ده راه برای حفظ باتری در موبایل‌‌های اندرویدی

save-battery

باتری اغلب تلفن های هوشمند، در صورتی که دائما مشغول به کار با آنها نباشید می توانند تا یک روز را دوام بیاورند. با این حال روش هایی وجود دارند که با بهره گیری از آنها، می توانید عمر باتری را افزایش دهید و کمی بیشتر از حالت عادی از توان آن بهره بجوئید.

در این مقاله، ده مورد از کاربردی ترین این روش ها را برای گجت های اندرویدی به شما معرفی خواهیم کرد.

1- روشنایی را کاهش دهید؛ حالت Sleep را فعال کنید

android-battery-saving-brightness

این روش، شاید متداول ترین راه برای حفظ باتری در هر وسیله دارای صفحه نمایش باشد. نگه داشتن روشنایی صفحه در حد 50% یا پایین تر از آن موجب می شود که موبایل اندرویدی شما زمان بیشتری را روشن بماند.

با پایین کشیدن نوار اعلان ها یا مراجعه به Settings>Display>Brightness Level می توانید این کار را انجام دهید و توصیه می شود که در کنار آن روشنایی خودکار دستگاه را نیز غیرفعال نمایید.

مورد دیگر در بخش تنظیمات نمایشگر که می تواند به حفظ باتری کمک کند، تنظیم زمان خواب گوشی است (مدت زمانی که صفحه نمایش تا غیرفعال شدن روشن می ماند). این زمان معمولا برای اغلب موبایل ها 30 ثانیه است که ما توصیه می کنیم آن را به 15 ثانیه یا کمتر کاهش دهید.

2- خورنده های باتری را بشناسید

android-battery-saving-monitor

بعضی اپلیکیشن ها حتی پس از بسته شدن هم دائما در پس زمینه مشغول به کارند و از این رو بدون اینکه آگاهی داشته باشید، باتری شما را به مقدار زیادی مصرف می کنند.

خوشبختانه، اندروید یک بخش مانیتورینگ (پایش) داخلی را برای وضعیت باتری دارد و با مراجعه به Settings>Battery خواهید دید که کدامیک از اپلیکیشن ها، بزرگترین خورنده های باتری هستند و متوجه می شوید که برای افزایش عمر باتری، از کدامیک کمتر استفاده کنید.

3- حالت صرفه جویی باتری را فعال کنید

android-battery-saver-mode

 

تمام موبایل های اندرویدی این حالت را ندارند، ولی اگر گجت شما این حالت را داشت، با فعال کردنش قادرید مصرف باتری خود را مدیریت نمایید. در برخی موبایل های اندرویدی وقتی که درصد شارژ به حد معینی برسد، حالت صرفه جویی باتری به صورت خودکار فعال می گردد.

اگر از اندروید آبنبات چوبی استفاده می کنید، به لطف این وضعیت می توانید موبایل خود را 90 دقیقه بیشتر روشن نگه دارید. با مراجعه به Settings>Battery>Battery Saver به این گزینه دسترسی خواهید داشت.

4- بلوتوث و NFC را خاموش کنید

android-battery-saving-nfc

بلوتوث ممکن است به طور پیش فرض روشن نباشد، اما NFC این طور نیست. دلیل اتمام سریع شارژ بسیاری از موبایل های اندرویدی جدید، همین روشن بودن NFC آنها بوده است.

NFC ممکن است روش فوق العاده ای برای اتصال موبایل اندرویدی به وسائلی مثل اسپیکرهای بلوتوث و یا دوربین های دیجیتال محسوب شود، با این حال مثل بلوتوث، باید تنها زمانی که به آن احتیاج دارید فعالش کنید.

برخی از موبایل های اندرویدی، آیکن مخصوصی برای NFC در نوار اعلان ها دارند. اگر موبایل شما این آیکن را نداشته باشد، با مراجعه به Settings>Wireless & Networks>NFC قادرید آن را روشن و خاموش کنید.

5- از تصاویر پس زمینه تیره استفاده کنید

به طور کلی دو نوع صفحه نمایش در اسمارت فون ها وجود دارد: LCD و AMOLED. ال سی دی از یک سیستم نورافشانی در پس زمینه بهره می برد که هر پیکسل روی صفحه نمایش را نورانی می کند. در حالی که در صفحات AMOLED، هر پیکسل به تنهایی مولد نور است و انرژی مصرف می کند.

پیکسلی که سیاه باقی بماند، روشن نشده و انرژی هم مصرف نمی کند. اگر موبایل اندرویدی شما (مثل اغلب موبایل های سامسونگ) دارای صفحه AMOLED است، با تعیین یک تصویر پس زمینه تیره تر یا کاملا سیاه می توانید مصرف باتری را بهینه سازی کنید.

6- جی پی اس و مکان یابی را غیر فعال کنید

android-battery-saving-location

بسیاری از اپلیکیشن ها همچون گوگل مپس، سوارم و یلپ از موقعیت جغرافیایی تان برای تدارک داده های همزمان جغرافیایی استفاده می کنند، با این حال شما همیشه از این اپلیکیشن ها استفاده نمی کنید یا مصرف تان ناچیز است؛ بنابراین خاموش کردن GPS وقتی که به آن احتیاج ندارید کار عاقلانه ای خواهد بود. برخی موبایل ها در نوار اعلان دارای آیکن اختصاصی جی پی اس هستند. در غیر این صورت، با مراجعه به Settings>Location می توانید آن را فعال یا غیرفعال نمایید.

7- فرمان های حرکتی غیرضروری را غیر فعال کنید

این موضوع در مورد تمامی موبایل های اندرویدی صدق نمی کند. با این حال اگر موبایل شما مثل گلکسی اس 4، قابلیت های بی فایده ای مثل تشخیص جهت نگاه (Eye-Tracking) یا فرمان حرکتی بدون لمس (Air Gesture) دارد، بهتر است که غیر فعالشان کنید. چرا که با وجود فعال بودن آنها در پس زمینه و خوردن باتری، احتمال این که هرگز از آنها استفاده نکنید بسیار بالاست. تنظیمات مربوط به این ها را می توانید در منوی Settings بیابید.

8- جلوی لرزش و صداهای اضافی را بگیرید

android-battery-saving-haptics

بازخوردهای لمسی یا Haptic feedback (لرزش هایی که هنگام اشاره به صفحه لمسی موبایل های اندرویدی احساس می کنید) فوق العاده هستند. با این حال هر کدام از این ویبره ها موتور لرزش را به راه می اندازند، از این رو تماس بیشتر به معنای مصرف بیشتر باتری خواهد بود.

برای غیر فعال کردن این خورنده باتری می توانید به Settings>Sound & notification> Other sounds مراجعه کنید. از این قسمت قادرید گزینه هایی مثل “لرزیدن با اشاره”، “صدای شماره گیر”، “صدای قفل صفحه” و “صداهای تاچ” را برای دوام بیشتر باتری غیر فعال نمایید.

9- تعداد ویجت ها را پایین نگه دارید

android-battery-saving-widgets

ویجت ها میان برهای بسیار خوبی برای کنترل اپ هایی مثل موزیک یا مشاهده اطلاعات در یک نظر هستند. برای حفظ باتری، بهتر است که غیر ضروری هایشان را حذف کنید. برای حذف ویجت ها کافیست انگشتتان را رویشان نگه داشته و آن را به سمت سطل زباله در بالای صفحه بکشید.

10- انیمیشن ها را غیر فعال نمایید

android-battery-saving-dev-options (1)

آیا می دانستید که انیمیشن های تعویض صفحه از عوامل مهم مصرف انرژی باتری شمایند؟ نگران نباشید، خوشبختانه می توانید آنها را غیر فعال کنید. با مراجعه به Settings>About phone، به انتهای صفحه بروید و هفت بار با انگشت روی صفحه اشاره کنید. حالا دکمه بازگشت را بزنید؛ خواهید دید که گزینه ای به نام Developer Options (که قبلا در صفحه نبود) به این بخش اضافه گردیده.

با ورود به آن، به پایین صفحه بروید تا Window animation scale، Transition animation scale و Animation duration scale را ببینید. حالا همه شان را غیر فعال کنید و ملاحظه کنید که باتری موبایلتان چقدر بیشتر از گذشته دوام خواهد آورد. ممکن است برای اعمال این تغییرات نیاز به ری استارت کردن موبایل داشته باشید.

راه حل نهایی: یک باتری دوم بخرید

اگر هیچ کدام از روش های بالا برایتان جواب نداد، تبریک می گوییم، شما یک پاور یوزر هستید! احتمالا برای رفع مشکل باتری، به یک تلفن دوم احتیاج خواهید داشت، یا اینکه باید در میزان استفاده خود از تلفن هوشمند تجدید نظر کنید. چنانچه با هیچ کدام موافق نیستید، بهتر است از یک شارژر همراه یا پاور بانک برای مواردی که پریز برق در دسترستان نیست استفاده کنید.

شما چه روش های دیگری برای مدیریت مصرف باتری می شناسید؟ توصیه می کنیم که آنها را با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات در میان بگذارید.

منبع: دیجیاتو

ارسال دیدگاه