تعمیر هندزفری و جک آن

گوشیباز

تعویض جک و تعمیر هندزفری گوشی و موزیک پلیرها

یکی از دلایل تعمیر هندزفری مربوط به جک آن است. زمانی که سیم‌های قسمت جک روکش‌شان از بین می‌رود و بیرون می‌آیند، در اکثر مواقع نیاز به جایگزینی دارند. برای تعمیر هندزفری ابتدا باید آن را از جک قدیمی جدا کنید. با استفاده از یک قیچی یا چاقو می‌توانید سیم را ببرید. اکثر جک‌های هندزفری از نوع سه و نیم میلی متری هستند. با توجه به نوع دستگاهی که برای پلاگین هندزفری از آن استفاده می‌کنید باید جک مناسب را تهیه کنید. جک جدید را می‌توانید از لوازم الکترونیکی خریداری کنید.

با استفاده از یک سیم چین با احتیاط روکش سیم هندزفری را از انتها به اندازه دو و نیم سانتی متر جدا کنید طوری که به رشته‌های سیم آسیبی نرسد.

در بسته‌های جکی که خریداری می‌کنید یک جک سه پایه به همراه یک پوشش فلزی یا پلاستیکی قرار دارد. ابتدا پوشش را داخل سیم هندزفری قرار دهید. سپس سیم‌هایی را که با سیم لخت کن از روکش بیرون آورده‌اید را بر اساس رنگ‌شان از هم جدا کنید. اغلب سه یا چهار دسته سیم وجود دارد، دو سیم به رنگ قرمز و سبز و دو سیم مسی. جک‌های هندزفری مجموعا سه پایه و نقطه اتصال دارند پس باید فقط سه سیم داشته باشیم. سیم‌های مسی رنگ را به هم دیگر بتابانید تا یک سیم را تشکیل دهند.

اگر کابل هندزفری از دو کابل روکش‌دار تشکیل شده باید با استفاده از سیم لخت کن روکش هر دو در بیاورید سپس تمامی سیم‌های داخلی با رنگ‌های مشابه را به هم بتابانید (سبزها، قرمزها و سیم های مسی را با همدیگر بتابانید)، تا تنها سه رشته سیم داشته باشید.

حال باید انتهای هر یک از این سه دسته سیم را با استفاده از لحیم گرما بدهید. گرما باعث می‌شود تا عایق روی این سیم‌ها بسوزد و برای اتصال آماده شوند. برای استفاده از لحیم مراقب انگشتان‌تان باشید و بهتر است از یک دستکش نخی استفاده کنید.

ما هدفون را تعمیر می کنیم. تعمیر هدفون با دست های خالی، بدون آهن ...

اگر جک هندزفری را نگاه کنید کلا سه عدد پایه و جای اتصال دارد. ولی نکته اصلی این است که لحیم کاری سیم روی هر یک از این پایه‌ها صرفا برای ایجاد اتصال بهتر است و لحیم کاری برخلاف جوشکاری قدرت چسبندگی ندارد. بنابراین برای تعمیر هندزفری قبل از لحیم کاری باید سیم‌ها را به ترتیب زیر چندین بار دور هر یک از پایه‌ها بپیچید.

  • سیم مسی به هم تابیده به پایه وسط (پایه بلندتر) جک
  • سیم قرمز به پایه سمت راست
  • سیم سبز به پایه سمت چپ

اگر در همین وضعیت و پیش از لحیم کاری هم جک هندزفری را به گوشی یا پلیر وصل کنید، می‌توانید صدا موزیک را بشنوید ولی ممکن است کمی خش خش داشته یا همراه با قطع و وصل باشد. اگر نتوانید صدایی بشنوید احتمالاً سیم‌ها را اشتباه وصل کرده‌اید. بنابراین مجدد اتصال آن‌ها را بررسی کنید.

برای لحیم کاری به هیچ عنوان انتهای جک را لمس نکنید زیرا گرمای آن انگشتان‌تان را می‌سوزاند. بهتر است جک را با یک گیره روی یک میز قدیمی ثابت کنید (حتی می‌توانید پایه جک را بین دهانه یک انبر یا دم باریک ثابت نگهدارید) و سپس لحیم کاری را انجام دهید. زیرا حرکت دادن پایه‌های جک حین لحیم کاری باعث می‌شود اتصال ضعیفی داشته باشید و به اصطلاح لحیم سرد شود.

بعد از اینکه از اتصال سیم‌ها به پایه مطمئن شدید، باید روکش جک را روی پایه قرار دهید. در این قسمت نباید بیش از حد روی سیم‌ها فشار بیاورید اگر در حین قرار دادن روکش روی پایه، اتصالات سیم‌ها به همدیگر برخورد کند، هندزفری کار نخواهد کرد (نمی‌توانید صدا موزیک را بشوید). در صورت بروز این مشکل روکش را بردارید و کمی اتصالات پایه را از هم دور کنید و مجدد روکش را روی آن قرار دهید.

حتی اگر در لحیم کاری هم اشتباه کرده یا سیم‌ها را به پایه‌های نادرست وصل کردید، از ابتدا کابل هندزفری را برش زده و مراحل را تکرار کنید. البته در این صورت کمی طول کابل هندزفری‌تان کوتاه‌تر می‌شود.

چطور از سلامت جک هندزفری مطمئن شویم؟

قبل از اینکه برای خرید یک جک جدید هزینه کنید، می‌تواند با استفاده از دستگاه مولتی متر دیجیتالی سلامت آن را بررسی کنید. ابتدا جک هندزفری قدیمی را از کابل آن جدا کرده و آن را تمیز کنید. مولتی متر دیجیتالی را روی حالت بیزر (شبیه علامت یک زنگ یا بلندگو است) قرار دهید. سپس یک سر مولتی متر را روی ابتدا و سر دیگر آن را روی انتهای جک بگذارید. اگر اتصالی در این بین وجود داشته باشد، مولتی متر آن را نشان می‌دهد و به این معنی است که جک سالم است و برای تعمیر هندزفری می‌توانید مجدد از آن استفاده کنید.

ارسال دیدگاه