ایا میشود دوربین گوشی را عوض کرد؟

گوشیباز

طبیعتا امکان تعویض دوربین گوشی های موبایل وجود دارد و باید هم همچنین امکانی وجود داشته باشد، در غیر این صورت اگر برای دوربین گوشی خاصی مشکلی به وجود می‌آمد قادر به تعویض آن نبودیم و عملا تعمیر موبایل غیر ممکن می‌شد. دوربین گوشی که هم اکنون از آن استفاده می‌کنید در واقع یک پکیج مستقل است که اصطلاحا به آن ماژول دوربین گفته می‌شود. ماژول دوربین گوشی می‌تواند دارای چند لنز باشد یا قطعات دیگری مثل چراغ فلش LED یا حتی سنسور های جلوی گوشی را در بر بگیرد.

زمانی که لازم باشد ماژول دوربین یک گوشی تعویض شود، تمام این قطعات و مجموعه‌ای که به عنوان ماژول دوربین گوشی شناسایی می‌شود تعویض خواهد شد. به عنوان مثال اگر دوربین گوشی شما سه‌گانه باشد از سه لنز 48، 12 و 8 مگاپیکسلی تشکیل شود و در عملکرد یکی از این سه لنز اختلال به وجود آید و دوربین موبایل از کار بیفتد، تعمیر دوربین فقط به صورتی قابل انجام خواهد بود که کل مجموعه نام برده شده در قالب ماژول دوربین تعویض گردد و اینطور نیست که بتوانید فقط یک لنز 12، 8 یا 48 مگاپیکسلی مجموعه دوربین را تعویض نمایید.

البته ایده ارائه یک قابلیت این چنینی چندین سال پیش توسط گوگل ارائه شده بود و از آن تحت عنوان پروژه آرا (Project Ara) یاد می‌شد که بعدا سرمایه گذاری بر روی آن تقریبا متوقف شد و این پروژه به عنوان پروژه های نه چندان موفق گوگل در تاریخ به ثبت رسید. در این پروژه گوگل قصد داشت گوشی تولید کند که تمام اجزای سخت افزاری آن قابل تغییر و ارتقاء باشند! برای مثال در این گوشی می‌توانستید لنز دوربین اصلی را تغییر دهید یا باتری بزرگ تری در گوشی بکار ببرید یا ظرفیت رم آن را بیشتر کنید.

اما متاسفانه در عمل امکان تعویض کردن دوربین گوشی های امروزی با دوربین گوشی های دیگر یا هر نوع تغییر سخت افزاری دیگر در قطعات موبایل وجود ندارد. حتی کوچک ترین قطعات یک گوشی موبایل هم باید مناسب با طراحی خودش انتخاب شوند و نمی‌توان از هر قطعه‌ای در هر گوشی استفاده کرد. به همین جهت است که همیشه تاکید می‌شود از قطعات اورجینال در تعمیرات موبایل استفاده به عمل آید تا نتیجه و کیفیت تعمیر رضایت بخش باشد.

تعویض یا تعمیر دوربین گوشی‌های هوشمند؟ – رسانه کلیک

آیا شخصا قادر به تعویض دوربین گوشی خواهیم بود؟

اینکه شخصا قادر به تعویض دوربین گوشی هستید یا نه بستگی به میزان مهارت، استعداد و علاقمندی شما به تعمیرات موبایل دارد. تعویض دوربین گوشی ها در کل کار خیلی سختی نیست و از تعمیرات نسبتا ساده گوشی های هوشمند به شمار می‌رود. البته باز هم در این زمینه نمی‌تواند به طور کامل و یکپارچه نظر دارد، چون ممکن است در گوشی خاصی طراحی بکار رود که تعویض دوربین دستگاه از سادگی خارج شده و دشوار گردد.

جمع‌بندی

بنابراین اگر از این پس کسی از شما پرسید که ایا میشود دوربین گوشی را عوض کرد یا خیر باید بگویید که طبیعتا تعویض دوربین گوشی امکانپذیر است اما به شرطی که این تعویض دوربین به صورتی انجام شود که قطعه مشابه و یکسان در دستگاه بکار برود و نمی‌توان دوربین های متفاوت و مختص گوشی های دیگر را در یک موبایل خاص نصب کرد و به نوعی کیفیت دوربین را افزایش داد. برای افزایش کیفیت دوربین گوشی های موبایل می‌توانید از لنز هایی استفاده کنید که به عنوان لوازم جانبی برای آن ها عرضه می‌شود.

ارسال دیدگاه