حل مشکل هنگ و کاهش سرعت دستگاه

گوشیباز

اکثر مردم در ایران هنوز از گوشی های رده پایین و ارزان قیمت و قدیمی استفاده میکنند درست است که سیستم آنها اندروید است اما از سرعت کمتری نسبت به گوشی های جدید و پیشرفته برخوردار هستند.

حتی ممکن است این کندی سرعت در برخی گوشی های رده بالا پس از نصب برنامه های سنگین رخ دهد که در ادامه با چند روش نسبت به افزایش سرعت گوشی های اندرویدی آشنا خواهیم شد.

رام یا نرم افزار گوشی خود را به روز کنید

برای اینکه گوشی شما از شر هنگ کردن و کندی خلاص شود ابتدا مطمئن شوید که از آخرین نسخه موجود اندروید (رام) گوشی مربوطه استفاده میکنید.

برای اینکه متوجه آخرین وضعیت آپدیت نرم افزاری خود شوید ابتدا وارد تنظیمات شده و روی about phone کلیک کنید در این قسمت به  software update مراجعه کنید.

clean master

برنامه های غیر ضروری را پاک کنید

نصب نرم افزار هایی که هیچگونه استفاده ای از آنها ندارید و باقی ماندن آنها در گوشه ای از منوی گوشی شما میتواند حجمی از رم سیستم اندروید را اشغال کند که این باعث کند شدن گوشی شما میشود برای افزایش سرعت  گوشی ، حتما برنامه هایی که از آنها استفاده ای ندارید را پاک کنید.

 

غیر فعال کردن برنامه های پیشفرض گوشی که از آنها استفاده نمیکنید

همه برند ها و گوشی ها نرم افزار هایی اختصاصی نسبت به شرکتشان روی گوشی های اندرویدی خود دارند که کاربران چندان استفاده ای از آنها ندارند و همانطور در منوی آنها فعال است اما همین برنامه های فعال میتواند سرعت گوشی را کاهش دهد حتی اگر برنامه پیشفرض باشند.

اما سوالی که برای ما پیش آمده این است؟ آیا میشود این برنامه ها را حذف نمود؟در جواب این سوال واکنش ما این است که نمیتوان این برنامه ها را حذف کرد مگر این که گوشی شما دسترسی روت را دارا باشد در غیر اینصورت تنها راهی که میتواند مشکل شما را حل کند غیر فعال کردن برنامه مذکور میباشد برای غیر فعال کردن برنامه های اضافی از آموزش چگونه برنامه های پیشفرض گوشی را حذف کنیم استفاده کنید.

پر شدن و گسستگی حافظه

سرعت انتقال فایل به حافظه NAND ارتباط مستقیمی با پر شدن آن دارد و با پر شدن آن، سرعت این انتقال کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به کند شدن گوشی شود. این موضوع می‌تواند ناشی از نصب تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها، ذخیره‌ی حجم انبوهی از عکس‌ها و ویدیوها و فایل‌های موقت مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف باشد.

افزایش سرعت گوشی اندروید

خوشبختانه، زمانی که فضای خالی حافظه گوشی رو به اتمام است، اندروید پیامی را در مورد این موضوع به نمایش درمی‌آورد و به کاربر توصیه می‌کند بخشی از فایل‌های بلااستفاده را پاک کند. البته بهتر است که با پاک کردن چنین فایل‌هایی، کار را به این مرحله نرسانید. حتی اگر نوتیفیکیشن‌های مربوط به free up spaces دریافت نکرده‌اید، سن بالای حافظه یا حجم انبوه فایل‌های مربوط به اپلیکیشن‌های پاک شده می‌توانند سرعت سیستم را کاهش دهد. از این موضوع تحت عنوان «گسستگی» (fragmentation) یاد می‌شود. در ضمن از کار افتادن بخش‌هایی از حافظه که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، منجر به افزایش این گسستگی می‌شود.

هرچند فلش مموری‌ها و حافظه‌های SSD مانند هارد درایوهای قدیمی بخش متحرکی ندارند و به همین خاطر مشکلات کمتری دارند، اما وجود بخش‌های ناشناخته‌ی متعدد در حافظه، می‌تواند دستیابی به این اطلاعات را به کار زمان‌برتری بدل کند. با افزایش این گسستگی، گجت برای دستیابی به اطلاعات مختلف باید زمان بیشتری را صرف کند که این موضوع به‌صورت کاهش سرعت گوشی بروز پیدا می‌کند.

اندروید و دیگر کنترلرهای درایو، در زمینه‌ی یکپارچه کردن حافظه، عملکرد نسبتا خوبی دارند. با این حال، با پر شدن حافظه، به دلیل کمبود فضا، انتقال و ذخیره‌سازی فایل‌های جدید به کار بسیار سخت‌تری بدل می‌شود. اگر حافظه گوشی شما کاملا پر شده و حذف فایل‌ها دیگر تأثیر محسوسی در افزایش سرعت گوشی ندارد، بهتر است که محتویات حافظه را به‌طور کامل پاک کنید. چنین کاری احتمالا مشکل موردنظر را برطرف می‌کند، البته غیر از اینکه حافظه‌ی مذکور بسیار قدیمی باشد و دیگر توان چندانی برای ادامه فعالیت نداشته باشد. در ضمن بهتر است فایل‌هایی مانند عکس‌ها، ویدیو و آهنگ‌ها را به جای حافظه داخلی، در کارت MicroSD ذخیره کنید زیرا جایگزین کردن این کارت حافظه‌ها کارت بسیار راحتی محسوب می‌شود. در نهایت می‌توانیم استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری را هم توصیه کنیم.

فرسودگی حافظه

 

همانند باتری‌ها، حافظه‌ی داخلی گوشی‌ها هم پیر می‌شوند. این موضوع دلایل مختلفی دارد اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت که ظرفیت حافظه‌های داخلی، همانند باتری‌ها، طی مرور زمان کاهش می‌یابد. موضوع گسستگی که کمی بالاتر اشاره کردیم، می‌تواند منجر به تشدید این روند شود. با توجه به این موضوع، همواره بخش‌های اضافه‌ای در حافظه داخلی وجود دارند که با از کار افتادن بخش‌های قدیمی، این قسمت‌های جدید به کار گرفته می‌شوند. در نهایت، عمر حافظه‌ی داخلی بستگی به میزان دیتای جدیدی دارد که در آن ذخیره می‌کنید. روی هم رفته، معمولا حافظه‌های داخلی دو تا سه سال به‌خوبی جواب می‌دهند و عمر کلی بسیاری از آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال است.

نصب برنامه Turbo Booster PRO

Turbo-Booster-PRO

یکی از پرکاربردترین و مفیدترین برنامه اندرویدی است این برنامه به شما این امکان را میدهد که  به سرعت تمامی فایل های اضافی موجود در حافظه ذخیره سازی را حذف کرده و علاوه بر آزاد سازی مقدار زیادی از حافظه، سرعت گوشی خود را افزایش دهید. این نرم افزار لیست برنامه های موجود در گوشی شما را نمایش می دهد که به صورت دستی یا خودکار میتوانید نرم افزار های غیر ضروری را متوقف یا حذف کنید که با این کار حافظه تلفن همراه شما بهینه می شود، سرعت رم و عملکرد پردازشگر را افزایش می دهد و در نتیجه طول عمر باتری تلفن همراهتان را بهبود می بخشد.

ارسال دیدگاه