بهترین هیتر هویه در بازار کدامند؟

گوشیباز

هیتر  هویه چیست؟

هیتر (heater)، به طور کلی به ابزارهایی گفته می‌شود که می‌توانند حرارت و گرما تولید کرده و آن را انتشار دهند. در آموزش تعمیرات موبایل، وسیله‌ای با ساختار هیتر وجود دارد که اصطلاحاً به آن هیتر و هویه گفته می‌شود . هیتر یک دستگاه دمنده هوای گرم است. در کنار آن یک هویه وجود دارد که در اثر عبور جریان الکتریسیته از یک المنت حرارتی تولید می‌کند که به نوک هویه منتقل می‌شود. به این ترتیب می‌توانید سایر کارها از جمله لحیم کاری را انجام دهید. در حوزه تعمیرات موبایل این دستگاه (Hot Air Rework Station) و (hot air gun soldering station) شناخته می‌شود. همچنین به این هیترهای تعمیرات تلفن همراه (SMD Hot Air Gun / SMD Rework Station) نیز می‌گویند.

هویه چه کاری انجام می‌دهد؟

هویه از مهم ترین ابزار تعمیرات موبایل بوده که در قسمت لحیم کاری بعنوان اصلی‌ترین وسیله در کنار سیم لحیم و روغن و دیگر ابزار آلات نقش مهمی را ایفا می‌کند. دستگاه هویه تعمیرات موبایل ساده‌ترین آن دارای یک دسته غیر فلزی و یک میله فلزی تشکیل شده که با اتصال آن به برق المنت مقاومتی درون میله شروع به ایجاد حرارت کرده (البته قابل ذکر است روش المنت حرارتی تنها یکی و پرکاربرد ترین روش برای داغ کردن نوک هویه می‌باشد) و موجب گرم شدن میله می‌شود که بوسیله‌ آن می‌توان قطعات نیمه‌ هادی را با استفاده از سیم لحیم به برد لحیم کردن یا اتصالات لحیمی قطعات معیوب را ذوب نمود.

هیتر چگونه کار می‌کند؟

جریان هوای سرد از سمت ایستگاه هیتر و هویه یا همان دستگاه مرکزی به سمت دستی آن حرکت می‌کند. زمانی که هوای سرد به قطعه سیم پیچ بخاری (که داخل دسته قرار دارد) برخورد می‌کند، هوای سرد به هوای گرم تبدیل شده و سپس حرارت مورد نیاز برای تعمیر موبایل از دستگاه خارج می‌شود. در واقع نازل دستگاه شبیه یک سشوار، هوای گرم را به محیط خارج منتشر می‌کند.

هیتر نیز یکی از پرکاربرد ترین ابزار آلات مخصوص تعمیرات گوشی‌های همراه بوده و بعنوان دست راست طراحان برد‌های SMD استفاده می‌گردد. از بهترین و پربازده‌ترین هیتر‌ها می‌توان به هیتر‌های دو کاره یجیتال کمپانی یاکسون (YAXUN) اشاره کرد.

که در ادامه به بررسی تک به تک آن‌ها و اطلاعات بیشتر درمورد کارایی این ابزار آلات تعمیرات موبایل خواهیم پرداخت.

معرفی انواع هیتر هویه

دستگاه هیتر هویه  + QUICK 706W

با صفحه نمایش دیجیتال دو‌کاره دارای تفنگ هوای گرم و دستگاه لحیم

هیتر

این دستگاه دارای موتور بدون برس (Brushless) بوده که کسانی که دنبال کننده‌ موتور قطعات می‌باشند حتما می‌دانند که این موتور‌ها نسبت به نوع براش‌دار به جای آهنربا‌های ثابت و سیم پیچ‌های چرخان (براش‌ها)، یک موتور براشلس دارای سیم پیچ‌های ثابت و یک آهنربای چرخان است. مزیت اصلی چنین ساختاری این است که در موتور براشلس هیچ نوع اصطکاکی وجود ندارد و در نتیجه آن حرارت کاهش یافته و بهره‌وری کلی موتور بیشتر می‌شود.

سر و صدای کمتر، عمر طولانی‌تر و ایجاد باد ملایم از دیگر ویژگی‌های این هیتر دوکاره می‌باشد. سشوار هوای گرم این وسیله مجهز به سنسورهای حساسیت دمایی می‌باشند. در هیتر و هویه + QUICK 706W درجه حرارت هوا و حجم هوا دارای گام قابل تنظیم بوده، سنسور کنترل درجه حرارت از نوع فیدبک دار حلقه بسته بوده بطوریکه در هر گامی دمای مورد نیاز کاربر را با دمای خروجی هیتر مقایسه کرده و در صورت یکی نبودن به تغییر درجه حرارت دستگاه پرداخته تا سنسور دمای خروجی هیتر با دمای مورد نیاز کاربر یکسان گردد. ثبات و پایداری درجه حرارت نتیجه‌ی کنترلر خوب هیتر کوییک 706W+ می‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های فنی این محصول می‌توان به مصرف انرژی 50 واتی، محدوده دمایی 200 تا 480 درجه، دارای توان مصرفی تفنگ هوایی یا همان سشوار 580 وات، جریان هوایی از نوع باد چرخان ملایم، حالت نمایشگر: صفحه نمایش دیجیتال LED (رزولوشن درجه یک) و مناسب برای استفاده در لحیم‌کاری عناصر مختلف، مانند SOIC, CHIP, QFP, PLCC, BGA و غیره می‌باشد .

دستگاه هیتر و هویه QUICK 700

هویه‌ هوای داغ کوییک ساخته شده‌ گوانگدونگ، چین بوده و با نام تجاری QUICK و شماره مدل 700 روانه بازار گردیده است. ولتاژ ورودی این دستگاه AC 220/ 110V می‌باشد و جریان از نوع جریان متناوب با ریتینگ مینیمم 24 لیتر بر ثانیه هوا را به بیرون انتقال می‌دهد. ابعاد این محصول 34 * 34.5 * 22.5 سانتی‌متر و دارای وزن 6.6 کیلوگرم می‌باشد.

هیتر و هویه

موارد استفاده:

این هویه برای لحیم کاری اکثر SMD‌ها، مانند SOIC، CHIP، QFP، PLCC، BGA و غیره مناسب می‌یاشد. همچنین مناسب برای خشک کردن اتصالات و قطعات کوچک، ذوب کردن، حذف لاک، پیش گرم کردن، ضد عفونی و غیره می‌باشد.

همچنین این محصول دارای گواهینامه ایزو نیز بوده است. توان مصرفی دستگاه 270W و پمپ هوای آن از نوع پمپ دیافراگم بوده و محدوده دمایی هوای داغ بین 100 تا 420 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. مصرف برق پارت لحیم کاری 50w بوده که دارای محدوده دمایی برای لحیم کاری بین 200 ℃ ~ 480 ℃ است. این دستگاه 100% اصل و محصولی OEM می‌باشد.

مشخصات فنی:

دستگاه 100% محصول OEM شرکت کوییک است
دو منظوره هم هیتر هوای داغ و هم هویه برای کارهای لحیم و جوش
فن بدون برس (Brushless)
با دمنده هوای دارای عمر طولانی

 

هیتر و هویه‌ی QUICK 861 DW

هیتر و هویه‌ی QUICK 861 DW
QUICK 861 DW

این محصول با نام تجاری Quick و مدل 861DW با ولتاژ ورودی 220V، 110V متناوب کار می‌کند. فرکانس کاری این دستگاه بین 50 تا 60 هرتز می‌باشد. توان خروجی دستگاه 1000 واتی با ضریب وظیفه (DUTY CYCLE : که همان نسبت تایم کاری دستگاه به کل زمانی‌است که روشن می‌باشد) 100 درصد است .

ابعاد هویه‌ کوییک 861 188 (L) * 245 (D) * 135 (H) میلی‌متر و وزن آن در حدود7  کیلوگرم می‌باشد و همچنین دارای گواهینامه ISO14001 CE و خدمات پس از فروش می‌باشد.

این دستگاه در تعمیرات، BGA  و جوش و لحیم مجدد قطعات برای تعویض یا ذوب آن‌ها مناسب است. محدوده دمایی این هویه بین 100 تا  500 درجه سانتی‌گراد بوده و محدوده حجم جریان هوا چیزی مابین  1 ~ 120 لیتر بر دقیقه متغیر است و حداکثر جریان هوا 120 لیتر در دقیقه می‌باشد. نوع گرمایش المنت حرارتی هویه از نوع گرم شدن با هوای گرم بوده است.

هیتر و هویه +Yaxun YX-858D

هیتر و هویه +Yaxun YX-858D

از ویژگی‌های این دستگاه  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابل تنظیم بودن  محدوده‌ی دمایی کارکرد
نمایشگر دیجیتال دما
محدوده دمایی دستگاه بین 100 تا 450 درجه سانتی‌گراد
این محصول ازیک کنترل حلقه بسته در مبدل بهره مند می‌باشد. دارای یک MCU هوشمند درایو می‌باشند(کنترل عملکرد بلوک‌های مختلف در موبایل باید به عهده این واحد می‌باشد. این واحد از قطعات مختلفی مثل آی سی پردازشگر و حافظه‌ها تشکیل شده که توسط یک برنامه سیستم‌عامل می‌تواند کل گوشی را کنترل کند) .
دارای درایو هوشمند.
درجه حرارت بسیار سریع بالا رفته و در مدت 3 یا 5 ثانیه دما به میزان مورد نیاز کاربر خواهد رسید .
ثبات دما با ارور کمتر/بیشتر از 1 درصد.
استفاده از موتور و فن بدون برس (Brushless)
عمر طولانی و سر و صدای کم، برای کار بدون سرب
جریان هوای خروجی هیتر می‌تواند قابل تنظیم باشد و دمیدن هوا بزرگ و ملایم و تنظیم آن موجب می‌گردد اجزای پلاستیکی تغییر شکل ندهند. مانند بازر‌ها و پوشش‌های بیرونی تلفن همراه
هنگامی که شما دسته را می‌گیری

 

هیتر هویه YAXUN 888D

هیتر هویه YAXUN 888D
YAXUN 888D

 

طراحی  2کاره، تفنگ هوا گرم و دستگاه لحیم کاری، کیفیت بسیار عالی، صفحه نمایش دیجیتال LED برای هوای گرم از ویژگی‌های این دستگاه می‌باشد.

این هیتر و هویه هوای گرم یاکسون 888D قابل انعطاف برای استفاده در چندین قطعه قابل لحیم‌کاری، مانند SOIC، CHIP، QFP،PLCC و  BGA، و غیره (مخصوصا برای کابل‌های صاف یا همان فلت و کانکتور‌ها).

سشوار هوای گرم این محول دارای قدرت 24 واتی بوده و جریان هوا از 0.3 تا 120 لیتر در دقیقه قابل تغییر است.  محدوده‌ی دمایی دستگاه بین 100-480 درجه بود است. قسمت لحیم کاری دستگاه یاکسون 888D دارای قدرت 50 وات و عنصر حرارت دهنده از نوع سرامیکی با دمای بین (T) 200-480 درجه می‌باشد.

دیگر مشخصات فنی :

محل ساخت: چین (Mainland)
نام تجاری:AMH
شماره مدل:888D
2 صفحه نمایش LED، با عملکرد حافظه برای ذخیره درجه حرارت و هوا در دستگاه.
طراحی دوکاره
تفنگ هوای گرم و هویه لحیم کاری
کیفیت بسیار خوب

موارد استفاده:

قابل انعطاف برای چندین قطعه مغناطیسی، مانند SOIC، CHIP، QFP، PLCC و BGA، و غیره (مخصوصا برای کابل‌های صاف و کابل کانکتور) .
قابل استفاده برای انقباض گرم، حرارت دادن و لحیم کاری.

 

هویه تک +YAXUN YX-936B

هویه تک +YAXUN YX-936B

هویه‌ی برقی یاکسون در گوانگدونگ، چین (سرزمین اصلی) با نام تجاری yaxun  و شماره مدل YX- 936B+ روانه‌ی بازار شد.
این دستگاه دارای ابعاد 12x13x14 سانتی مترو وزن 4.5 کیلوگرم می‌باشد
دارای یک ولوم برای تنظیم درجه حرارت بوده و کاربر با این اهرم می‌تواند بین 200 -480 درجه سانتی‌گراد دما را تنظیم کند .

همچنین این محصول دارای کنترل کننده سخت‌افزاری حلقه بسته برای کنترل با دقت دما از نوع PID کنترلر بوده که تاثیر ناپذیری از دیگر عوامل خارجی از ویژگی‌های بارز آن است .  (PID = Proportional Integral Derivation)

و

 هیترهویه Gordak 952

 هیتر Quick TR 1300A

انواع مدل های دیگر در بازار موجود میباشد.

ارسال دیدگاه