فضای ابری چیست؟

گوشیباز

ممکن است هرکدام از ما با وسایل مختلفی مثل موبایل، تبلت یا کامپیوتر به بستر اینترنت متصل شویم و اطلاعات گوناگونی را از آن ذخیره کنیم. آیا تا به حال به آن فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان تمام اطلاعات خود از جمله عکس، فیلم، صدا و… را در یک فضای مجازی بارگزاری کنید و در هر لحظه و هر مکان از آنها استفاده کنیم؟

انواع فضاهای ابری و معانی آنها

فضاهای ابری به طور کلی به 2 دسته تقسیم می شوند. استقرار (deployment) و سرویس ها

استقرار نیز به 4 گروه تقسیم می شود:

فضای ابری خصوصی:

فضای ابری خصوصی طراحی شده تا در یک نهاد یا سازمان خاص مورد استفاده قرار گیرد. اما برخلاف این تعریف، فضای ابری باید کماکان خارج از سازمان باشد تا واقعا یک فضای ابری نامیده گردد. مدیریت این نوع فضای ابری می تواند از داخل سازمان صورت گیرد و یا می تواند به یک مرکز متخصص امر سپرده شود.

فضای ابری همگانی:

درهای فضاهای ابری همگانی به روی همه باز است. از لحاظ ساختاری تنها تفاوت این نوع فضای ابری با مدل قبلی در این است که تنها افراد معینی به فضای ابری خصوصی دسترسی دارند، اما فضای ابری عمومی در اختیار همه است. دراپ باکس یک مثال خوب در این رابطه محسوب می گردد.

فضای ابری هیبریدی:

وقتی یک تامین کننده ی فضای ابری، ترکیبی از نوع خصوصی و همگانی آن را در اختیار کاربران قرار می دهد، به آن فضای ابری هیبریدی می گویند. این اتفاق زمانی می افتد که مثلا 2 فضای ابری جدا قرار است اطلاعاتی را با هم به اشتراک بگذارند، یا زمانی که یک شرکت رشد پیدا کرده و شروع به گسترش خدماتش و ارائه ی سرویس های بیشتر می کند.

فضاهای ابری اجتماعی:

وقتی یک فضای ابری خصوصی در میان نهادها و سازمان های مختلفی به اشتراک گذاشته می شود، به آن فضای ابری اجتماعی می گویند. یا از نگاهی دیگر، فضای ابری اجتماعی، یک فضای ابری همگانی است که دراختیار بخش محدودی از سازمان ها و شرکت ها قرار می گیرد.

دسته ی سرویس ها هم به 3 زیر مجموعه تقسیم می گردد:

خدمات پایه ای (Infrastructure-as-a-Service : IaaS) : 

وقتی خدماتی که ارائه می شود شامل پردازش ابری، پهنای باند شبکه ای یا سیستم های همتراز باشد، به آن سرویس خدمات پایه ای می گویند. یکی از مثال های این مورد سرویس خدمات اینترنتی آمازون (Amazon’s web services) است

خدمات زمینه سازی (Platform-as-a-Service  : PaaS) : 

وقتی فضای ابری خدماتی را ارائه می کند تا کاربران بتوانند در آن به توسعه ی نرم افزار بپردازند، به آن سرویس خدمات زمینه سازی می گویند. این سرویس زمانی کاربرد دارد که کاربران بخواهند بدون نیاز به تهیه ی سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز، به توسعه ی نرم افزاری خاص بپردازند. یک مثال از این مورد force.com است.

خدمات نرم افزاری (Software-as-a-Service : SaaS) :

معمول ترین نوع خدمات در این دسته، استفاده از برنامه ها و نرم افزارهایی است که بر روی فضای ابری قرار دارند. پرطرفدار ترین خدمات نرم افزاری در این زمینه جیمیل، Basecamp و نت فلیکس هستند.

گوگل

گوگل درایو برای شروع ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی آنلاین رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد و می‌توانید عکس‌ها، داستان‌ها، طراحی‌ها، طرح‌ها، موارد ضبط شده، ویدیوها و همه چیز را در آن نگه‌دارید. در صورت نیاز بیشتر می‌تواند با پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه، ظرفیت‌های بالاتری را گوگل درایو داشته باشد. همچنین می‌توانید به فایل‌هایتان در Google Drive از هر تلفن هوشمند، رایانه لوحی، یا رایانه‌ای دسترسی داشته باشید. بنابراین به هرکجا بروید، فایل‌هایتان هم با شما می‌آیند. گوگل درایو از ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ (۵ اردیبهشت ۱۳۹۱) در دسترس قرارگرفت.

این سرویس شامل افزوده‌های گوگل داکس، گوگل شیتس و گوگل اسلایدز به همراه سری برنامه‌های اداری است که به کاربر توانایی ویرایش انواع فایل‌های سرور گوگل، از جمله اسناد کتبی، صفحه‌گسترده‌ها، اسلایدها، نقاشی‌ها و غیره را می‌دهد. از جمله ویژگی‌های گوگل هماهنگ بودن آن با سرویس‌های دیگر از جمله: گوگل پلاس، گوگل مپ، گوگل فوتو و… است.

 

آی کلاد

آی‌کلاد (iCloud)یک سرویس فضای ابری از شرکت اپل است. این سرویس در ششم ژوئن سال ۲۰۱۱ در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل معرفی شد. آی کلاد به کاربرانش این امکان را می‌دهد که داده‌های خود، مانند «فایل‌های موسیقی» را بر روی سرورهای دور دست قرار دهند و بتوانند از دستگاه‌های مختلف مانند دستگاه‌های مبتنی بر ios یا کامپیوترهای شخصی (دارای سیستم‌عامل اواس‌ایکس یا ویندوز) دانلود کنند. این سرویس به عنوان مرکز هماهنگ کننده داده‌ها برای ایمیل، تماس‌ها، تقویم، بوک‌مارک‌ها، یادداشت‌ها، فهرست کارها و سایر داده‌ها فعالیت می‌کند و پنج گیگابایت فضای قابل ارتقا ابری ارائه می‌دهد.

چطور می شود از آن استفاده کرد؟

برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که برای پشتیبان گیری از اطلاعات ساخته شده اند. شرکت های بزرگی روی این کار سرمایه گذاری کرده اند و با ارائه خدمت بهتر و رابط گرافیکی کاربرپسندتر به دنبال جذب کاربر هستند. این رقابت بین سرویس های مختلف به نفع کاربر تمام شده و باعث ارتقای امکانات این برنامه ها شده. هر کاربر بسته به نیاز، نوع و حجم اطلاعاتی که می خواهد ذخیره کند و دستگاهی که از آن استفاده می کند، می تواند یکی از این برنامه ها را امتحان کند.

ارسال دیدگاه