راهنمای عیب یابی و تعمیر لپ‌تاپ‌هایی که زیاد داغ می‌کنند

گوشیباز

یکی از رایج ترین مسائلی که سبب کوتاهی عمر لپ تاپ ها می شود گرمای بیش از حد تولید شده درون بدنه لپ تاپ می باشد، چیزی که بسیاری از مردم به درستی نمی دانند چگونه می توان رفعش کرد. ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا بدانید چه چیزی باعث تولید گرما در لپ تاپ شما می گردد و چگونه می توانید در عین حفظ عملکرد نوت بوک به میزان مورد نظر، دمای کار سیستم را به طرز مطلوبی پایین حفظ کنید.

چگونگی گردش هوا در لپ تاپ‌ها

هنگامی که از لپ تاپ خود برای کارهای سنگین چون بازی کردن یا کار با فتوشاپ  استفاده می‌کنید، اجزای داخلی آن گرمای بیشتری تولید می‌کنند که  پردازنده مرکزی (CPU) و گرافیک دو منبع اصلی هستند. با هدف دفع گرما و رسیدن هوای خنک به اجزای داخلی لپ تاپ، معمولاً در زیر و کناره‌های آن دهانه‌های توری به منظور تبادل گرما با هوای محیط  تعبیه شده است.

غالباً لپ تاپ‌های ضعیف (اقتصادی) امروزی فاقد فن هستند اما باز هم در زیر، پشت و کناره‌های آنها شبکه‌های توری به منظور تبادل گرما با هوای محیط تعبیه شده است. برخی از لپ تاپ‌ها (به ویژه مدل‌های پرقدرت) نیز دارای بیش از یک فن هستند. به طور کلی لپ تاپ‌های مجهز به فن از یک سمت هوای تازه را مکش می‌کنند و پس از عبور آن از اجزای داخلی، هوای گرم از سمت دیگر خارج می‌شود.
لپ تاپ‌های بدون فن خیلی در دفع گرما مؤثر نیستند. در این لپ تاپ‌ها دمای محیط و سطحی که بر روی آن قرار  می‌گیرند بر روی دمای اجزای داخلی تأثیر مستقیم می‌گذارد.

نشانه‌های داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

با باریک‌تر شدن لپ تاپ‌ها طی چند سال اخیر و افزایش محبوبیت مدل‌های باریک و مدرن، دفع گرما دشوارتر از گذشته است. در عین حال اجزای داخلی لپ تاپ‌ها می‌توانند در دمای های بالاتری کار کنند، از این رو گاهی لپ تاپ‌های امروزی بیشتر گرم می‌شوند که لزوماً به معنای داغ شدن غیر طبیعی آنها  نیست، با این حال نشانه‌های زیر می‌توانند در تشخیص داغ شدن غیر عادی لپ تاپ به شما کمک کنند:

  •     داغ شدن بدنه لپ تاپ که نمی‌توانید بیش از چند ثانیه آن را لمس کنید
  •     چرخش دائمی فن با حداکثر سرعت و تولید صداهای غیرعادی
  •     کار نکردن فن حتی حین استفاده سنگین از لپ تاپ
  •     خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ بدون نمایش هرگونه پیغام هشدار قبلی
  •     بروز خطا و صفحه آبی مرگ حین استفاده سنگین
  •     کُند شدن لپ تاپ بدون علت مشخص
  •     هنگ کردن و فریز شدن صفحه که نشانگر ماوس هم جابجا نمی‌شود

در صورتی که لپ تاپ شما هریک از نشانه‌های بالا را دارد، دیگر نباید آن را نادیده بگیرید و وقت آن فرا رسیده تا علت آن را بیابید. البته برخی از نشانه‌های بالا می‌تواند ارتباطی با گرم شدن بیش از حد لپ تاپ نداشته باشید، از این رو به شما می گوییم چگونه مطمئن شوید مشکل از گرما است.

نحوه جلوگیری از افزایش بیش از حد دما و یا برطرف کردن این مشکل

چندین روش سخت افزاری برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد

برطرف کردن مشکل سیستم خنک کننده داخلی لپ تاپ

اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، تمیز کردن فن‌های خنک کننده CPU و کارت گرافیک است. با گذشت زمان لایه‌ای از کثیفی و گرد و خاک فن‌های این قطعات را می‌پوشاند که باعث کاهش سرعت آن‌ها و متوقف شدن جریان هوا می‌شود. برای آشنایی با نحوه باز کردن قسمت زیرین لپ تاپ خود و دسترسی به فن‌ها و تمیز کردن آن‌ها، به راهنمای آن مراجعه کنید.

برای تمیز کردن فن‌های لپ تاپ باید از تکه‌ای پارچه کتانی آغشته به الکل استفاده کنید. حتما قبل از روشن کردن لپ تاپ مطمئن شوید که الکل کاملا از روی فن‌ها پاک شده است. برای پاک کردن گرد و غبار فن‌ها نیز از جاروبرقی استفاده کنید که باعث می‌شود سرعت چرخش فن‌ها افزایش پیدا کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن فن‌ها، مانع چرش اشتباه آن‌ها شوید. در صورتی که می‌خواهید فن‌ها را به وسیله اسپری هوای فشرده تمیز کنید، با پایین نگه داشتن آن‌ها مانع چرخیدن آن‌ها شوید.

در قدم بعدی باید قسمت‌ خروجی هوای گرم را با جاروبرقی تمیز کنید. این قسمت معمولا در کنار لپ تاپ‌ها قرار دارد و به منظور خروج هوای گرم تعبیه شده است.

برترین پایه های خنک کننده لپ تاپ در سال ۲۰۱۶ | رسانه کلیک

خرید یک پایه خنک کننده

پایه‌های خنک کننده نیز می‌توانند به عنوان یک وسیله خارجی به روند خنک شدن لپ تاپ‌ها کمک کنند؛ اما باید توجه داشته باشید که انتخاب نادرست این خنک کننده‌ها حتی می‌تواند مشکل را بدتر کند. قبل از خرید این خنک کننده‌ها باید بدانید هوا از چه منافذی وارد لپ تاپ می‌شود و از آن خارج می‌شود.

همانطور که قبلا هم گفته شد، فن‌های لپ تاپ برای خنک کردن لپ تاپ، هوا را از قسمت زیرین آن مکش می‌کنند. دلیل این موضوع هم این است که جریان هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند؛ بنابراین خنک کننده‌ای که در زیر لپ تاپ قرار می‌گیرد و هوای داخل آن را مکش می‌کند، نه تنها باعث خنک شدن لپ تاپ نمی‌شود، بلکه باعث افزایش دمای آن هم می‌شود.

اگر منافذ تهویه هوای لپ تاپ شما در زیر آن قرار دارد، باید خنک کننده‌ای را انتخاب کنید که جریان هوای خنک را به بالا و یا به عبارت دیگر به داخل لپ تاپ هدایت کند. همچنین می‌توانید از پدهای خنک کننده‌ای استفاده کنید که برقی نیستند و فقط گرما را جذب خود می‌کنند.

راه‌ حل‌های نرم افزاری برای مقابله با افزایش دمای لپ تاپ

اگر از امتحان روش‌های سخت افزاری معرفی شده، هیچ نتیجه‌ای نگرفتید، می‌توانید راه حل‌های نرم افزاری مرتبط با عملکرد و میزان مصرف لپ تاپ را امتحان کنید. لازم به ذکر است که استفاده از روش‌های نرم افزاری برای جلوگیری از افزایش دمای لپ تاپ به معنای قربانی کردن عملکرد برای محافظت از سخت افزار است.

شما می‌توانید با کاهش روشنایی صفحه و یا کاهش سرعت کلاک CPU، مانع افزایش بیش از حد دمای لپ تاپ شوید. اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید، می‌توانید در تنظیمات BIOS لپ تاپ خود، سرعت کلاک یا ولتاژ CPU را کاهش دهید و یا می‌توانید از نرم افزارهایی که به همین منظور طراحی شده‌اند، برای انجام این کار استفاده کنید.

داغ شدن لپ تاپ چه تاثیری روی قطعات آن می گذارد؟

گرمای بیش از اندازه لپ تاپ، مسلما باعث خواهد شد تا صدماتی به قطعات داخلی لپ تاپ وارد شود. به یاد داشته باشید که در صورت گرم شدن بیش از اندازه، لپ تاپ را خاموش کنید. در ادامه ما مهم‌ترین بخش‌هایی که با گرم شدن لپ تاپ صدمه می‌بینند را معرفی کرده‌ایم.

چگونه از داغ شدن بیش از حد لپ تاپتان جلوگیری کنید | - بایت گیت

پردازنده

هنگامی که لپ تاپ گرم می‌شود، ممکن است متوجه کندی عملکرد شوید. درواقع با گرم شدن لپ تاپ اولین قطعه‌ای که آسیب می‌بیند پردازنده است که به مانند گذشته عمل نمی‌کند. البته با داشتن یک پایه خنک کننده لپ تاپ یا به اصطلاح کول پد، می‌توانیم این نگرانی‌ها را کم کنیم.

باتری

اکثر لپ تاپ‌ها از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع، مستعد آسیب در برابر گرما نیز هستند. درواقع یون‌های موجود در باتری در اثر گرم شدن، سریع‌تر حرکت خواهند کرد. این گرمای اضافه می‌تواند واکنش شیمیایی را در پی داشته باشد که این موضوع نیز بر روی مدت زمان شارژ شدن و همچنین دوام باتری تأثیرگذار خواهد بود. برای جلوگیری از آسیب به باتری لپ تاپی که زیاد داغ می‌شود، می‌توانید به غیر از استفاده از کول پد، باتری را از لپ تاپ جدا کنید. اینجا است که تاثیر خنک کننده لپ تاپ خود را نشان خواهد داد.

مادربورد

ک دلیل استفاده از خنک کننده لپ تاپ نیز حفظ سلامت مادربورد و اجزایش است. درواقع مادربورد از اجزای حیاتی لپ تاپ، مانند حافظه نگهداری می‌کند. با توجه به گرم شدن لپ تاپ، مادربورد در پشتیانی از اجرای برخی از برنامه‌ها عملکرد موفقی نخواهد داشت. به همین دلیل کار کردن با لپ تاپی که بیش از اندازه داغ است، می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌هایی به این بخش شود.

از طرف دیگر گرمای بیش از اندازه لپ تاپ می‌تواند هارد دیسک و عملکرد آن را نیز با خطر مواجه کند و به دلیل ایجاد انبساط ناشی از حرارت، می‌تواند دچار مشکلاتی شود. از این رو پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی یا در انجام کارهای مهم، حتما از پایه خنک کننده لپ تاپ استفاه شود. همچنین به یاد داشته باشید که اگر لپ تاپ شما زیاد داغ است و کار مهمی با آن ندارید، یک روش خنک کردن لپ تاپ نیز خاموش کردن آن است.

ارسال دیدگاه