بررسی انواع پردازنده های موبایل در گوشی های هوشمند

cpu

پردازنده ها در موبایل به چند دسته تقسیم می شوند؟ کدام یک به دیگری برتری دارند؟

زمانی که در گوشی های موبایل از CPU صحبت می کنیم بهتر است از واژه SOC یا سیستم روی تراشه (System On Chip) استفاده کنیم. دلیل این نامگذاری هم وابسته بودن تمام پردازش های یک موبایل به این تراشه می باشد، به گونه ای که هسته های پردازشی، GPU ،RAM، مودم و غیره همه در ارتباط مستقیم با تراشه یا به عبارتی SOC می باشد. سایر امکانات گوشی نظیر میزان مگاپیکسل دوربین گوشی همراه و همچنین کیفیت فیلمبرداری دوربین نیز به این تراشه و توانایی آن در پردازش اطلاعات توسط آن بستگی دارد. در این مقاله به بررسی برخی از مطرح ترین انواع پردازنده های مورد استفاده در یک گوشی همراه می پردازیم. در حال حاضر بیشتر گوشی های ساخته شده توسط شرکت های بزرگ نظیر اپل، سامسونگ، هواوی و غیره از پردازنده های Snapdragon، Mediatek، Exynos و Kirin استفاده می کنند.

Qualcomm Snapdragon

پردازنده های شرکت آمریکایی کوالکام که از محبوب ترین و البته گران ترین نوع پردازنده های موجود در بازار به حساب می آیند با نام Snapdragon شناخته می شوند. پردازنده های Snapdragon در سه سری تولید می شوند و از کیفیت فوق العاده بالایی از نظر ساخت و کارکرد برخوردار هستند. سری 400 که برای گوشی های پایین رده مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت های محدودی دارد، سری 600 که دارای کارایی متوسط می باشد و برای گوشی های میان رده تولید می شود و سری 800 که از آن به عنوان پردازنده اصلی در ساخت گوشی های پرچمدار استفاده می شود.

پردازنده های اسنپدراگون از نظر منتقدین و کاربران جزو بهترین پردازنده های موجود در بازار شناخته می شوند، دلیل این امر عملکرد بسیار عالی این گوشی در تست های مختلف، مصرف پایین انرژی و همچنین تولید گرمای کم می باشد. دلیل این امر استفاده از سیستم پردازش مجزای شرکت کوالکام می باشد که به وسیله آن پردازش هر بخش به صورت جداگانه صورت می گیرد، به عنوان مثال ثبت تصاویر دوربین توسط بخش خاصی از تراشه صورت می گیرد. وجود همین مورد باعث بهبود عملکرد پردازنده و همچنین تولید حرارت کم در گوشی می شود. عدم وجود همین موضوع در پردازنده های Mediatek باعث ایجاد گرما در حین استفاده از دوربین گوشی می شود.

یکی دیگر از قابلیت های جالب این سری پردازنده، شارژ سریع (Quick Charge) آن می باشد. شرکت کوالکام با عرضه اولین سری از پردازنده خود با نام S4 pro تا به امروز که سری 845 را روانه بازار کرده، قابلیت شارژ سریع را به عنوان یکی از برتری های پردازنده خود نسبت به سایر رقبا معرفی و هر نسخه از آن را نسبت به قبلی بهبود بخشیده است. طبق ادعای شرکت کوالکام، آخرین نسخه از آن (Quick Charge 4) قادر است در مدت زمان 15 دقیقه شارژ باتری گوشی شما را از 0 تا 50 درصد برساند و یا با 5 دقیقه شارژ شما می توانید 5 ساعت از گوشی خود استفاده کنید.

اسنپدراگون

Mediatek

پردازنده های تولید شده توسط این شرکت تایوانی در نزد کاربران موبایل علی رغم قیمت پایین طرفدار زیادی ندارد. دلیل اول این موضوع، عملکرد ضعیف این پردازنده در تست های مرتبط با امور پردازشی و بنچمارک می باشد. علاوه بر این در مواردی هم که پردازنده توانسته در امور پردازشی نمره خوبی کسب کند، در عمل از سرعت پردازشی خوبی بهره مند نیست.

پردازنده های ساخته شده توسط این کمپانی با توجه به نحوه عملکردشان، مقدار زیادی از ظرفیت باتری را مصرف می کنند و علاوه بر آن پردازنده های این شرکت بسیار گرمازا هستند و همین موضوع سبب سرعت بخشیدن به مصرف باتری گوشی می شوند.

اما مهمترین این موارد که تولید کنندگان گوشی به آن اهمیت می دهند عدم انتشار کدهای منبع این پردازنده ها می باشد و همین مسئله ارائه بروزرسانی را برای این گوشی ها بسیار سخت می کند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که شرکت مدیاتک با ارائه نسخه سوم از تکنولوژی شارژ سریع خود با نام Pump Express 3، مدعی است که با 20 دقیقه شارژ گوشی شما 70 درصد شارژ خواهد شد. کمپانی مدیاتک اخیرا از سری جدید پردازنده های ده هسته ای و 3 خوشه ای خود با نام Helio X25 رونمایی کرده است. از نظر پردازنده های گرافیکی نیز مدیاتک از پردازنده گرافیکی Mali و یا Power VR استفاده می کند.

مدیاتک

Exynos

این پردازنده توسط شرکت کره ای سامسونگ تولید می شود و علاوه بر این شرکت، کمپانی Meizu هم از آن استفاده می شود. شاید بتوان این پردازنده را تنها رقیب جدی اسنپدراگون دانست، به همین دلیل شرکت سامسونگ پرچم داران خود را هم با پردازنده اختصاصی خود و هم با پردازنده Snapdragon تولید می کند. سامسونگ آخرین پردازنده تولیدی خود با نام Mangoose را تولید کرده است. این شرکت از پردازنده گرافیکی Mali در کنار پردازنده های خود استفاده می کند.

اگزینوس

Kirin

پردازنده های Kirin توسط کمپانی چینی هواوی ساخته می شوند و در بیشتر گوشی های ساخته شده توسط این شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. در ابتدا پردازنده های Kirin جزو پردازنده های ساده بازار شناسایی می شدند و معمولا در رقابت با پردازنده های شرکت های دیگر متحمل شکست می شدند اما با ارائه دو مدل Kirin 950 و Kirin 960 که به ترتیب در گوشی های Mate 8 و Mate 9 مورد استفاده قرار گرفتند، پا به عرصه رقابت با شرکت های دیگر گذاشتند.

بیشتر پردازنده های ساخته شده به وسیله این کمپانی تا قبل از دو مدل آخر از هسته های ARM A53 استفاده می کردند، اما در این دو مدل شرکت هواوی از هسته های قدرتمند ARM Cortex-A72 استفاده کرده است. همین امر سبب افزایش میزان مصرف باتری می شود به همین دلیل شرکت هواوی به منظور جلوگیری از این اتفاق، تکنولوژی Big Little را در گوشی های خود معرفی کرد که با استفاده از آن تنها بخشی از پردازنده فعال می باشد و میزان کمتری از باتری را مصرف خواهد کرد.

کیرین

جمع بندی نهایی

در کل با توجه به پیشرفت های تکنولوزی در این حوزه نمی توان پردازنده ای را نسبت به دیگری بهتر دانست و پیدا کردن جواب این سوال بسیار سخت می باشد. یکی از عواملی که برای تعیین میزان قدرت پردازنده ها بسیار مهم است ارقام به دست آمده از تست هایی مانند AnTuTu و یا Geek bench می باشد و کاربران می توانند با استفاده از اطلاعات، دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنند.

یکی دیگر از راه های تشخیص عملکرد یک CPU میزان حرارت تولید شده توسط آن می باشد، همان طور که در متن بالا گفته شد حرارت بالای تولید شده توسط پردازنده باعث افزایش مصرف باتری می شود. علاوه بر تمام این موارد تعداد هسته ها و همچنین میزان قدرت پردازشی هر هسته هم می تواند در انتخاب شما موثر باشد. با توجه به تمام این موارد مهم ترین عامل در انتخاب یک گوشی موبایل نوع کارکرد کاربر با آن گوشی می باشد.

ارسال دیدگاه