وسایل مورد نیاز یک تعمیرکار موبایل چیست؟

گوشیباز

وسایل مورد نیاز یک تعمیرکار موبایل

امروزه دغدغه هر شغلی، شناخت و تهیه ابزار اون شغل هست که اگر تصمیم گرفته‌اید که شغل تعمیرات موبایل را راه بیاندازید، به شما تبریک می‌گوییم. چرا که وارد یک شغل پر درآمد شده‌اید. خوشبختانه برای شروع و کسب درآمد در این زمینه نیاز به سختگیری نیست. شما می‌توانید با تهیه ابزار تعمیرات موبایل و وسایل مورد نیاز خود کار را حتی در یک مغازه کوچک آغاز کنید.

IMG 20210509 115639 700x700 1

هزینه مورد نیاز برای تهیه ابزار تعمیرات موبایل چقدر است؟

برای شروع به کار تعمیرات موبایل، حداقل 10 و حداکثر 50 میلیون نیاز دارید، البته این رقم شما را نترساند. راه‌های زیادی برای شروع با مبالغی کمتر از این‌ها وجود دارد. راه اول این است که در ابتدا تمرکز خود را بر روی تعمیرات محدود و خاصی بگذارید. با درآمد ناشی از همین قسمت می‌توانید در آینده ابزار مورد نیازتان را خریداری کنید. راه دوم فروش لوازم جانبی موبایل است. بعداز گذر زمان و درآمد زایی می‌توانید لوازم مورد نیازتان برای تعمیرات را خریداری کنید. در نهایت شما می‌توانید در ابتدا فعالیت خود در این زمینه را به تعویض قطعاتی مانند تاچ ال سی دیو یا تعویض باتری محدود کنید. به مرور و با کسب درآمد بیشتر در زمینه ی تعمیرات تخصصی تر وارد شوید.

پیشنهاد ویژه: مقاله چرا شغل تعمیرات موبایل مناسبه را حتما بخوانید!

نکته : این ابزارات معرفی شده  قسمت (سخت افزار) تعمیرات موبایل هست.

لیست ابزار و وسایل مورد نیاز یک تعمیرکار موبایل:

لوپ یا میکروسکوب

دستگاه لوپ و میکروسکوپ تعمیرات موبایل یکی از ابزارهای مورد نیاز هر تعمیرکار موبایل به حساب می‌آید. لوپ مانند میکروسکوپ و ذره بین عمل می کند. بعد از باز کردن موبایل نیاز دارید که اجزای آن را بزرگ و واضح ببینید. دستگاه لوپ با زوم و بزرگنمایی برد گوشی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد. لوپ از دو نوع آنالوگ و دیجیتال ارائه می‌شود و جز ضروری‌ترین تجهیرات در میان ابزارهای لازم برای تعمیرات موبایل به حساب می‌آید.

لوپ

دستگاه هیتر و هویه

این دستگاه هوای گرم را با فشار تنظیم شده‌ای به بیرون هدایت می‌کند. از دستگاه هیتر و هویه برای حرارت دادن به سطوح مختلف برد و همچنین تعویض قطعات موبایل استفاده می‌کنند.

هیتر از تجهیرات مهم در بحث تعمیرات موبایل است. همانطور که گفته شد این دستگاه با اعمال هوای گرم قابل کنترل برای شدت‌ها و دماهای مختلف در بخش جداسازی و بازکردن اجزای مختلف گوشی به کار می‌رود. اگر بخواهید قطعات چند پایه مانند آی سی ها را بردارید و یا قاب‌هایی که گوشه‌هایی با لاستیک آب بندی دارند را از بدنه جدا کنید این کار را با هیتر انجام می دهید. برای برداشتن آی سی‌ها از هیتر سری آی سی استفاده می‌کنند. از این منظر هیترها در اندازه‌ها و سری‌های مختلف ارائه می‌شود و قابل تعویض هستند.

دستگاه هیتر و هویه :
هیتر و هویه

هویه تعمیرات موبایل

اگر در تعمیرات و در بخش هایی نیاز به ظریف کاری و تعویض قطعات داشته باشید، باید از دستگاه هویه تعمیرات موبایل استفاده کنید. هویه با وات متغیر مقادیر حرارتی متفاوتی برای ما اینکار ایجاد می‌کند. هویه در لحیم کاری استفاده می‌شود و به واسطه آن پایه‌های قطعات الکترونیکی به یک دستگاه وصل یا از آن جدا می‌شوند. گرمایش این دستگاه ار المنت‌های برقی تامین می‌شود. هویه‌هایی که در تعمیرات موبایل استفاده می‌شود از نوع معمولی آن نیست و جز دسته لوازم تعمیرات موبایل محسوب می‌شوند چرا که در بحث تعمیرات نیاز دارید که برای قسمت‌های مختلف از وات‌های مختلف و مناسب با همان بخش استفاده کنید.

دستگاه منبع تغذیه تعمیرات موبایل

برای شوک دادن باتری، شارژ مستقیم باتری و روشن کردن گوشی بدون باتری به منبع تغذیه نیاز دارید. همچنین برای اینکه نحوه جریان کشی در گوشی‌های خاموش را دنبال کرده و آنها را عیب یابی کنید باید از منبع تغذیه استفاده کنید.

تغذیه دیجیتال 0 تا 30 ولت 5 آمپر yihua مدل 305d

سپراتور

دستگاه سپراتور یک وسیله برای جدا کردن تاچ ال سی دی و تعمیر آن است. این وسیله برای جدا کردن گلس و ال سی دی تبلت، کامپیوتر، موبایل و… به کار می‌رود.7 اینچی سانشاین

مولتی متر

تست مقاومت‌ها، خازن، دیور، ترانزیستور و سایر قطعات و همچنین تست وجود ارتباط میان دو نقطه از طریق مولتی متر انجام می‌شود. علاوه بر این تست مسیرها، ولتاژگیری باتری، تست دیور و تست اتصال کوتاه نیز می‌تواند با مولتی متر انجام بشود. با این اوصاف از مولتی متر در بخش عیب یابی استفاده می‌شود که دارای قسمت‌های مختلفی برای تست است. به اینگونه ابزار که وظیفه سنجش کمیت‌های الکتریکی را دارند جهت تست و بررسی عملکرد قطعات موبایل و اطمینان از خراب نبودن آنها همواره در بحث تعمیرات نیاز است. مولتی متر ها در دو دسته بندی عقربه‌ای و دیجیتالی تقسیم می‌شود. مولتی متر های دیجیتالی نیز در دو دسته رنج دستی و اتوماتیک قرار می‌گیرند. به طور کلی مولتی سنج‌های دیجیتال امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند.

Type of Multimeter

ست پیچ گوشتی ها

از پیچ گوشتی برای باز و بسته کردن گوشی استفاده می‌کنند. ست پیچ گوشتی مورد نیاز برای تعمیرات با شماره های T4،T5،T6 و T8 نامگذاری می‌شوند.

111346909

پنس

برای تعویض قطعات، به پنس موبایل نیاز دارید. پنس مورد استفاده شما باید آنتی مگنتیک یا ضدمغناطیس باشد. این پنس نباید الکتریسیته ساکن را انتقال دهد یعنی باید آنتی استاتیک باشد.

baku ss sa sr pence

سیم قلع

در تعمیرات موبایل به سیم قلع ضخیم و قلع ظریف از نوع 3دهم میلی متر نیاز پیدا می‌کنید.

سیم لحیم

شابلون

طرح های پایه های آی سی گوشی بر روی شابلون موبایل وجود دارد.

تعمیرات موبایل

خمیرقلع

برای پایه سازی آی سی های BGA ازدر زمان شابلون زنی از خمیر قلع استفاده می‌کنید.

قلع مکانیک مدل Mechanic XG50 1

خمیر فلکس

وظیفه احیاکنندگی قلعه بر عهده این روغن است. این ابزار به صورت خمیر و اسپری فلکس ارائه می‌شود.

فلکس لیوانی و کاسه ای ریلایف Relife RL 559 IM 1

سیم قلع کش

برای از بین بردن اتصالی و جهت جذب قلع در زمانی که قلع انباشته شود و یا بین پایه‌ها اتصالی رخ دهد، استفاده می‌شود.

سیم قلع کش

چسب ضدآب

چسب جز لاینفک لوازم تعمیرات موبایل است. چسب‌های ضدآب سازی، چسب E8000 ،7000، و چسب دو طرفه در بحث تعمیرات موبایل بسیار ضروری و البته کاربردی هستند. برای چسباندن درب پشت موبایل، تاچ ال سی دی، بستن و چسباندن قطعات مختلف و مواردی از این قبیل از انواع چسب‌های گفته شده استفاده می‌کنند.

چسب

ابزار تعمیر موبایل بصورت خلاصه!

چسب نسوز، تینر ۱۰۰۰۰ فوری،  اسپری فریز، خمیر قلع، اسپری خشک، گیره برد،  اسفنج نسوز، چسب ۱۲۳، خمیر قلع، خمیر سلیکون، اسپاتول فلزی، حلال چسب ال سی دی، ست آچار ستاره ای، خمیر فلکس جامد، قاب بازکن کوچک فلزی، سیم لاکی، کشوی ریز نگهدارند قطعات الکترونیک و انواع پیچ گوشتی معمولی و…

در میان تمام مشتریانی که برای تعمیرات سخت افزاری به شما مراجعه میکنند، ممکن است مشتریانی هم داشته باشید که به دلیل مشکلات نرم افزاری به شما مراجعه کنند. البته از تعمیرکار تخصصی موبایل در بخش سخت افزار انتطار نمی رود که به مشکلات نرم افزاری مسلط باشد. اما بدیهی است برای گسترش فعالیت خود در حوزه ی تعمیرات نیاز دارید که به حوزه ی نرم افزار نیز مسلط شوید.

یک تعمیرگاه خوب و استاندارد برای موبایل بهتر است دارای میزی به ابعاد یک در دو متر باشد. برای میز خود پیشخوان قرار دهید. روی این پیشخوان هوای گرم، ابزارها و منبع تغذیه قرار می‌گیرید. باید نور کافی روی سطح میز وجود داشته باشد اما میز نور را بازتاب ندهد. سعی کنید سطح میز یا قسمی از آن را با سفره نسوز عایق شود. پریز چندراهی برق صنعتی و چند منظوره روی میز نصب کنید و به دلیل جریان کشی زیاد برای هیتر و منبع تغذیه سه راهی مطمئن نصب کنید.

سخن آخر 

با هر سن و سالی که دارید برای ورود به بازار تعمیرات موبایل دیر نیست. این حرفه بسیار نوظهور است و اگر عملکرد خوبی داشته باشید در این بازار جایگاه خود را تثبیت خواهید کرد.

ارسال دیدگاه