تفاوت فلش با ریست فکتوری کدام بهتر است؟

Untitled ذدت .تا

فلش کردن یعنی چی؟ شاید شما هم اصطلاح فلش کردن موبایل را شنیده باشید، اما دقیقا با ماهیت این اقدام آشنایی نداشته و مفهوم آن را به درستی درک نکند. خیلی از افراد فلش کردن را با ریست فکتوری (Factory Reset) اشتباه می‌گیرند، در حالی که مابین این دو می‌تواند تفاوت‌های فاحشی وجود داشته باشد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم در مورد تفاوت فلش با ریست فکتوری صحبت کنیم.

ریست فکتوری چیست؟

از آنجایی که فلش کردن نیاز به توضیحات بیشتری دارد و باید برای تشریح آن وارد جزئیات بیشتری شد، بنابراین اولین می‌خواهیم شما را با مفهوم فکتوری ریست آشنا کنیم. اگرچه احتمال می‌دهیم اغلب شما هم اکنون با این اقدام آشنایی کامل داشته باشید. ریست فکتوری با فلش کردن گوشی تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد. در Factory Reset که اصلاح دیگر آن هارد ریست hard reset است، اطلاعات گوشی از آن حذف می‌شوند و دستگاه با تنظیمات پیش فرض کارخانه و درست مثل روز اولش راه‌اندازی خواهد شد. بنابراین وقتی گوشی را فکتوری ریست می‌کنید اطلاعات شما و تنظیمات و شخصی سازی هایی که روی آن انجام داده بودید از بین می‌روند.

ماهیت فکتوری ریست در آیفون‌ها (سیستم عامل iOS) و گوشی‌های اندروید یکسان است و در هر دو شاهد بازگردانی گوشی به تنظیمات پیش فرض کارخانه خواهیم بود. دقت داشته باشید که این بازگردانی شامل دانگرید (Downgrade) خودکار سیستم عامل به نسخه اصلی و پیش فرض هم می‌شود. یعنی اگر آپدیت‌هایی را روی سیستم عامل گوشی خودتان نصب کرده باشید، با انجام فکتوری ریست تمام آن ها از بین خواهند رفت و دستگاه با همان سیستم عامل اولیه و پیش فرض کارخانه راه‌اندازی می‌شود. عموما کاربران قبل از فروش گوشی نسبت به فکتوری ریست آن اقدام می‌کنند.

اما لازم است یکسری اطلاعات مهم را در مورد فکتوری ریست بدانید:

  • هدف چیست: هدف ما از فکتوری ریست عیب یابی و حل مشکلات نرم افزاری است. یا هدف دیگر ممکن است این باشد که بخواهیم گوشی موبایل خود را بفروشیم و یا برای همیشه در اختیار شخص دیگری قرار دهیم در این صورت نیز تمام اطلاعات و تنظیمات گوشی را به حالت اولیه کارخانه باز می‌گردانیم.
  • پاک شدن اطلاعات: فکتوری ریست باعث می‌شود تمام داده‌های ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه از جمله: برنامه‌ها، مخاطبین، پیام‌ها، عکس‌ها،‌ ویدیوها و هر فایل شخصی دیگری را حذف می‌کند. بنابراین تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم قبل از این کار بسیار مهم است.
  • ریست تنظیمات: علاوه بر موارد بالا، ریست فکتوری باعث می‌شود تمام تنظیمات از قبیل: تنظیمات وای فای، بلوتوث، تنظیمات صدا و تصویر و… را به حالت پیش فرض کارخانه بازگرداند.
  • روش‌ها: نحوه انجام ریست فکتوری در گوشی‌ها مختلف است. برای برخی ممکن است نیاز باشد به قسمت تنظیمات گوشی بروید و برای برخی دیگر نیز ممکن است با فشردن کلیدهای ترکیبی روی موبایل باشد. بنابراین قبل از انجام این کار حتما دفترچه راهنما یا از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

در نهایت باز هم بر این نکته تاکید می‌کنیم که فکتوری ریست را باید با احتیاط انجام دهید چون همانطور که در ذکر شد، تمام اطلاعات و داده‌های شخصی شما پاک خواهد شد. توصیه ما این هست که قبل از انجام این کار از تمام اطلاعات و فایل‌های شخصی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

نقاط ضعف ریست فکتوری Factory Reset 

یکی از نقاط ضعفی که Factory Reset دارد و به ویژه در گوشی‌های اندرویدی که می‌تواند دردسرساز شود مربوط به امکان بازیابی اطلاعات حافظه بعد از انجام این کار می‌شود! از آنجایی که در پروسه فکتوری ریست فقط داده های روی حافظه گوشی حذف می‌شوند و هیچ داده دیگری بر روی آن ها نوشته نخواهد شد.

بنابراین اطلاعات حذف شده قابل بازیابی خواهند بود و با ترفندهای خاص و برخی نرم افزارها می‌توان آن‌ها را ریستور کرد. پس برخلاف تصور اغلب افراد فکتوری ریست کردن گوشی قبل از فروش آن اقدامی کافی و مناسب نخواهد بود، چون خریدار دستگاه به راحتی می‌تواند با استفاده از ترفند و ابزارهای مناسب خیلی از اطلاعات شخصی شما که قبلا در گوشی ذخیره بوده را بازیابی کند. البته باید اشاره کنیم که بازیابی این اطلاعات خیلی هم ساده نیست و شاید فقط در 20 درصد مواقع موفقیت آمیز باشد، اما به هر حال ریستور اطلاعات بعد از فکتوری ریست غیر ممکن نیست.

فلش کردن گوشی چیست و چرا آن را انجام می‌دهیم؟

فرآیند فلش کردن گوشی کمی متفاوت‌تر از ریست فکتوری است. برای انجام مراحل ریست فکتوری به هیچ کامپیوتری نیاز نداریم. تنها مواردی که برای انجام ریست فکتوری نیاز است، یک مموری کارت یا فلش مموری است که اطلاعاتتان را درون آن ذخیره کنید.

اما برای انجام فرآیند فلش کردن گوشی به یک کامپیوتر و نرم افزارهای خاص نیاز داریم. در این مقاله قصد نداریم روش های فلش کردن گوشی را توضیح دهیم. بلکه نگاه کاملی به تفاوت های این دو عملکرد خواهیم داشت.

bbd702bd 6206 4d0e 8a65 7887def03d8b

با فلش کردن گوشی دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که شما گوشی را فلش می‌کنید، هسته سیستم عامل آن و بوتلودر دستگاه تغییراتی خواهند داشت. فلش کردن گوشی، چیزی شبیه به نصب مجدد ویندوز روی کامپیوتر است. با فلش کردن گوشی، در اصل رام موبایل از ابتدا نصب می شود. به همین دلیل انجام این کار کمی بیشتر از فرمت کردن گوشی طول می کشد. البته برای فلش کردن گوشی، نیاز به دانش تخصصی است.

چرا فلش کردن گوشی کار حساسی است و نباید بدون اطلاعات کافی آن را انجام دهیم!

احتمالا این جمله را شنیده اید که فلش گوشی اندروید پنجاه پنجاه است و این احتمال وجود دارد که بعد از فلش کردن، گوشی شما دیگر بالا نیاید! این جمله توصیفی از انجام فرآیند فلش گوشی به صورت ناقص است! اگر بخواهیم ساده تر توضیح بدهیم باید بگوییم که با هر بار فلش کردن گوشی، تمامی اطلاعات قبلی سیستم عامل و هسته از بین می‌رود. حال در صورتی که فلش گوشی به شیوه صحیح و کامل انجام نشود، با مشکل مواجه می‌شوید که رفع آن نیاز به دانش تخصصی دارد.

فلش کردن بهتر است یا ریست فکتوری؟

معمولا زمانی که گوشی هوشمند با مشکلات متفاوت مانند روشن شدن خودکار جی پی اس مواجه می‌شود، روش های متفاوتی برای حل این مسائل ارائه می‌شود. یکی از رایج ترین روش‌ها، ویروس کشی گوشی است. در صورتی که ویروس کشی گوشی، مشکل را حل نکند، ریست فکتوری دومین راه حلی است که پیشنهاد می‌شود.

زمانی که مشکلات نرم افزاری گوشی با روش ریست فکتوری نیز حل نشود، استفاده از روش فلش کردن گوشی می‌تواند مشکل شما را حل کند. از این رو نمی‌توان گفت کدام یک از روش‌ها برای حل مسائل نرم افزاری بهتر است. بلکه اولویت انجام این دوکار متفاوت است و با توجه به شرایط باید از هرکدام این روش‌ها استفاده کرد.

بهتر است با هدف حل مسائل گوشی، اطلاعات خود را در یک مموری کارت ذخیره کنید سپس گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید. روش فلش کردن گوشی را تنها در مواقعی استفاده کنید که حداقل دو مرتبه گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کرده اید و نتیجه مثبتی نگرفته‌اید.

ارسال دیدگاه