هندزفری یا هدفون؛ کدام را بخریم؟

هدفون یا هندزفری

اگر برسر دوراهی خرید هندزفری و هدفون مانده‌اید این مقاله کمک می‌کند براساس مزایا و معایب هندزفری و هدفون‌ها در تولید کیفیت صدا و حذف نویز تصمیم به خرید بگیرید.

یکی از دغده‌های مردم هنگام خرید وسیله‌ای برای گوش دادن به موسیقی این است که هدفون بخرند یا هندزفری. هدفون‌های خیلی بزرگ و غول پیکر در دهه 1970 بسیار محبوب شدند. در دهه 1980 با پیدا شدن سروکله دستگاه‌های قابل حمل و کوچک پخش موسیقی، هدفون‌ها در سایه قرار گرفتند و نسبت به قبل حضور کمرنگ‌تری داشتند. بعد نوبت به آیپاد (iPod) اپل رسید که در سال 2001 روانه بازار فناوری شد: یک جفت هندزفری سفید رنگ براق که در بسته بندی زیبا دل کاربران دنیای فناوری را می‌برد. پس از آن استفاده از هندزفری‌ها برای گوش دادن به موسیقی به محبوبیت بالایی رسید و هرجایی نشانه‌ای از کاربری هندزفری دیده می‌شد.

امروزه هنوز هم هندزفری‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، اما به نظر می‌رسد که هدفون‌های با کیفیت دوباره راه بازار را پیش گرفته‌اند و علیرغم آنکه مدتی به حاشیه رانده شده بودند، ظاهرا هنوز میان کاربران محبوب هستند. شما از طرفداران کدام یک هستید: ترجیح می‌دهید آهنگ مورد علاقه‌تان را با هندزفری گوش کنید یا هدفون؟

البته که این تصمیم بستگی به چیزهای زیادی دارد. هندزفری‌ها و هدفون‌ها هرکدام محاسن و معایب خاص خود را دارند. بهترین وسیله برای گوش دادن به موسیقی به شرایطی که در آن قرار می‌گیرید و صد البته سلیقه شخصی شما بستگی دارد. در این مقاله پلازامگ نگاه کوتاهی دارد به این دو وسیله محبوب تا شاید بتواند کمکی به کاربران در انتخاب گزینه مناسب داشته باشد تا بسته به سلیقه شخصی و قیمت مناسب بودجه خود هدست مورد علاقه خود را خریداری کنند. به طور خلاصه می‌توان گفت:

  • هدفون‌ها کیفیت صدایی خوبی دارند.
  • هندزفری‌ها سبک، راحت و قابل حمل هستند.
  • هدفون‌ها مانع از شنیدن نویز و سروصدای پس زمینه می‌شوند.
  • هدفون‌ها به‌خاطر بزرگی و سنگینی بیشتر برای منزل و استفاده کوتاه مدت مناسب هستند؛ درحالی که هندزفری‌ها به دلیل سبک بودن و قابلیت حمل آسان در خیابان، کافه، وسایل نقلیه عمومی و حین پیاده روی، باشگاه‌های ورزشی و دویدن به کار می‌روند.

هدفون ها

هدفون‌ها روی گوش قرار می‌گیرند. مدل‌های Supra-aural (بالا/روی گوشی) کل سطح گوش را می‌پوشانند اما پوشانندگی به صورت کامل نیست. هدفون‌های اُور ایر (Overear) یا دور گوش (که Circumaural نیز نامیده می‌شوند) به طور کامل دور گوش و لاله گوش را می‌پوشانند مانند گوش پوش‌هایی که کارکنان باند فرودگاه یا کارخانه‌های پر سروصدا می‌پوشند.

 

مزایای هدفون ها

بزرگترین مزیت هدفون‌ها کیفیت صوتی عالی است که به کاربر عرضه می‌کنند، بخصوص در رابطه با تن صداهای باس (Bass). دیگر ویژگی هدفون‌ها ممانعت از ورود سروصدا و نویز محیطی است؛ هدفون‌ها به خوبی از شنیدن سروصدا و نویز پس زمینه مانند سروصدای رفت و آمد خودروها در خیابان جلوگیری می‌کنند.

هدفون‌های پشت باز (Open-cup) معمولا از نظر قیمتی به صرفه و اقتصادی هستند و با هزینه پایینی می‌توانید یک جفت هدفون خوب بخرید. مدل‌های پشت بسته (Closed-cup) از پایه قیمت بالاتری شروع می‌شوند و تا 500 دلار یا بالاتر هم در بازار فروخته می‌شوند، در حالی که با ۲۰ دلار می‌توانید یک هدفون پشت باز خوب تهیه کنید. اما علت قیمت بالای هدفون‌های پشت بسته چیست؟ هدفون پشت بسته با کیفیت عالی مثل هدفون‌های بیتس (Beats) تولید Dr.Dre مجهز به مدل بلندگوی پیشرفته، تقویت صوتی قدرتمند و حذف عالی صدا و نویز پس زمینه هستند.

 

معایب هدفون ها

قطعا هدفون‌ها بی عیب و نقص نیستند. شاید بخاطر سایز بزرگ و غیرقابل حمل بودن هدفون‌ها باشد که کمتر کسی را می ‌بینید که حین دویدن یا گردش کردن از این مدل هدفون‌ها روی گوشش داشته باشد. چند ساعت استفاده پشت سرهم از هدفون باعث داغ شدن و عرق کردن گوش می‌شود، بخصوص حین ورزش کردن. هرچقدر هدفون‌ها بزرگتر باشند موهای‌تان را بیشتر بهم می‌ریزند. استفاده همزمان هدفون همراه با عینک و گوشواره هم مشکلات خاص خود را دارد.

هندزفری ها

هندزفری‌ها نیز می‌توانند روی قسمت بیرونی گوش (لاله گوش) قرار بگیرند اما بیشتر هندزفری‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باید درون مجرای گوش قرار داده شوند.

 

مزایای هندزفری

هندزفری‌ها عمدتا نسبت به هدفون‌ها ارزان‌تر، سبک‌تر و کوچک‌تر هستند؛ این یعنی قابلیت حمل صد در صد. همین ویژگی قابل حمل بودن هندزفری‌ها باعث شده که هرروزه افرادی را با سیم‌هایی آویزان از گوش در گوشه و کنار شهر مشاهده کنیم. از آنجایی که هندزفری‌ها تنها در داخل گوش قرار می‌گیرند درنتیجه استفاده از این هندزفری‌ها نه مدل موهایتان را خراب می‌کند و نه کاری با گوشواره گذاشتن و عینک زدن دارد.

معایب هندزفری

اما متاسفانه این دستگاه کوچک یک عیب بزرگ دارد و آن هم کیفیت صوتی نامطلوبی است که در اختیار کاربر می‌گذارد، بخصوص برای تن صداهای باس. دیگر عیب هندزفری‌ها این است که هیچ کاری با حذف صدای پس زمینه و نویزهای بیرونی ندارند و تقریبا همراه صدای موسیقی صداهای اطراف هم شنیده می‌شود و کاربر بیچاره چاره‌ای ندارد که صدا را تا آخر زیاد کند، کاری که ممکن است به شنوایی وی آسیب برساند. گاهی هندزفری‌ها به مجرای گوش نیز صدمه می‌زنند، برخی هم اصلا نمی‌توانند هندزفری بگذارند چون همیشه از گوش‌شان سر می‌خورد.

تصمیم نهایی

اگر بدنبال لذت بردن از کیفیت صدای بالا و شنیدن تک تک ادوات سازی در یک قطعه موسیقی هستید، بهترین گزینه برای شما هدفون‌ها هستند. برای گوش دادن آهنگ در خانه نیز هدفون‌ها به کارتان می‌آیند تا از لذت شنیدن موسیقی خوب بهره‌مند شوید. اما برای باشگاه یا در مسیر رفت و آمد، هندزفری‌ها بخاطر وزن سبک و قابل حمل بودن گزینه بهتری هستند.

 

پیش از خرید این نکته را هم درنظر بگیرید که هدفون‌ها و هندزفری‌ها هردو دستگاه‌هایی هستند که نویز و سروصدا از آن‌ها عبور نمی‌کند و «تفکیک کننده نویز» محسوب می‌شوند یعنی بخشی از سروصدای اطراف را گرفته و مسدود می‌کنند؛ مانند وقتی که انگشت‌تان را درون گوش می گذارید یا گوش پوش می‌پوشید. اما عده‌ای هم هدفون یا هندزفری‌هایی را ترجیح داده که صداگیر هستند.

صداگیری (Noise Cancellation) فناوری شنیداری صوتی است که صداهای پیرامونی خارج از هدفون یا هندزفری را تشخیص می‌دهد و فاز امواج صوتی را معکوس کرده و بدین ترتیب آن‌ها را لغو می‌کند یعنی صداگیری انجام می‌دهد. این فناوری بیشتر برای نویز و سروصدای پس زمینه مداوم با فرکانس پایین به کار می‌آید مانند صدای موتور جت حین پرواز یا رفت و آمد مداوم و یکنواخت در یک خیابان شلوغ. اما این فناوری برای صداهای دوره‌ای و با بسامد بالا کاربرد ندارد. از مثال‌های صدای دوره‌ای می‌توان به سگی که ناگهان شروع به پارس کردن می‌کند، یا بچه‌هایی که با سروصدا، خنده‌کنان و جیغ‌زنان به سمت پایین خیابان می‌دوند اشاره کرد. با توجه به مزایا و معایبی که در بالا اشاره کردیم نخستین قدم پیش از تصمیم گیری برای خرید، بررسی شرایط و محیط اطراف‌تان است.

اگر هنوز هم بین انتخاب خرید هندزفری یا هدفون تردید دارید باید بگوییم که بیشتر افرادی که نمی‌توانند از بین این دو گزینه یکی را انتخاب کنند، هردو را می‌خرند و بسته به شرایط از یکی از آن‌ها استفاده می‌کنند. با این روش خیالتان راحت است که همیشه در هر حال و شرایطی بهترین امکانات را در اختیار دارید.

منبع: پلازا

ارسال دیدگاه