مقایسه صفحه نمایش گوشی‌ها

گوشیباز

مقایسه صفحه نمایش گوشی‌های موبایل از نظر ساختار، تکنولوژی، کیفیت رنگ و وضوح

شاید یکی از مهم‌ترین قطعات در گوشی‌های موبایل صفحه نمایش یا تاچ ال‌سی‌دی آن باشد. بی‌کیفیت بودن صفحه نمایش گوشی شما ممکن است در دراز مدت به بینایی شما آسیب بزند. همچنین اگر از گوشی خود زیاد استفاده می‌کنید و تاچ ال‌سی‌دی شما کیفیت پایینی دارد در نتیجه شارژ باتری شما سریع‌تر خالی خواهد شد . در برخی مواقع ممکن است با داغ شدن گوشی همراه باشد. تمام این موارد به ما این هشدار را می‌دهد که باید انواع صفحه نمایش گوشی‌ها را بشناسیم. تا در هنگام خرید گوشی موبایل و یا تعویض تاچ ال‌سی‌دی بهترین انتخاب را انجام دهیم.

 

در این مقاله علاوه بر بررسی انواع صفحه نمایش گوشی به مقایسه صفحه نمایش گوشی‌های موبایل از نظر ساختار، تکنولوژی، کیفیت رنگ و وضوح تصویر آن‌ها می‌پردازیم.

screen edge 1280x720 removebg preview
انواع صفحه نمایش گوشی

اول از همه باید بدانید که انواع صفحه نمایش گوشی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، یکی LCD و دیگری LED است. اما هر کدام از این دو، دوباره به انواع مختلف دیگر تقسیم می‌شوند. بنابراین ابتدا درمورد LCD که تکنولوژی آن زودتر به دست آمده و در حال حاضر به صورت گسترده‌تری کاربرد دارد توضیح می‌دهیم.

 

LCD Liquid Crystal Display

مطمئنا اولین نامی که درمورد صفحات نمایش به ذهن شما می رسد، LCD است. در واقع این نوع از صفحات نمایش نسل جدیدی هستند که جایگزین صفحه نمایش CRT شدند و سال هاست که در لوازم خانگی از قبیل تلویزیون استفاده می شوند. اما علاوه بر تلویزیون، کاربرد این نوع از صفحه نمایش نیز در گوشی های موبایل، تبلت و دیگر دستگاه ها رسوخ نموده، به طوری که تا امروز نام آن در مقابل نوع صفحه نمایش بسیاری از گوشی های هوشمند و تبلت ها به چشم می خورد. از آن جایی که کیفیت رنگ و وضوح صفحه نمایش LCD پایین است، با گذشت زمان انواع مختلفی از این صفحه نمایش، از قبیل TFT ،IPS یا Super LCD جهت بهبود آن معرفی شدند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

LCD Liquid Crystal Display
LCD Liquid Crystal Display

صفحه نمایش TFT LCD

TFT مخفف Thin Film Transistor است. TFT LCD معمول‌ترین نوع صفحه نمایش در بین گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی می‌باشد. این نوع از صفحه نمایش‌ها به نسبت تکنولوژی‌های قبل از خود، کیفیت تصویر بهتر و وضوح بالاتری را ارایه می‌کنند. نقاط ضعف این تکنولوژی در محدودیت زاویه دید و خوانایی پایین در زیر نور مستقیم خورشید است. صفحه نمایش‌های TFT‌ نسبتا انرژی بیشتری را مصرف می‌کنند و میانه خوبی با باتری ندارند، ولی به دلیل هزینه‌ی پایین ساخت، در گوشی‌های ارزان قیمت و رده‌پایین بیشتر به چشم می‌خورند.

صفحه نمایش IPS LCD

IPS مخفف In-Place Switching است. اگر بخواهیم صفحه نمایش TFT و IPS را مقایسه کنیم، صفحه نمایش‌های IPS دارای زاویه دیدِ بازتر و مصرف انرژی پایین‌تری هستند. ولی هزینه‌ی ساخت آنها نسبت به صفحه نمایش‌های TFT بالاتر است و به همین دلیل اکثرا در تلفن‌های هوشمند رده بالاتر به چشم می‌خورند. برای مثال، صفحه نمایش آیفون 4 با وضوح 640×960 پیکسل از نوع IPS بوده که در مقایسه با رقبای هم دوره خود کیفیت خارق العاده‌ای ارایه می‌کرد.

صفحه نمایش IPS LCD
صفحه نمایش IPS LCD

صفحه نمایش SLCD یا Super LCD 

این نوع صفحه نمایش به طور کلی در گوشی های HTC به کار می روند البته برخی از برندها نیز از این تکنولوژی استفاده می کنند ولی به طور عمده در اکثر گوشی های HTC از این فناوری استفاده شده است و هر سال با گذشت زمان ارتقا می یابد. صفحه نمایش IPS LCD و Super LCD از لحاظ فناوری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما دلیل اینکه این دو تکنولوژی از یکدیگر مجزا هستند این است که در Super LCD هیچ شکاف یا فاصله ای بین محافظ صفحه نمایش بیرونی و سنسور تاچ صفحه نمایش وجود ندارد، در نتیجه به دلیل نزدیک تر بودن گلس به ال سی دی، انعکاس تصویر کمتری دیده می شود. صفحات سوپر ال سی دی مزایایی همچون مصرف کمتر و دید بهتر در خارج از خانه را دارند. سوپر ال سی دی شامل دو نسخه Super LCD 2 و Super LCD 3 می باشد.

صفحه نمایش های LED یا Light-Emitting Diodes

صفحه نمایش های LED یا Light-Emitting Diodes مدت زمانی است که وارد بازار شده اند که نسبت به صفحه نمایش های LCD هزینه های ساخت بالاتری دارند و در نتیجه از کیفیت رنگ بهتر، روشنایی بیشتر و همچنین مصرف کمتر باتری برخوردارند. این صفحه نمایش با گذشت زمان به انواع مختلفی تقسیم شده است.

LED یا Light-Emitting Diodes
LED یا Light-Emitting Diodes

صفحه نمایش OLED

OLED مخفف Organic Light Emitting Diode است. این تکنولوژی به نسبت دیگر تکنولوژی‌های صفحه نمایش جدیدتر است و اخیرا استفاده از آن همه گیر شده است. در تکنولوژی OLED یک لایه از ماده‌ی ارگانیکی (پایه کربن) بین دو صفحه‌ی رسانا (آند و کاتد) ساندویچ می‌شود و بین دو صفحه‌ی نازک شیشه‌ای قرار می گیرند. وقتی که جریان از دو صفحه‌ی رسانا عبور می‌کند، نوری الکترو لومینسنتی توسط ماده‌ی پایه کربن بین دو صفحه‌ی رسانا ساطع می‌شود. روشنایی و رنگ نور ساطع شده با تغییر پالس الکتریکی قابل تغییر است.

صفحه نمایش‌های OLED نسبت به صفحه نمایش‌های LCD مزایای بسیاری دارند. رنگ استثنایی، سرعت واکنش بسیار بالا، زاویه دید بازتر، روشنایی بالاتر و وزن و ضخامت بسیار پایین‌تر از جمله برتری‌های این نوع صفحه نمایش‌ها محسوب می‌شوند.

صفحه نمایش AMOLED

AMOLED مخفف واژه‌ی Active-Matrix Organic Light Emitting Diode است.از مزایای صفحه نمایش های AMOLED وزن کمتر، مصرف بسیار پایین انرژی، اندازه نازک تر، ظرافت رنگ عالی، سرعت پاسخگویی بسیار بالا، روشنایی تصویر بیشتر و قیمت بالاتر می باشد. البته این تکنولوژی در زیر نور مستقیم خورشید عملکرد پایینی دارد که این موضوع از معایب صفحه نمایش AMOLED است.

صفحه نمایش AMOLED
صفحه نمایش AMOLED

صفحه نمایش Super AMOLED

این تکنولوژی نسخه پیشرفته‌تر تکنولوژی صفحه نمایش AMOLED است که توسط کمپانی سامسونگ توسعه داده شده است. قسمت  لمسی خازنی صفحه نمایش در این تکنولوژی با نمایشگر آن ادغام شده است و نسخه نازکتر شده آن را فراهم کرده است. این صفحه نمایش‌ها تقریبا نازکترین صفحه نمایش‌های لمسی موجود در بازار هستند و اغلب در تلفن‌های هوشمند پرچمدار سازندگان و مخصوصا در صفحه نمایش‌های گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌شوند.

صفحه نمایش Super AMOLED
صفحه نمایش Super AMOLED

صفحه نمایش Retina Display

این واژه برای اولین بار توسط اپل برای وضوح برابر با 640×960 صفحه نمایش IPS آیفون 4 استفاده شد. این نامگذاری به این دلیل است که در این ابعاد و این وضوح تصویر، پیکسل‌ها توسط چشم انسان به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست. این نوع از صفحه نمایش بسیار تیز و درخشان است.

Retina Display
Retina Display

 

این تکنولوژی‌ها اصلی‌ترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در بحث صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها هستند. معرفی کلی این تکنولوژی‌ها به منظور آگاهی بخشی به کاربران  گوشیباز در راستای تسهیل تصمیم گیری در فرآیند خرید گوشی یا تبلت است تا بتوانند مقایسه‌های موثرتری بین کالاها انجام دهند.

ارسال دیدگاه