تلفن هوشمند و تبلت رفع مشکل نخواندن کارت حافظه توسط گوشی

گوشیباز

شناسایی نشدن مموری کارت توسط گوشی از مشکلاتی است که غالباً در زمان خرید حافظه و یا در هنگام استفاده از مموری کارت روی می دهد. در این شرایط تلفن همراه شما، کارت حافظه جانبی یا همان SD را شناسایی نکرده و در نتیجه شما نمی توانید به داده های آن دسترسی پیدا کرده و یا داده جدیدی در آن ذخیره نمایید. در این لحظه ممکن است به سلامت کارت حافظه شک کنید و دلیل اصلی را خرابی آن بدانید. اما واقعیت آن است که دلایل مختلفی برای شناسایی نشدن مموری کارت توسط گوشی وجود دارد.در این مطلب قصد داریم مهمترین دلایل عدم شناسایی کارت SD توسط موبایل را بررسی کنیم.

شناسایی علت اصلی خوانده نشدن کارت حافظه

در درجه اول باید منبع اصلی مشکل را پیدا کنید. آیا ایراد خوانده نشدن کارت حافظه مربوط به خود آن است و یا اینکه گوشی تلفن همراه توانایی خواندن کارت حافظه را ندارد.و یا دلیل دیگری دارد.

رفع مشکل خوانده نشدن کارت حافظه بر روی گوشی هوشمند

راه‌کارهای ساده زیر را امتحان کنید:

  • راه‌اندازی مجدد (Reboot) گوشی تلفن همراه
  • کارت حافظه و باتری خود را خارج کرده و دوباره در جای خود قرار دهید

اگر این راه‌کارها مشکل شما را حل نکرد، روش‌های زیر را به کار گیرید.

کارت حافظه خود را تمیز کنید

عدم ارتباط صحیح کارت حافظه با گوشی همراه می‌تواند موجب خوانده نشده آن شود. برای رفع این مشکل کارت حافظه را از گوشی خارج کرده و محل تماس آن با (Copper Contacts) تلفن همراه را تمیز کنید.

جدا کردن و متصل کردن مجدد (Unmount and Remount) کارت حافظه

بر روی گوشی تلفن همراه خود به بخش تنظیمات، حافظه، قسمت کارت حافظه مراجعه کنید. در آن بخش گزینه Mount SD card و یا Unmount SD card وجود دارد، از این گزینه برای رفع مشکل استفاده کنید. این راه‌کار در بسیاری از موارد می‌تواند مشکل خوانده نشدن کارت حافظه را مرتفع کند. در حین انجام این کار، از متصل نبودن تلفن همراه خود به دستگاه رایانه شخصی مطمئن باشید.

استفاده از رایانه شخصی برای تشخیص مشکل

سیستم عامل ویندوز می‌تواند برخی از مشکلات کارت های حافظه را حل کند. البته این راه‌کار در صورتیکه رایانه شما قادر به شناسایی کارت حافظه نباشد، چاره‌ساز نخواهد بود. در صورتیکه رایانه شما کارت حافظه را شناسایی کرد، روند زیر را طی کنید:

  • کارت حافظه را درون کارت خوان قرار دهید و آن را به رایانه خود متصل کنید.
  • در قسمت My Computer، کارت حافظه دستگاه خود را انتخاب کنید.
  • بر روی کارت حافظه کلیک راست کرده و گزینه Property را انتخاب کنید.
  • در بخش Tools، قسمت check و سپس بخش Repair Drive را انتخاب کنید.
  • زمانیکه اصلاح حافظه به اتمام رسید، کارت حافظه را از دستگاه خارج کرده و دوباره آن را متصل کنید.

فرمت کارت حافظه

این راه‌کار نیز تنها زمانی قابل اجرا است که رایانه شما کارت حافظه را شناسایی کند.

  • کارت حافظه خود را توسط کارت‌خوان به رایانه شخصی متصل کنید.
  • تمام محتویات کارت حافظه خود را در مکانی امن، در قالب فایل پشتیبانی، ذخیره کنید.
  • بر روی گزینه کارت حافظه راست کلیک کرده و قسمت فرمت را انتخاب کنید.
  • در قسمت Rukbat، می‌توانید با توجه به ظرفیت حافظه خود از FAT32 برای کارت های حافظه 32‌گیگابایتی و کوچک‌تر و از exFAT برای کارت های حافظه با ظرفیت بیشتر از 32 گیگابایت استفاده کنید.
  • برای آغاز فرایند فرمت بر روی گزینه شروع کلیک کنید.
  • پس از اتمام فرایند، کارت حافظه را درون تلفن همراه خود قرار دهید.

بازنشانی به تنظیمات کارخانه

برخی مواقع کارت حافظه گوشی شما به دلیل وجود مشکلات نرم‌افزاری قابل خواندن نیست. بازنشانی آن به تنظیمات کارخانه می‌تواند بسیاری از مشکلات نرم‌افزاری را رفع کند. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

در بخش تنظیمات، به قسمت پشتیبانی و ریست مراجعه کنید. گزینه Factory Data Reset را انتخاب کنید. برای انجام این کار از به خاطر داشتن رمز کاربری گوگل و یا برند گوشی خود مطمئن باشید. در غیر این صورت با مشکل Factory Reset Protection Lock مواجه خواهید شد. نکته آخر در این راه‌کار اینکه از محتویات کارت حافظه خود فایل پیشتیبانی تهیه کنید.

اگر هیچ یک از راه‌کارهای گفته شده مشکل خوانده نشدن کارت حافظه گوشی تلفن همراه شما را رفع نکرد، آخرین راه‌‌کار را امتحان کنید.

مشکل سخت‌افزاری

اگر به کارگیری راه‌کارهای اشاره شده مشکل شناسایی کارت حافظه را حل نکرد، به احتمال زیاد شما با مشکل سخت افزاری کارت حافظه و یا گوشی تلفن همراه مواجه هستید. برای انجام این کار به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید

ارسال دیدگاه