نرم افزار یا سخت افزار کدام یک؟

software&hardware

هر دستگاه فیزیکی که شما بتوانید با دست آن را لمس کنید به عنوان سخت افزار یا Hardware شناخته می‌شود اما نرم افزار یا Software قابل لمس نیست.

با رشد تکنولوژی و افزایش گوشی‌های موبایل و افزایش قیمت آنها، نیاز به تعمیرات آن بیش از گذشته احساس می‌‌شود. اما متاسفانه در کشور ما نگاه آگاهانه و علمی به مقوله تعمیرات موبایل نمی‌شود. در حالی که تعمیرات موبایل و نگهداری آن به خودی خود یک علم مستقل محسوب می‌شود؛ و همینطور می‌توان گفت تعمیرات و نگهداری نیاز به یک دانش اولیه و پایه دارد.

 

نرم افزار یا سخت افزار

 

با وجود فقدان منابع علمی در این حوزه و عدم آگاهی افراد از علم نرم افزاری و سخت افزاری موبایل، دوره‌ای ستاره گان موبایل، دوره تعمیرات موبایل در استان قم در نظر دارد بهترین فرصت را برای علاقه‌مندان و افراد جویا جهت یادگیری این علم نهفته فراهم کند. آموزشگاه گوشیباز تلاش بر این دارد که به معرفی و آموزش تکنولوژی نرم افزاری و سخت افزاری موبایل و فراگیری مفاهیم ضروری به افراد علاقه مند و مبتدی در این حوزه بدون نیاز به دانش قبلی بپردازد.

نرم افزار موبایل

توسعه نرم افزار موبایل، یک زمینه فنی و جذاب به حساب می‌آید. افرادی که ایده ساخت یک برنامه کاربردی را برای موبایل فراهم می‌آورند علاوه بر جنبه سرگرم کننده آن، از ارزش بالایی جهت آسایش افراد برخوردار است؛ در این صورت باید وارد عرصه و توسعه نرم افزار موبایل شوند چرا که کاربران زیادی در انتظار اپلیکیشن‌های مرغوب و جذابی هستند که در عرصه تولید است.

ییی

شاید واژهای اپلیکیشن، سیستم عامل ios، نرم افزار اندروید و نرم افزار موبایل برایتان آشنا باشد؛ این روزها به علت استفاده زیاد از گوشی‌های اندروید و محبوبیت آن در جهان، روز بروز در حال توسعه و گسترش، تولید اپلیکیشین‌های پرکاربرد هستیم. از زمانی که این اپلیکیشن‌ها وارد عرصه بازار شدند شاهد گسترش آن در بخش‌های مختلفی از جمله بازی و سرگرمی، شبکه های اجتماعی و کسب کار بودیم؛ در حقیقت می‌توان گفت که برای هر کاری یک اپلیکیشین ساخته می‌شود، به هم خاطر جامعه امروزی نیاز به خدمات دهی مناسب دارد که شغل نرم افزار باید آن را پوشش دهد.

مهم‌ترین مزیت شغل نرم افزار موبایل نداشتن یا کم ریسک بودن آن هست و با در آمد خوب جز شغل‌های کم هزینه محسوب می‌شود .

نیازهای یک نرم افزار  کار موبایل چیست؟

۱- تخصص

برای شروع کار شما باید آن تجربه کاری که نیاز هست رو باید بدست بیاورید برای این کار می‌توانید از اساتید مجرب که در این زمینه فعالیت دارند کمک بگیرید یا با ثبت نام در آموزشگاه‌های معتبر مثل آموزشگاه گوشیباز این مهارت رو یاد بگیرید و همینطور می‌تونید مدرک معتبر از سازمان فنی حرفه‌ای داشته باشید.

۲- ابراز 

یک نرم افزاز کار موبایل برای شروع به چند ابزار حیاتی نیاز دارد:

کامپیوتر: یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مهم بخش نرم افزار کامیوتر هست. شما عمده کارها را با سیستم انجام میدید و برای انجام این کار باید کامپیوتر نسبتا خوبی داشته باشید.

ss

باکس ها: (باکس چیست؟) و بهترین باکس و دانگل تعمیرات موبایل کدامند؟ شما اگر بخواهید کارتون رو به صورت حرفه ای انجام بدبد باید از باکس‌های متفاوتی استفاده کنید برای مثال:

  • بازگشایی قفل صفحه بدون پاک شدن اطلاعاتddd
  • باز کردن قفل شبکه
  • بازکردن قفل FRP یا همان گوگل اکانت بدون پاک شدن اطلاعات
  • ترمیم Wifi
  • ترمیم بوت
  • ترمیم IMEI (برای گوشی‌هایی که مشکل آنتن دارند)

سخت افزار موبایل

همانطور که در بخش قبل گفتیم، روز به روز به تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند افزوده می‌شود و مطمئن باشید که این مسئله هیچوقت متوقف نمی‌شود. با افزایش تعداد گوشی‌هایی که کاربران از آنها استفاده می‌کنند، ریسک بروز مشکل در آنها و نیاز پیدا کردن به تعمیر هم بیشتر می‌شود. بنابراین به بیان دیگر روز به روز شاهد افزایش تقاضای تعمیرات موبایل هستیم. همیشه در نظر داشته باشید که برای موفقیت در یک شغل، بیزینس و غیره باید تقاضا یا اصطلاحا دیمند (Demand) بازار را بررسی کنید. اگر بیزینسی تقاضای خوبی از سوی مشتریان داشته باشد، مطمئن باشید که بازده خوبی هم برایتان به همراه خواهد داشت. تعمیرات موبایل از آن دسته مشاغلی است که روز به روز با افزایش تقاضا همراه می‌شود.

 

had

 

برای شروع هر کاری در بازار آزاد نیاز به یک سرمایه اولیه دارید و باید ریسک از دست رفتن آن سرمایه را بپذیرید، اما در مورد تعمیرات موبایل اینطور نیست! شما برای شروع این کار نیاز به سرمایه زیادی ندارید و فقط مقدار ناچیزی هزینه برای تهیه ابزار تعمیرات موبایل و گذراندن دوره های تخصصی تعمیرات موبایل صرف می‌کنید. بعد از آن دیگر شما یک متخصص تعمیر موبایل هستید و می‌توانید به کسب درآمد بپردازید. همیشه در نظر داشته باشید که مشاغل مبتنی بر حرفه هیچوقت نیاز به سرمایه بزرگ ندارند! تعمیرات موبایل هم یک حرفه است، بنابراین نیاز به صرفه بزرگی ندارد.

نیازهای یک سخت افزار کار موبایل 

۱- تخصص

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در بازار کار تعمیرات موبایل داشتن مهارت و تخصص کافی در تعمیرات نرم افزاری و سخت افزاری موبایل است. همانطور که می‌دانید هر روز گوشی‌های جدیدی وارد بازار شده و تکنولوژی آنها روز به روز پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

aa

بنابراین برای موفقیت در بازار کار تعمیرات موبایل می‌بایست حتما خود را با این تکنولوژی همراه کرده و مهارت و تخصص خود را به روز نمایید. برای اینکار توصیه می‌کنیم مقالات آموزشی ما را دنبال کرده و از آخرین اخبار مربوط به تعمیرات موبایل آگاه شوید.

 

۲- ابراز 

ابزار و لوازم تعمیرات موبایل روز به روز در حالت پیشرفت هستند و به روز بودن لوازمی که یک تعمیرکار از آن ها استفاده می‌کند تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت تعمیر نهایی خواهد داشت.

به عنوان یک مثال ساده می‌توان استفاده از اسپاتول تعمیرات موبایل یا همان قاب باز کن معمولی را با بکارگیری وکیوم ساکشن انبری مقایسه کرد. طبیعتا با استفاده از وکیوم ساکشن انبری باز کردن قاب یک گوشی با سهولت بیشتری انجام خواهد شد و ریسک آسیب دیدن بدنه دستگاه هم تقلیل می‌یابد.

برای تمام ابزار ها و لوازم تعمیر موبایل همین حالت وجود دارد و هرچقدر ابزاری که از آن در حین تعمیر استفاده می‌شود کیفیت بالاتری داشته باشد، سهولت انجام تعمیرات و کیفیت آن هم افزایش پیدا می‌کند. یک تعمیرکار خوب همیشه از بهترین و جدیدترین لوازم و ابزار تعمیرات موبایل برای تعمیر گوشی مشتریانش استفاده خواهد کرد.

در ادامه به معرفی مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای تعمیرات موبایل می‌پردازیم:

۱- پیچ گوشتی و آچارهای باز و بست
این ابزار اولین و مهم ترین ابزاری است که برای تعمیرات موبایل باید داشته باشید چرا که قبل از تعمیر گوشی قاعدتا باید بتوانید آن را باز کنید. پیچ گوشتی و آچار باز و بست مخصوص تعمیرات موبایل، مدل‌های مختلفی دارد و از نظر ابعاد آنقدر کوچک هستند که به راحتی می‌توان با آنها پیچ موبایل را باز کرد.

۲- هیتر و هویه

یکی دیگر از ابزارهای تعمیرات موبایل هیتر و هویه می‌باشد. دستگاهی که هوای گرم با فشار تنظیم شده‌ای را به بیرون هدایت می‌کند برای حرارت دادن سطوح مختلف برد و همچنین تعویض قطعات از آن استفاده می‌شود.

هویه که با وات متغیر مقادیر حرارتی مختلفی را برای ما ایجاد می کند که در قسمت‌هایی که نیاز به اتصال، ظریف کاری و تعویض قطعات می‌باشد استفاده می‌گردد.

۳- منبع تغذیه

از دیگر ابزارهای تعمیرات موبایل مخصوص تعمیرکاران حرفه‌ای موبایل منبع تغذیه تعمیرات موبایل است که برای چند مورد استفاده می‌شود:

  • عیب یابی در گوشی‌های خاموش براساس نحوه جریان کشی
  • روشن کردن گوشی بدون باتری
  • شارژ مستقیم باتری
  • جهت شوک دادن به باتری موبایل

۴- لوپ

یکی از گران قیمت‌ترین دستگاه هایی که شدیدا در تعمیرات به آن نیاز پیدا می کنید لوپ و میکروسکوپ است. لوپ چه به صورت ظاهری چه عملکردی بسیار به میکروسکوپ شبیه است. معمولا برای دیدن مادربرد گوشی در ابعاد بزرگتر به کار می‌رود و به راحتی می‌توانید به تعیر مدارها و قطعات آن بپردازید.

لوپ‌ها انواع مختلف آنالوگ و دیجیتال دارند. بهتر است لوپ آنالوگ را انتخاب کنید چرا که مدل دیجیتال معمولا با تاخیر در دادن اطلاعات همراه است و برای همین نمی‌توانید به درستی برد را تعمیر کنید.

۵- پنس

ابز ابزار پنس جهت تعویض قطعه استفاده می‌شود و باید دارای دو شرط باشد:
– ضد مغناطیس (آنتی مگنتیک)
– الکتریسیته ساکن دست را انتقال ندهد(آنتی استاتیک)

۶- سیم قلع

سیم قلع از نوع 0.3 میلی متر باید باشد که در کار های ظریف مورد نیاز می‌باشد.

۷- شابلون

شابلون طرح‌های پایه‌های ICهای مختلف را بر روی خود دارد.

۸- خمیر قلع

به صورت خمیر مانند است که در هنگام پایه سازی ICهای BGA استفاده می‌شود.

۹- روغن لحیم

کار قلع کاری را سرعت میبخشد

۱۰- روغن فلکس

خاصیت احیا کنندگی قلع را دارد که به صورت مایع، خمیر و اسپری فلکس می‌باشد.

11- سیم قلع کش

در حالت اتصالی بین پایه‌ها  ویا در حالتی که قلع انباشته شود از این سیم جهت جذب قلع و از بین بردن اتصالی استفاده خواهیم کرد.

۱۲- گیره کار

 

جهت محکم کردن و تثبیت برد روی میز کار از آن استفاده می‌شود. تا بتوان به راحتی کار تعویض قطعه را انجام داد.

۱۳- مولتی متر

در قسمت عیب یابی از آن استفاده می شود دارای قسمت های مختلف جهت تست قطعات میباشد. مانند تست مقاومت ها، خازن، دیود، ترانزیستور.
تست برقراری ارتباط میان دو نقطه از طریق مولتی متر انجام میگیرد که دارای دو نوع می باشد: دیجیتال ، آنالوگ

 

ارسال دیدگاه