هرگز این برنامه ها رو نصب نکنید!

گوشیباز

اپلیکیشن‌های اندرویدی‌ که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم به شدت محبوب‌اند؛ اما با نصب آن‌ها امنیت و حریم شخصی خود را به خطر خواهید انداخت. اگر هر کدام از این اپ‌ها را نصب کرده‌اید پس از خواندن این مقاله حتماً تجدیدنظری جدی داشته باشید و در صورتی که به حریم خصوصی خود اهمیت زیادی می‌دهید، هرگز این برنامه ها رو نصب نکنید و حذف کنید.

 

اپ‌های اندرویدی که روی گوشی هوشمندتان نصب می‌کنید، خود را با عنوان همراهی برای سهولت بخشیدن به قسمتی از زندگیتان معرفی می‌کنند. اما این در حالیست که برخی از این اپ‌ها تنها قصد آسیب رساندن به شما را دارند. پلی‌استور گوگل‌ بارها به دلیل عملکرد بسیار ضعیفی که در زمینه فیلتر کردن محتوای نا امن داشته مورد انتقاد کاربران و متخصصین قرار گرفته است، به همین علت هم اگر حواستان را جمع نکنید ممکن است به راحتی تحت کنترل، ردیابی و یا هک اطلاعات شخصی‌تان توسط افراد سودجو قرار بگیرید.

مقاله

با در نظر داشتن تمام این موارد، در این مقاله گوشیباز  قصد داریم تا شما را با محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی که به شدت برای امنیت شما مضر بوده و متأسفانه در حال حاضر میلیون‌ها کاربر در حال استفاده از آن‌ها هستند آشنا کنیم. اگر هر کدام از این اپ‌ها را روی گوشی هوشمند خود دارید بعد از خواندن این مقاله برای حفظ حریم شخصی و همچنین اطلاعات خود سریعاً به حذف آن‌ها از روی گوشی خود بپردازید.

هرگز این برنامه ها رو نصب نکنید!

1- DU Battery Saver & Fast Charge

DU Battery Saver & Fast Charge

DU Battery Saver & Fast Charge چیست؟ این اپلیکیشن در واقع به کاربر این امکان را می‌دهد تا شارژ باتری گوشی خود را برای مدت بیشتری حفظ کند.

چرا نباید از DU Battery Saver & Fast Charge استفاده کنیم؟ اگر کمی در این حوزه سررشته داشته باشید، خیلی زود متوجه خواهید شد که هرگز یک اپلیکیشن قادر به سریع‌تر شارژ شدن باتری نخواهد شد. از تبلیغات بیش از حد این برنامه که بگذریم باید به این نکته توجه داشت که هر تبلیغی که مشاهده می‌کنید در واقع یک حمایت مالی برای سازندگان این برنامه است که به صورت مکرر و آزاردهنده در قسمت نوتیفیکشن‌ گوشی شما ظاهر می‌شود. متأسفانه باید بگوییم که تمام گراف‌ها و نمودارهای جذاب سرعت همگی جعلی و فیک هستند! این برنامه در سال 2019 از پلی استور گوگل به طور کامل طرد و حذف شد اما همچنان می‌توانید فایل APK آن را در سایت‌های دیگر برای دانلود پیدا کنید. متأسفانه، در حال حاضر عده زیادی از مردم همچنان از این برنامه روی گوشی‌های قدیمی خود استفاده می‌کنند.

برنامه جایگزین: اگر به وضعیت باتری گوشی خود اهمیت می‌دهید توصیه ما استفاده از اپلیکیشن GSM Battery Monitor است.

 

CLEANit -2

CLEANit

CLEANit چیست؟ این اپ در واقع یکی از برنامه‌هایی است که در زمینه پاک کردن فایل‌های مضر و بی‌استفاده فعالیت می‌کند و تا کنون بیش از 10 میلیون بار دانلود شده و مورد استفاده قرار گرفته است. 85 درصد از کاربران نیز امتیازهای 4 یا پنج ستاره در قسمت نظرات و بررسی‌ها به آن داده‌اند.

چرا نباید از CLEANit استفاده کنیم؟ بیشتر اپلیکیشن‌هایی که توسط این اپ تبلیغ می‌شوند برای گوشی هوشمند شما ضرر دارند و در نهایت باعث کاهش سرعت و خالی شدن زود به زود باتری گوشی‌تان می‌شوند.

برنامه جایگزین: گرینیفای (Greenify) جایگزین بسیار خوبی برای CLEANit است.

 

3- UC Browser

UC Browser

UC Browser چیست؟ یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای اندرویدی در هندوستان و چین است که به دلیل سرعت بالایی که دارد به لطف فرآیند فشرده‌سازی میزان اینترنت مصرفی را تا حد چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

چرا نباید از UC Browser استفاده کنیم؟ پاسخ این سؤال یک کلمه است: ردیابی! موارد جستجو شده توسط کاربر بدون رمزگزاری برای گوگل و یاهوی هند (Yahoo India) فرستاده می‌شوند. شماره IMSI، شماره IMEI، شناسه اندرویدی و آدرس مک وای‌فای کاربر بدون رمزگزاری کردن برای Umeng (ابزار تحلیلی سایت علی بابا ) فرستاده می‌شود و علاوه بر همه این‌ها اطلاعات موقعیت جغرافیای کاربر نظیر طول و عرض جغرافیایی و نام خیابانی که در آن حضور دارد نیز توسط این برنامه بدون اعمال کوچک‌ترین رمزگزاری به AMAP (ابزار نقشه برداری علی بابا) ارسال می‌شود.

برنامه جایگزین: اگر به دنبال یک مرورگر سریع برای گوشی اندروید خود هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از فایرفاکس (Firefox) و کروم (Chrome) است. با این حال برخی از افراد نگران عدم حفظ حریم شخصی خود در این برنامه‌ها هستند که در این صورت با استفاده از اپلیکیشن مرورگر DuckDuckGo Privacy با خیال راحت می‌توانید به گشت و گزار و جستجو در فضای ایمن بپردازید.

 

4- Hago

Hago

Hago چیست؟ Hago یکی از اپلیکیشن‌های چند منظوره است که از طریق آن کاربر می‌تواند علاوه بر وقت گذراندن با دوستان خود به بازی کردن و گفتگوی همزمان نیز بپردازد.

چرا نباید از Hago استفاده کنیم؟ در حالت کلی Hago امنیت لازم برای انتشار یک اپ را دارا می‌باشد و هیچ سندی از تقلب در آن دیده نمی‌شود. با این حال این اپلیکیشن به کاربر خود اجازه می‌دهد تا از طریق بازی کردن و شرکت در گروه‌ها درآمد واقعی کسب کند که همین موضوع باعث می‌شود تا زنگ خطر برای ما به صدا در بیاید؛ علاوه بر این قضیه اگر اپلیکیشن را از هر جای دیگری به غیر از گوگل پلی (Google Play) دانلود و نصب کنید قادر به کسب درآمد بیشتری نیز خواهید بود که همین موضوع شک‌ها را در خصوص امنیت و نوع کارکرد این اپلیکیشن بیشتر می‌کند.

برنامه جایگزین: انبوهی از بازی‌های اندرویدی وجود دارند که می‌توانید به صورت رایگان آن‌ها را دانلود کرده و با افراد دیگر در اینترنت به بازی بپردازید. برنامه‌هایی نظیر واتس‌اپ (WhatsApp) نیز امکان صحبت با دوستان را فراهم می‌کنند.

 

5- Dolphin Web Browser

Dolphin Web Browser

Dolphin Web Browser چیست؟ این برنامه یکی از مرورگرهای بدون تبلیغ و دارای پشتیبانی از فلش و HTML 5 می‌باشد که در حال حاضر رکورد دانلود آن بیش از 50 میلیون بار است.

چرا نباید از Dolphin Web Browser استفاده کنیم؟ درست همانند مرورگر UC این برنامه نیز تمامی اطلاعات شما را دریافت و آن‌ها را ردیابی می‌کند و از همه بدتر اینکه صفحاتی که از آن بازدید کرده‌اید را به صورت ناشناس روی فایلی در گوشی ذخیره می‌کند. برخی از کاربران متوجه شده‌اند که حتی در صورت استفاده از برنامه‌های مخفی کننده آی پی نیز این مرورگر قادر است آدرس اختصاصی ISP شما را شناسایی کند که همین موضوع به یک اخطار برای کاربران این اپلیکیشن تبدیل شده است. اگر شما هم این مرورگر را روی گوشی هوشمندتان دارید همین حالا آن را حذف کنید.

برنامه جایگزین: همان‌طور که پیش‌تر گفتیم مرورگرهایی نظیر کروم، فایرفاکس و DuckDuckGo Privacy بهترین گزینه برای جایگزین کردن این برنامه می‌باشند.

 

6- Clean Master

Clean Master

Clean Master چیست؟ یکی دیگر از برنامه‌های محبوب که در زمینه افزایش سرعت، افزایش مدت زمان نگهداری شارژ باتری و همچنین بهینه‌سازی گوشی اندرویدی مورد استقبال قرار گرفت، Clean Master است. این اپلیکیشن بیش از 600 میلیون کاربر داشت و قبل از آنکه از پلی‌استور حذف شود بیش از 26 میلیون نفر امتیاز 5 ستاره به آن داده‌ بودند. در حال حاضر فایل APK برنامه همچنان در سایت‌های موجود است و به صورت گسترده کاربران از آن استفاده می‌کنند.

چرا نباید از Clean Master استفاده کنیم؟ اولین موردی که باید به آن توجه داشت این است که شرکت چیتا موبایل (Cheetah Mobile) سازنده این اپلیکیشن است و همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، کمپانی چیتا به استفاده از تقلب‌های تبلیغاتی بسیار معروف است. ثانیاً حتی اگر این اپلیکیشن هیچ ضرری نداشته باشد، دوره استفاده از برنامه‌هایی که در زمینه حفظ رم کاربرد داشتند دیگر گذشته است چرا که گوشی اندرویدی شما دیگر به آن نیازی ندارد و در حال حاضر اندروید برنامه مدیریتی داخلی و اختصاصی خود را دارد که به طرق مختلف حافظه رم را بهینه سازی می‌کند.

برنامه جایگزین: صادقانه باید بگوییم که جایگزینی برای این اپلیکیشن وجود ندارد و لزومی هم برای ساخت آن نیست! اما اگر به استفاده از این سبک اپلیکیشن‌ها اصرار دارید SD Maid جایگزین مناسبی است.

 

از نصب اپلیکیشن‌های خطرناک پلی‌استور دوری کنید

پلی‌استور

در واقع تعداد کمی اپلیکیشن در پلی‌استور وجود دارد که کاملاً ایمن هستند و اکثر کمپانی‌ها به میزان حداقلی از اطلاعات شما را جمع‌آوری می‌کنند. اما برخی از این برنامه‌ها به معنای واقعی برای گوشی شما و حریم شخصی‌تان آسیب‌زا و خطرناک خواهند بود. به همین علت هم توصیه ما این است که در صورت شناسایی اینگونه برنامه‌ها آن‌ها را سریعاً از گوشی خود حذف کنید.

 

ارسال دیدگاه