آشنایی با مهم ترین قطعات لپ تاپ

گوشیباز

بسیاری از افراد بنا به هر دلیلی ( که بیشتر عدم وجود اطلاعات است ) هنگام خرید کامپیوتر یا مخصوصا لپ تاپ ، به هزار و یک نفر متوسل می شوند و یا انتخاب را به عهده فروشنده می گذارند و آخر هم اون چیزی که می خواستند نمی شود . برخی دیگر افراد کار بلد را به همراه خود به بازار می برند و برای این کار به اون فرد کار بلد پول هم می دهند . این مسئله ناشی از ندانستن یک سری مفاهیم و مقدمات اولیه کامپیوتری است . برای این دسته از افراد لازم است بگم که  برای خرید یک لپ تاپ مناسب لازم نیست متخصص کامپیوتر باشید.

برای خرید لپ تاپ باید یک سری نکات رو مد نظر قرار دهید از جمله ویژگی های خود لپ تاپ ، جایی که خرید می کنید ، زمانی که خرید می کنید ، شخصی که از او خرید می کنید و البته از همه مهمتر نیاز خودتون .

ویژگی هایی که هنگام خرید لپ تاپ باید در مورد آنها بدانید .

Mother board چیست؟

مادربرد اصلی ترین بخش یک رایانه به شمار میرود و کار آن کنترل کردن پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با قسمتهای دیگر است. خود پردازشگر با هیج کدام از ابزار آلات بیرونی ارتباط مستقیم ندارد و همان طور که از اسمش پیداست تنها یک پردازنده است. از مهمترین وظایف مادربرد ارتباط بین قطعات مختلف کامپیوتر است و شاه راههای مادربرد (BUS) پل حیاتی انتقال داده هاب ین قطعات هستند.

CPU چیست؟

پردازنده یا واحد پردازش مرکزی (Central Processor Unit) مغز متفکر کامپیوتر است. اين قطعه وظایف مهمی از قبیل عملکرد های ریاضی، منطقی، مقایسه ای و محاسبه های مربوط به آدرس دهی در کامپیوتر را به عهده دارد. CPU مهم ترین تراشه بر روی برد اصلی هر کامپيوتر می باشد و مديريت کليه مراحل پردازش داده ها را به عهده دارد. اين قطعه به صورت مستقيم و يا غير مسقيم ساير قطعات روی برد اصلی و ساير قسمتهاي کامپيوتر را نظارت و مقداردهی می کند. درحال حاضر به جهت پيشرفت تکنولوژی و علم نانو دانشمندان توانسته اند 2 يا چند هسته CPU را در همان مقياس طراحی کنند. با اين کار امکان پردازش موازی ميان هسته های CPU امکان پذير می شود.

تعداد هسته های پردازنده و تخشیص تعداد هسته ها

پردازنده ها معمولا توسط دو شرکت بزرگ اینتل intel و amd ساخته می شوند. با اینکه بیشتر پردازنده های به کار رفته در لپ تاپ اینتل هستند اما در برخی موارد از پردازنده ی AND نیز استفاده می شود. برای تشخیص تعداد هسته های این پردازنده ها کافی است سری پردازنده را بدانید. برای نمونه پردازنده core i3 دو هسته ای می باشد. هر جا در مشخصات فنی لپ تاپ با پردازنده ی core i3 و core i5 مواجه شدید به این معناست که پردازنده دو هسته ای است. تنها در مورد پردازنده ی core i7 است که داستان متفاوتی دارد. در این نوع پردازنده نیز باید مدل و شماره ی پردازنده را دقیق بدانید، چنانچه پسوند QM در انتهای نام پردازنده وجود داشت، به چهار هسته ای بودن پردازنده اشاره دارد. در واقع هرگاه با پسوند Q مواجه شدید بدانید که مخفف QUAD است و به معنای چهارتایی می باشد. امکان دارد پسوند پردازنده core i7 نسل جدید اینتل HQ یا EQ یا MQ باشد که در همه ی این موارد تعداد هسته ها 4 عدد است. اگر پسوند X را در انتهای مدل پردازنده ها دیدید بدانی که X مخفف Extreme می باشد و به معنای مضاعف به کار رفته است. با این حساب پسوند MX نیز به چهار هسته ای بودن پردازنده اشاره دارد. تنها این پسوندها چهار هسته ای بودن پردازنده را نشان می دهند بقیه ی پسوندها دو هسته ای می باشند. اگر لپ تاپ شما دارای پردازنده ی Intel Celeron Processors می باشد، یعنی این پردازنده تک هسته ای بوده و برای انجام امور ساده می تواند مناسب باشد. چنین لپ تاپی می تواند گزینه ی مناسبی برای دانش آموزان باشد.

حافظه کش یا cache چیست و چه کاربردی دارد ؟ | رایان اندیشه

کش يا حافظه نهان

برای اينکه از حداکثر سرعت CPU استفاده شود بايد سرعت رسيدن اطلاعات به همان اندازه باشد، ولی در حقيقت سرعت CPU خيلی بيشتر از سرعت RAM است. به همين دليل CPU مدت زمان زيادی را بايد منتظر بماند تا اطلاعات را از RAM دريافت کند. برای کاهش اين مدت انتظار و افزايش سرعت سيستم حافظه کش را در CPU قرار داده اند.

وظيفه کش (Cache) ذخيره دستورات و فرمان های کاربر است. و از آنجايی که سرعت کش با CPU يکسان ميباشد اطلاعات فورا به CPU ميرسد و ديگر نيازی به فراخوانی اطلاعات از RAM نیست. البته اگر بعضی از اطلاعات خواسته شده در کش نباشد بايد اين اطلاعات از RAM فراخوانی شود و دوباره CPU بيکار ميماند و با کاهش سرعت مواجه می شود. که برای حل اين مشکل دوباره کش اضافه میکنند. به همين دليل هر چه حافظه  کش بزرگ تر باشد سرعت هم بيشتر ميشود.

کارت گرافيک (VGA)

بعد از پردازنده يا CPU ، کارت گرافيک يکی از مهم ترين قطعات رايانه های شخصی شما است، کارت گرافيک وظيفه پردازش تصويری و ارتباط با نمايشگر را دارد. کارت گرافيک يک قطعه سخت افزاری است که اطلاعات پردازنده را برای نمايش در صفحه نمايش آماده می کند هر چه قدرت و حافظه بيشتر باشد تصويری با کيفيت تر خواهيم داشت. کارت گرافيک علاوه بر خروجی به صفحه نمايش، خروجی ديگری به تلويزیون دارد و همچنين دارای ورودی برای ويدئو می باشد. کارت ها در قسمت حافظه تعدادی سلول های تصويری دارند که برای نمايش در صفحه مانيتور برای چند لحظه در خود ذخيره می کند. هر چه حافظه بيشتر باشد تعداد بيشتری سلول تصويری در خود ذخيره می کند. اين حافظه را Ram کارت گرافيک می نامند. مانند رم 512 مگابایت يا 1 گیگابایت. در حال حاضر 3 شرکت Intel , AMD , NVidia توليد کننده کارت گرافيک هستند. در بين اين کارت های گرافيکی Intel از قدرت زيادی بر خوردار نيست و رقابت بيشتر بين شرکت های AMD و NVidia است.

ارسال دیدگاه