردازش‌ها به اندازه‌ای گسترش یافته است که یک هسته از عهده حجم بالای پردازش‌ها بر نمی‌آید. به همین علت شرکت‌های سازنده به سمت افزایش تعداد هسته‌ها پیش رفته‌اند؛ اما این هسته‌ها چگونه باعث ارتقای عملکرد آی سی سی‌پی‌یو در موبایل می‌شوند؟

cpu core

زمانی که شما از یک گوشی هوشمند چند هسته‌ای استفاده می‌کنید، این بدین معناست که بین هسته‌ها تقسیم مسئولیت انجام می‌شود و هر هسته با توجه به ظرفیت و قدرتی که در اختیار دارد، بخشی از این وظایف را انجام می‌دهد. هر اندازه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، قدرت و توان پردازش سی‌پی‌یو و البته عملکرد گوشی‌های هوشمند بهبود می‌یابد.

این روزها بسیاری از گوشی‌های میان‌رده ۶ هسته‌ای یا بیشتر هستند و قابلیت‌های منحصربه‌فردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بی‌شک گوشی‌های پرچمدار و حرفه‌ای با برخورداری از هسته‌های بیشتر در این زمینه پیش‌گام هستند.

کمی با سرعت کلاک در پردازنده‌های گوشی آشنا شوید!

کلاک معیاری است که در گوشی‌ها نرخ یا سرعت اجرای دستورات را مشخص می‌کند. این بدین معناست که از لحظه صدور فرمان برای انجام کاری تا زمان اجرای آن مدت زمانی است که به عنوان سرعت کلاک در پردازنده‌ها شناخته می‌شود.

در صورتی که تمایل به انجام فعالیت‌ها و پردازش‌های سنگین در گوشی همراه یا تبلت خود دارید، توصیه می‌کنیم از پردازنده‌هایی با سرعت کلاک بالاتر استفاده کنید. هر اندازه این مقادیر بیشتر باشد، سرعت اجرایی شدن پردازش‌ها بهبود می‌یابد. این سرعت با معیار گیگاهرتز یا مگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود.

البته وجود کلاک بالاتر به منزله این است که گوشی هوشمند شما با سرعت بالاتری شارژ خود را از دست می‌دهد و البته گرمای بیشتری را تجربه می‌کنید.

نانومتر در سی‌پی‌یو به چه معناست؟

تراشه‌ها و پردازنده‌ها معمولا حاوی تعداد بسیار زیادی ترانزیستور بوده که در ارتباط با یکدیگر هستند. نانومتر معیاری است که تعیین می‌کند هر کدام از این پردازنده‌ها توان برخورداری از چه تعداد ترانزیستور دارند. هر چه این مقادیر کمتر باشد، توان پردازنده در عملکرد، دقت و سرعت بیشتر می‌شود؛ چراکه تعداد ترانزیستورها بیشتر می‌شود.

این روزها پردازنده‌های ۷ نانومتری در بورس هستند که با ترانزیستورهای بیشتر توانسته‌اند تا ۴۵ درصد کارآیی این مجموعه‌ها را ارتقا دهند. این نسل جدید از آی سی سی‌پی‌یو در موبایل همچنین باعث کاهش قابل ملاحظه‌ای در مصرف انرژی شده است.

عوامل خرابی CPU موبایل

اگر با مشکلاتی نظیر هنگ کردن دائمی گوشی مواجه هستید یا احساس می‌کنید سرعت گوشی هوشمند شما به اندازه گذشته نیست، یکی از احتمالات آن است که سی‌پی‌یو آن آسیب دیده باشد. اما چه مسائلی باعث ایجاد اختلال و خرابی در سی‌پی‌یو می‌شوند؟

ازجمله مهم‌ترین عوامل مزاحم که در نهایت باعث ایجاد اختلالات گاها جبران‌ناپذیری در CPU می‌شود، حرارت است. این قطعه کاملا به دما حساسیت دارد و قابلیت تحمل گرمای بیش‌از حد مجاز را ندارد.

آی سی سی پی یو در موبایل

باید به این مسئله دقت داشته باشید که خود آی سی سی‌پی‌یو در موبایل هنگام فعالیت گرمایی تولید می‌کند که باید با قرار گرفتن در محیط مناسب کاهش یابد. بنابراین از قراردادن گوشی در محیط‌های بسیار گرم خودداری کنید. همچنین نور مستقیم و شدید آفتاب نیز به همین علت برای سلامت CPU مناسب نیست.

از طرفی فشار بیش‌از اندازه به گوشی باعث می‌شود قطعه سی‌پی‌یو بیشتر از هر قسمت دیگری تحت تأثیر قرار بگیرد. از طرفی موقعیت‌هایی مانند شارژ شدن نیز اهمیت بالایی دارند. در صورتی که هنگام شارژ گوشی از آن استفاده کنید، می‌توانید سلامت سی‌پی‌یو و سایر قسمت‌های حساس و گران‌قیمت را به خطر بیندازید.

نکته!

دقت داشته باشید این قطعه گران‌قیمت است و از طرفی تعویض و تعمیر آن به علت حساسیت بالا کاری سخت و دشوار است. به همین علت مراقبت از گوشی و جلوگیری از وارد آمدن ضربات، نوسانات الکتریکی، قرار گرفتن در معرض آب و گرما و حتی پردازش برنامه های فوق‌العاده سنگین باعث بروز آسیب‌هایی در این قسمت‌ها می‌شود.

با این علامت‌ها بدانید CPU گوشی آسیب دیده است

یکی از مهم‌ترین علائم خرابی آی سی سی‌پی‌یو در موبایل آن است که با هنگ و کندی سرعت در این قطعه مواجه شوید. همچنین گوشی در چنین موقعیتی موقع بالا آمدن و لود با مشکلاتی مواجه می‌شود یا ممکن است ناخودآگاه و بدون علت خاموش و روشن شود. حتی گاهی هنگام روشن شدن موبایل متوجه می‌شوید که دستگاه تا مدت‌ها روی قسمت لوگو باقی مانده است.

در صورت مشاهده هر یک از این علامت‌ها باید این احتمال را در نظر بگیرید که امکان خرابی CPU محتمل است. در این صورت حتما گوشی هوشمند خود را به یک متخصص و تکنسین حرفه‌ای و مجرب در این حوزه نشان دهید.

نگاه اجمالی

گوشی‌های هوشمند از آی‌ سی‌های مختلفی ساخته می‌شوند که هر یک وظیفه مشخصی را برعهده دارند. آی سی سی‌پی‌یو در موبایل یکی از اساسی‌ترین بخش‌هاست که وظیفه پردازش تمامی فر‌آیندهای گوشی را برعهده می‌گیرد. شرکت‌های بزرگی نظیر کوالکوم، اپل، سامسونگ، مدیا تک و هواوی از سازندگان این قبیل تراشه‌های الکترونیکی هستند.

آی سی CPU روی برد اصلی گوشی هوشمند نصب می‌شود و در ارتباط با سایر قسمت‌ها عمل می‌کند. این قطعات ممکن است یک یا چند هسته باشند. همچنین نرخ یا سرعت کلاک در آن‌ها متفاوت است. هر یک از این ویژگی‌ها قدرت و سرعت عمل مجموعه را مشخص می‌کنند. بسته به نوع پردازنده‌ها معمولا از آن‌ها در طراحی و ساخت گوشی‌های ارزان، میان‌رده و حتی پرچمدار استفاده می‌کنند.

ارسال دیدگاه