با آی‌سی هارد در موبایل بیشتر آشنا شوید!

گوشیباز

موبایل هوشمند امروزی شامل انواع متنوعی از آی‌سی‌هاست که هر یک عملکردهای به‌خصوصی را در این سیستم‌های پیشرفته بر عهده می‌گیرند. آی‎سی هارد یکی از انواع آی‌سی است که دارای ظرفیت‌های متفاوتی است. شرکت‌های بزرگی نظیر سامسونگ، توشیبا، اسکای نیکس، اسکن دیسک و غیره به طراحی و تولید این آی‌سی هارد در موبایل می‌پردازند.

آی‌سی هارد در موبایل چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

این آی‌سی از جمله قطعات الکترونیکی است که روی مادربورد یا بورد اصلی قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین قطعات هر گوشی هوشمندی محسوب می‌شود. وظیفه اصلی آی‌سی هارد در موبایل حفظ و نگهداری از داده‌هاست. همچنین آی‌سی هارد باید انتقال اطلاعات میان بخش‌های دیگر نظیر رم و CPU را انجام دهد.

به این قطعات کوچک الکترونیکی آی‌سی EMMC  یا آی‌سی NAND نیز گفته می‌شود که به معنای کارت حافظه چند رسانه‌ای است. این عبارت مخفف اصطلاح تخصصی Embedded Multi Media Card است.

از جمله وظایف آی‌سی هارد آن است که به سیستم عامل گوشی موبایل هوشمند اجازه دهد سیستم را راه‌اندازی و بوت کند. آی‌سی هارد در موبایل در واقع نوعی از انواع حافظه در گوشی‌های هوشمند است که نقش بسزایی در عملکرد موثر سیستم عامل دارد.

هارد سامسونگ

نکته!

نکته‌‌ای که در این خصوص باید بدانید آن است که گوشی‌ها هارد ندارند و درواقع منظور از هارد گوشی حافظه‌ای برای حفظ و نگهداری اطلاعات است. درحقیقت هارد گوشی یک اصطلاح رایج اشتباه است!

انواع آی‌سی هارد موبایل

جالب است بدانید در بازار انواع مختلفی از آی‌‌سی‌های تولیدی شرکت‌های مختلف یافت می‌شوند که به دسته‌های اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • آی‌سی اورجینال؛
  • آی‌سی نیو؛
  • آی‌سی دست دوم یا سِکِند.

بدیهی است که آی‌سی‌های اورجینال کیفیت بیشتری دارند و از نظر فنی مناسب‌تر هستند. البته دقیقا به همین دلیل گران‌‌قیمت‌تر از سایر آی‌سی‌ها هستند. این در حالی ‌است که مدل‌های دست دوم یا سِکِند معمولا پس از بروز مشکلات و اختلالاتی در عملکرد به فروش گذاشته می‌شوند. بنابراین نباید انتظارات زیادی از این قبیل آی‌سی‌ها داشته باشید.

از طرفی مدل‌هایی با کیفیت نیو نیز حد وسط میان آی‌سی‌های اورجینال و دست دوم هستند. به این معنا که کیفیت مناسبی دارند اما نباید همچنان انتظار یک آی‌سی اورجینال را از آن‌ها داشته باشید. قیمت این قبیل محصولات بسیار مناسب است.

چگونه یک هارد موبایل با کیفیت را تشخیص دهیم؟

آی‌سی‌های اورجینال معمولا طول عمر بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارند و بازدهی مناسبی را عرضه می‌کنند. درواقع شما با خرید نمونه‌های مرغوب و باکیفیت آی‌سی هارد در موبایل می‌توانید از ماندگاری بالای آن‌ها اطمینان داشته باشید. این طول عمر معمولا به علت استفاده از عناصر الکتریکی حرفه‌ای و مرغوب در ساختار این آی‌سی‌هاست.

آی سی هارد در موبایل

در نگاه نخست بهتر است برای خرید انواع آی‌سی‌های موبایل نظیر هارد از فروشگاه‌های مطمئن خرید کنیم اما واقعا از کجا مطمئن باشیم که آی‌سی خریداری شده اورجینال, نیو یا سکند است؟ در همین راستا یک مقاله‌ی مقایسه در سایت نوشتیم. در صورتی که تمایل به خرید محصولات باکیفیت دارید، آی‌سی های اورجینال بسیار گران هستند و برای استفاده در خیلی از گوشیها توجیه اقتصادی ندارند(از خود گوشی گرونتره). با توجه به این موضوع دو گزینه دیگر برای ما میماند که پیشنهاد ما استفاده از هاردهای نیو است.

چه مواردی آی‌سی‌ هارد را خراب می‌کند؟

هنگام استفاده از انواع گوشی‌های هوشمند، حتما توجه داشته باشید که آی‌سی هارد در برابر نوسان ولتاژ, ضربه، دما و نرم‌افزارهای مخرب آسیب‌پذیر هستند. بدین معنا که اگر گوشی خود را مقابل ضربات شدید مراقبت نکنید یا موبایل را در دماهای بسیار زیاد یا بسیار کم قرار دهید، آی سی هارد در موبایل بیشترین اثرات را دریافت می‌کند و دچار خرابی‌های گاها جبران ناپذیری می‌شود. یک مورد بسیار مهم دیگر نوسان ولتاژ است, خیلی از موبایل و تبلت‌ها با خرابی یا تمام شدن شارژ باتری آی‌سی هارد خراب میشود و دیگر روشن نمیشود.

باید بدانید که بجز هاردهای برند سامسونگ امکان تغییرات در آی‌سی هارد موبایل وجود ندارد. به همین علت باید پیش از خرید توجه لازم را در خصوص سلامت و مرغوبیت آی‌سی‌های هارد صرف کنید.

نکته!

سعی کنید گوشی در حال شارژ را خاموش یا ریست نکنید؛ این مسائل مستقیما به آی سی هارد در موبایل آسیب می‌زند!

برندهای مطرح آی سی هارد یا حافظه

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره داشتیم، سامسونگ،توشیبا ,کینگستون، سن دیسک، اسکای هاینیکس و میکرون از بزرگترین طراحان و تولیدکنندگان آی سی هارد در موبایل هستند.

در این میان تولیدات شرکت سامسونگ و توشیبا از کیفیت‌‌های به مراتب بهتری برخوردار هستند. مرغوبیت مواد اولیه‌ای که در ساخت این محصولات به کار رفته‌ است، علاوه‌ بر ماندگاری بالا، قابلیت‌هایی نظیر کاهش ضریب آسیب در محصولات را حاصل می‌کند.

هارد آیفون

معمولا شرکت‌های بزرگ تولید کننده موبایل مانند سامسونگ, اپل، شیائومی, ال جی، و سونی از آی سی‌های شرکت توشیبا استفاده می‌کنند. هواووی نیز از طرفداران پروپاقرص آی سی هارد اسکای نیکس است. کینگستون از جمله برندهای تولیدی چینی است که محصولات خود را در گوشی‌های چینی بیشتر استفاده می‌کند.

بدیهی است شرکت بزرگ و مشهور سامسونگ نیز از آی سی‌های تولیدی خود برای بهبود عملکرد گوشی‌های خود بهره می برد اما این مورد همیشگی نیست و در خیلی از مدلهای سامسونگ آی‌سی هارد برندهای دیگر دیده میشود. شرکت‌های مختلف براساس نیازهای خود معمولا از آی سی‌های مختلف با کیفیت‌های کم تا زیاد بهره می‌برند.

نگاه اجمالی

آی‌سی هارد در موبایل از جمله آی‌سی‌هایی است که مستقیما در عملکرد گوشی‌های هوشمند موثر است. این قطعات در انواع گوشی، تب‌لت و سایر قطعات الکترونیکی به کار گرفته شده و توسط شرکت‌های بزرگی نظیر سامسونگ، توشیبا وغیره طراحی و تولید می‌شوند.

این قطعات وظیفه دارند که اطلاعات و داده‌های گوشی را در خود ذخیره کنند و مسئولیت انتقال آن‌ها میان قسمت‌های داخلی را برعهده دارند. مواردی نظیر آب‌خوردگی، ضربه و دمای بیش‌از حد کم یا زیاد باعث بروز آسیب و اختلال در عملکرد این قطعات می‌شود که در نهایت وادار به تعویض گوشی خواهید شد؛ چراکه امکان تعویض یا ارتقای آن‌ها وجود ندارد.

ارسال دیدگاه