مشخصات تراشه AMD Ryzen C7 مخصوص گوشی‌های هوشمند فاش شد

amd-ryzen

اخبار غیررسمی اعلام می‌کنند AMD قصد دارد به‌زودی تراشه‌ای با عنوان Ryzen C7 را برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کند. به‌تازگی مشخصات این تراشه فاش شده است.

AMD و خیز به سوی دنیای پردازنده های گوشی

AMD در سال‌های اخیر توانسته است محبوبیت زیادی در بین کاربران برای خود کسب کند. پردازنده‌های مرکزی این شرکت که در قالب خانواده‌ی رایزن عرضه می‌شوند، نه‌تنها بسیار قدرتمند هستند؛ بلکه درمقایسه‌با پردازنده‌های اینتل با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دردسترس قرار می‌گیرند.

همین موضوع باعث شده است سهم AMD از بازار CPU همواره سیری صعودی طی کند. آن‌طورکه به‌نظر می‌رسد، AMD قصد دارد در آینده‌ای نزدیک تراشه‌ای برای گوشی‌های هوشمند بسازد؛ تراشه‌ای که احتمالا همان رویکرد تراشه‌های دسکتاپ و ورک‌استیشن را در پیش خواهد گرفت و ضمن ارائه‌ی قدرت زیاد، قیمت مناسبی خواهد داشت.

کوالکام، سامسونگ، مدیاتک و های‌سیلیکون هواوی شرکت‌های بزرگ و نام‌آشنایی هستند که از سال‌ها پیش در حوزه‌ی تولید تراشه برای گوشی‌ موبایل و تبلت‌ و حتی گجت‌های پوشیدنی فعالیت می‌کنند.

در بازار تراشه‌های محصولات یادشده، شرکت‌های کوچک دیگری نیز حضور دارند که از بین آن‌ها می‌توانیم به راک‌چیپ (Rockchip) اشاره کنیم.

راک‌چیپ که احتمالا نامش به‌گوشتان آشنا نمی‌آید، در سال‌های اخیر ازطریق تولید تراشه‌هایی خاص سعی کرده با بزرگان بازار رقابت کند. براساس گزارش‌های اخیر، بازار تراشه‌های موبایلی قرار است به‌زودی میزبان شرکتی نام‌آشنا شود.

براساس اطلاعات فاش‌شده‌ی یکی از کاربران توییتر با نام HansDeVriesNL، شرکت AMD از مدتی پیش کار روی تراشه‌ای از سری رایزن را آغاز کرده که به‌طورویژه برای گوشی‌های هوشمند ساخته می‌شود. این سیستم-روی-چیپ اگر واقعا در حال ساخت باشد، قطعا می‌تواند توجهات زیادی را به‌سمت خود جلب کند.

AMD امروزه در بازار به‌شدت با اینتل رقابت می‌کند و به‌نظر می‌رسد قصد دارد وارد رقابتی جدی با بزرگانی نظیر سامسونگ و کوالکام شود.

تیم قرمز با تولید تراشه‌های سری رایزن تحولی مثال‌زدنی در بازار رایانه‌های شخصی ایجاد کرد و پیش‌‌بینی چنین تحولی برای بازار موبایل چندان دورازانتظار به‌نظر نمی‌رسد. امروزه، بازار تراشه‌های موبایلی به‌طورعمده دراختیار کوالکام قرار دارد و سامسونگ و مدیاتک و های‌سیلیکون نیز عملکردی مناسبی از خود نشان می‌دهند. اپل نیز در گوشی‌ها و تبلت‌های خود از تراشه‌هایی اختصاصی در قالب خانواده‌ی A بهره می‌برد.

مشخصات سی پی یو

طبق ادعای شایعه‌ای تأییدنشده، AMD هم‌اکنون در حال ساخت نوعی تراشه‌ی موبایلی با نام رایزن سی ۷ (AMD Ryzen C7) است.

براساس اطلاعات، تراشه‌ی رایزن C7 از دو هسته‌ی اصلی با نام گوگن پرو (Gaugin Pro) بهره می‌گیرد که برپایه‌ی معماری جدید آرم تولید شده است که با نام کورتکس X1 شناخته می‌شود.

گفته می‌شود دو تراشه‌ی اصلی رایزن C7 با فرکانس سه گیگاهرتز فعالیت می‌کنند و درکنار این هسته‌ها، دو هسته‌ی دیگر با نام گوگن وجود دارد که برپایه‌ی معماری کورتکس A78 آرم ساخته شده‌اند و با فرکانس ۲/۶ گیگاهرتز کار می‌کنند. درنهایت، چهار هسته‌ی کم‌مصرف داریم که طبق معماری کورتکس A55 ساخته شده‌اند و فرکانس پردازشی‌شان دو گیگاهرتز است.

بهره‌مندی رایزن C7 از هسته‌های یادشده در نوع خود اتفاق جالبی به‌حساب می‌آید؛ اما نکته‌ی جالب‌تر این است که گفته ‌می‌شود تراشه‌ی جدید رایزن پردازنده‌ی گرافیکی ویژه‌ای دارد که از معماری RDNA این شرکت استفاده می‌کند.

پیش‌تر در سال ۲۰۱۹، سامسونگ و AMD در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند روی نوعی پردازنده‌ی گرافیکی موبایلی بر پایه‌ی RDNA کار می‌کنند و به‌نظر می‌رسد پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در رایزن C7 همان پردازنده‌ی تولید سامسونگ و AMD باشد.

بنچمارک‌های فاش‌شده نشان می‌دهند این پردازنده‌ی گرافیکی به‌شکل درخورتوجهی قدرتمندتر از آدرنو ۶۵۰، پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام است.

ناگفته نماند امروزه در گوشی‌هایی نظیر گلکسی اس ۲۰، از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۵۰ استفاده می‌شود. علاوه‌براین، به‌نظر می‌رسد تراشه‌ی رایزن C7 بتواند از حافظه‌ی رم LPDDR5 و صفحه‌نمایش 2K با نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۱۴۴ هرتز پشتیبانی کند.

تمامی این ویژگی‌ها درکنار یکدیگر باعث می‌شوند رایزن C7 تراشه‌ای بسیار توانمند لقب گیرد و با رقبا رقابت کند.

گفته می‌شود تراشه‌ی رایزن AMD C7 برپایه‌ی لیتوگرافی (نود پردازشی) پنج‌نانومتری TSMC ساخته شده است و از مودم 5G مجتمع استفاده می‌کند. ظاهرا در این تراشه از مودم 5G ساخت مدیاتک استفاده شده است.

مودم ذکرشده از نوعی فناوری ویژه با نام UltraSave استفاده می‌کند تا میزان مصرف انرژی‌اش کاهش پیدا کند. این نوع مودم که پیش‌تر در تراشه‌ی دایمنسیتی ۱۰۰۰ مشاهده شده است، از دو حالت ویژه برای فعالیت استفاده می‌کند و ازطریق آن‌ها می‌تواند پهنای باند کم یا زیاد را ارائه دهد. به‌لطف این مودم، رایزن C7 خواهد توانست به‌شکلی پویا و با درنظرگرفتن نیاز اپلیکیشن‌ها، بین این دو حالت جابه‌جا شود. فناوری UltraSave باعث می‌شود مودم ۳۲ درصد انرژی کمتری مصرف کند.

درکنار این‌ها، گفته می‌شود گوشی‌های مجهز به رایزن C7 بتواند هم‌زمان از دو سیم‌کارت 5G پشتیبانی کند. در نظر داشته باشید تمامی آنچه در این خبر اعلام شد، فعلا شایعه هستند و تا زمانی‌که AMD واکنش رسمی نشان ندهد، همچنان در حد شایعه باقی می‌مانند. با‌‌این‌حال، ورود جدی AMD به بازار تراشه‌های موبایلی اتفاقی بسیار جالب خواهد بود.

تیم قرمز ازطریق این تراشه‌ها خواهد توانست میزان درآمدهای خود را افزایش دهد. به‌علاوه رقابت در بازار شدیدتر خواهد شد و درنهایت مشتری سود خواهد برد؛ زیرا به‌مرور زمان شرکت‌ها تمام تلاش خود را به‌کار خواهند بست تا قدرتمندترین تراشه را تولید کنند و قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌ای روی آن بگذارند.

منبع: زومیت

ارسال دیدگاه