راه خشک کردن لپ تاپ خیس شده

گوشیباز

 لپ تاپ ها یکی از وسیله های پرکاربرد امروزی هستند که می توانیم با استفاده باتری داخلی آنها، در هر نقطه و مکان از آنها استفاده کنیم. از این رو متاسفانه اکثر لپ تاپ ها همانند اسمارت فون ها دارای کد IP نیستند و با کمترین میزان ورود مایعات ممکن است آسیب ببینند و باید هزینه های گران قیمتی را بپردازیم. از این رو برخی ممکن است بنابر دلایلی، مایعاتی متفاوت بر روی لپ تاپ ما ریخته شوند. از این رو در این مواقع باید دقیقا چه کارهای را انجام دهیم؟ آیا می توانیم خودمان به تنهای این مشکل را بر طرف سازیم؟

بله. شما می توانید در ادامه این مطلب مراحلی که باید انجام دهید را آموزش خواهیم داد و یاد گرفتن آنها قبل از وقوع حادثه امری ضروری است چرا که این مشکل ممکن است برای هر یک از ما رخ دهد، از این رو قبل از این اتفاق بهتر است راه حل آن را بیاموزیم.

 در هنگام ریخته شدن مایعات بر روی لپ تاپ چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

آداپتور لپ‌تاپ‌, خیس شدن لپ تاپ

لپ‌تاپ را سریعا خاموش کنید.

باتری را از جای درآورده و آداپتور A/C را نیز از لپ‌تاپ‌تان جدا کنید. انجام سریع و به موقع این عمل، لپ‌تاپ را از خطر ایجاد اتصال کوتاه در اثر تماس مایع با مدارهای لپ‌تاپ، نجات خواهد داد.

آداپتور لپ‌تاپ‌, خیس شدن لپ تاپ

جدا کردن کابل ها و پورت ها

هرگونه کابل USB و دستگاه‌های اکسترنال که به لپ‌تاپ‌تان متصل هستند، را از پورت مربوطه بیرون بکشید.

آداپتور لپ‌تاپ‌, خیس شدن لپ تاپ

بلافاصله لپ‌تاپ را کج کرده تا مایع نتواند به داخل لپ‌تاپ نفوذ کند.

آداپتور لپ‌تاپ‌, خیس شدن لپ تاپ

خشک کردن لپ تاپ با یک دستمال های چندلایه

آداپتور لپ‌تاپ‌, خیس شدن لپ تاپ

استفاده از دستمال های چند لایه برای خشک کردن لپ تاپ خیس شده

اگر مایع بطور سطحی وارد لپ تاپ شد، می توانید با استفاده از دستمال های چند لایه و چند تکه چوب نازک (ترجیحا خلال دندان) شروع به خشک کردن آب وارد شده در لپ تاپ نمایید. از این رو این گونه می توانید مانع آسیب دیدن لپ تاپ شوید.
صفحه کلید را بررسی کنید.
بعضی از صفحه کلیدهای به کارگرفته شده در لپ‌تاپ‌ها طوری طراحی شده‌اند که از قسمت‌های داخلی لپ‌تاپ در برابر مایع محافظت می‌کند. اگر برروی صفحه کلید اثراتی از مایع مشاهده می‌شود، کی‌بورد را از محفظه‌اش جدا کرده و آن را کج کنید تا مایع از آن، خارج شود.
آداپتور لپ‌تاپ‌, خیس شدن لپ تاپ
از خود در برابر ترشحات الکترواستاتیک، محافظت کنید.
الکتریسیته ساکن می‌تواند به ولتاژ بسیار بالایی تبدیل شود. الکتریسته ساکن موجود در دست و بدن، می‌تواند به لپ‌تاپ آسیب جدی وارد کرده و سبب نابودی اجزای سخت افزاری آن، شود.
آداپتور لپ‌تاپ‌, خیس شدن لپ تاپ

تجهیزات سخت افزاری لپ‌تاپ را خارج کنید.

اگر شما نمی‌توانید تمام اجزای سخت افزاری لپ‌تاپ را از آن جدا سازید، باید لپ‌تاپ را باز کرده و سپس قسمت‌های حیاتی لپ‌تاپ‌تان را خارج کنید. برخی از موادی که سهوا برروی لپ‌تاپ ریخته‌اند ، می‌تواند به اجزای سخت افزاری آسیب جدی وارد نمایند. اگر شما با باز و بسته کردن لپ‌تاپ آشنایی ندارید، این عمل را به دست یک فرد متخصص وبا تجربه بسپارید.

 هارد دیسک را بیرون کشیده تا اطلاعات موجود برروی آن، سالم باقی بماند.
 تا آن‌جا که می‌توانید، سخت افزار‌ها و قطعات آسیب پذیر لپ‌تاپ را خارج کنید.
 همچنین باتری CMOS، را از لپ‌تاپ خارج کنید. این باتری، شبیه باتری ساعت می‌باشد. به یاد داشته باشید انجام این کار، تمام اطلاعات ذخیره شده برروی بایوس را پاک، خواهد کرد.

آداپتور لپ‌تاپ‌, خیس شدن لپ تاپ

 لکه‌ها را با یک مسواک، تمیز کنید.
برای پاک کردن لکه‌های ایجاد شده در اثر نفوذ نوشابه و آب، از مسواک و یا پارچه استفاده نمایید. می‌توانید باقی مانده لکه‌هارا با هوای فشرده و یا جاروبرقی، پاک کرده و حال نکات بعدی را، انجام دهید.

آداپتور لپ‌تاپ‌, خیس شدن لپ تاپ

 

ارسال دیدگاه