هوش مصنوعی تهدید یا فرصت؟

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی Artificial intelligence شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در آن به ساخت ماشین‌هایی هوشمند پرداخته می‌شود که مانند انسان‌ها عمل می‌کنند و واکنش انجام می‌دهند.یک عامل هوشمند، سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بیشنر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنا بر تحقیق معتبر دانشگاه آکسفورد که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفته است؛ ۴۷ درصد از کل جایگاه‌های شغلی ایالات متحده در سال ۲۰۳۰ به شکل اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام می‌گیرند.

هوش مصنوعی چه کاربردی دارد ؟

کاربرد‌ها در زندگی

امروزه نیز می‌توان کاربرد‌های هوش مصنوعی‌ را در زندگی روزمره مشاهده کرد. برای مثال برخی از چراغ‌های راهنمایی رانندگی هوشمند با محاسبه زمان مورد نیاز برای توقف خودرو‌ها در پشت چراغ قرمز از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. غلط یاب‌ گوشی‌های هوشمند کلماتی را که نادرست نوشته شده‌اند را شناسایی و آن را با کلمه‌ی درست جایگذاری می‌کنند. آن‌ها شیوه نگارش شما را یاد می‌گیرند و کلماتی مناسب را برای تکمیل جمله ارائه می دهند.دستیار‌های صوتی گوگل (Google Now) ، اپل (Siri) و مایکروسافت (Cortana) به سوالات و درخواست‌های شما پاسخ می‌دهند و در هنگام رانندگی تنها با گوش سپردن به سخنان شما؛ برای دوستانتان پیامک می نگارد و ارسال می‌کند . همچنین با شناختی که از شما دارند (مانند سلیقه) به بررسی رستوران‌های نزدیک مورد علاقه شمامی‌پردازند و بهترین رستوران را پیشنهاد می‌دهند.

هوش مصنوعی (AI) با پیش‌‌‌‌‌‌بینی بلایای طبیعی، جلوگیری از قاچاق انسان‌‌‌‌‌‌ها و تشخیص بیماری‌‌‌‌‌‌های مرگبار، پتانسیل حفظ جان بسیاری از انسان‌‌‌‌‌‌ها را دارد.

 

بزرگان درباره هوش مصنوعی چه دیدگاهی دارند؟

صاحب نظر: استفان هاوکینگ 
دیدگاه: هوش مصنوعی  یک خطر واقعی است. 
فیزیک‌دان معروف در پانزدهم ژوئن سال گذشته میلادی در برنامه تلویزیونی شبکه HBO به‌نام Last Week Tonight شرکت کرد و دیدگاه‌های خود را درباره هوش‌ مصنوعی به سمع و نظر مخاطبان این برنامه رساند. او در این برنامه تلویزیونی گفت‌و‌گوی عمیقی را با جان اولیور انجام داد. مهم‌ترین محور این گفت‌وگو در ارتباط با هوش‌ مصنوعی بود. جان اولیور از هاوکینگ سؤال کرد: «همانند بسیاری از مصنوعات هوشمند، آیا هوش‌ مصنوعی برای ما مضر یا اصلاً کشنده است؟» هاوکینگ در پاسخ به او گفت: «هوش‌ مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور به یک خطر واقعی تبدیل می‌شود.» اولیور در ادامه از هاوکینگ سؤال کرد: «چرا من نباید از مبارزه با یک روبات هیجان‌زده شوم؟» هاوکینگ یک پاسخ علمی به او داد: «شما در این مبارزه بازنده خواهید بود.» اولیور در ادامه به هاوکینگ گفت اگر این ابرکامپیوتر قدرتمند وجود نداشت، شما نمی‌توانستید با من به گفت‌وگو بپردازید. هاوکینگ (یا به عبارت دقیق‌تر روبات هاوکینگ‌نما) به او جواب داد: «تو یک احمق هستی.» هاوکینگ در پایان صحبت‌های خود هشدار داد، این احتمال وجود دارد که روبات‌ها راهی برای ارتقا و پیش‌رفت خود پیدا کنند، پیش‌رفتی که دقیقاً به نفع انسان‌ها نباشد.
صاحب نظر: استفان هاوکینگ
دیدگاه: هوش مصنوعی می‌تواند بدترین کابوس انسان‌ها باشد.
پروفسور استفان هاوکینگ، دانشمند برجسته انگلیسی، می‌گوید: «تلاش برای ساخت ماشین‌هایی که توانایی فکر کردن دارند، تهدیدی جدی برای موجودیت انسان‌ها به شمار می‌رود. تلاش برای طراحی هوش‌ مصنوعی کامل (هوشمندی کامل اکنون در اختیار انسان‌ها قرار دارد) به معنای تلاش برای پایان دادن به بشریت است.» پروفسور هاوکینگ بر این باور است که شکل فعلی و ابتدایی هوش مصنوعی که ما این روزها از آن استفاده می‌کنیم، برای ما کارآمد و قابل قبول است. اما نگرانی او از بابت ساخت ماشین‌هایی است که جلوتر از انسان‌ها باشند. هاوکینگ در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید: «هوش‌ مصنوعی این توانایی را دارد که خود را خاموش و اقدام به بازطراحی قدرتمندتری از خود کند. اما در نقطه مقابل تکامل بیولوژیکی انسان‌ها قرار دارد که با سرعت کمی همراه است و نمی‌تواند با هوش‌ مصنوعی به رقابت بپردازد. اما مردم از این موضوع اطلاع ندارند. در حالی‌ که در کوتاه‌مدت تأثیر هوش‌ مصنوعی به کنترلی بستگی دارد که روی آن اعمال می‌شود. در درازمدت تأثیر آن به این موضوع بستگی دارد که آیا اصلاً قابل کنترل خواهد بود یا نه؟

تهدیدات

چرا باید ترسید؟

تفاوت فاحش بین هوش مصنوعی و هوش انسانی ماسک را نگران آینده بشر کرده است. او امیدوار است ربات ها در آینده دست دوستی به طرف انسان ها دراز کنند.  ماسک در این ارتباط می گوید: ربات ها تمام کارها را انجام خواهند داد و در آینده دیگر شغلی برای انسان ها وجود نخواهد داشت. تنها شغلی که در امان است برنامه نویسی هوش مصنوعی است که آن هم سرانجام توسط ربات ها انجام خواهد شد.

کارشناسان فعال در حوزه‌های فناوری، معتقدند که توسعه روزافزون هوش مصنوعی به‌خصوص در صنایع و تسلیحات جنگی تهدید بزرگی برای آینده بشریت ایجاد خواهد کرد زیرا منجر به  توسعه تسلیحات پیشرفته‌ای می‌شود که بدون نیاز به کنترل و نظارت انسان قادر است عملکرد خوبی داشته باشد و وظایف و مسوولیت‌های خود را انجام دهد. به عبارت دیگر، تسلیحات جنگی و نظامی مبتنی بر فناوری‌های نوین نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند کارهای موردنظر فرماندهان جنگی و سیاست مداران را انجام دهند و کاملا طبق برنامه نویسی‌های انجام شده عمل کند.

این ترس وجود دارد که جهان توسط هوش مصنوعی به پایان برسد، درست مانند چیزی که در فیلم ترمیناتور اتفاق افتاد.

استفاده‌ی نظامی خطرناک از هوش مصنوعی

استفاده نظامی از هوش مصنوعی

سال گذشته تعدادی از کارمندان گوگل مطلع شدند که کارفرمایان آن‌ها فناوری خاصی برای دسته‌بندی شیوه تصویربرداری با پهپاد، در اختیار ارتش آمریکا قرار داده‌اند و پس از آن جنبشی بر مبنای استفاده از هوش مصنوعی برای گسترش صلح و آشتی شکل گرفت. کارمندان گوگل نگران بودند که این اقدام کارفرمایان آن‌ها می‌تواند به ارائه‌‌ی فناوری فاجعه‌باری برای آغاز حملات پهپادهای مرگبار و درنتیجه به خطر افتادن جامعه‌ی بشریت ختم شود. گوگل درواکنش به این جنبش از پروژه‌ی مِیوِن (Project Maven) که براساس آن نرم‌افزارهای هوش مصنوعی گوگل در اختیار ارتش آمریکا قرار می‌گرفت، خودداری کرد و پس از آن یک کد هوش مصنوعی برای موارد اخلاقی ایجاد شد

فرصت

هوش مصنوعی، فناوری مهمی با کاربردهای فراوان است و می‌تواند ابزار ارزشمندی برای حل کردن مشکلات جهانی باشد.

بررسی سرطان

هوش مصنوعی که مبتنی بر الگوهای یادگیری عمیق است، در حال حاضر در حوزه سلامت به کار می‌رود. قابلیت‌های تصویربرداری هوش مصنوعی، به خصوص برای تشخیص و بررسی سرطان‌های گوناگون از جمله سرطان پستان، امیدوارکننده هستند. همچنین هوش مصنوعی، برای پیش‌بینی گسترش بیماری در یک شبکه مراقبت سلامت کاربرد دارد.

روهی از پزشکان “بیمارستان مانت ساینای”(Mount Sinai Hospital) آمریکا، الگوریتم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری عمیق را برای پیش‌بینی گسترش بیماری‌های ریه، راست‌روده و پروستات با ۹۷ درصد دقت مورد استفاده قرار داده‌اند. پژوهش‌های منتشر شده در مورد سرطان، آزمایش‌های بالینی و تولید دارو، به ارائه داده‌های بسیاری می‌انجامند که نشان می‌دهند هوش مصنوعی می‌تواند به بررسی، راهنمایی و تصمیم‌گیری در مورد مراقبت‌های بهداشتی کمک کند.

کارشناسان بر این باورند که هوش مصنوعی نقش مهمی در دفاع سایبری و جلوگیری از حملات بدافزاری و اینترنتی را ایفا خواهد کرد به گونه‌ای که به طور کامل با نظر آن دسته دیگر از کارشناسان مخالف بوده و معتقدند که هوش مصنوعی نه تنها یک تهدید به شمار نمی‌رود بلکه فرصت درخشان و بزرگی برای صنعت تکنولوژی است تا تعاملات انسانی را بهبود بخشیده و در صورت کارهای سخت و طاقت‌فرسا، جای نیروی انسانی را بگیرد.

 

ارسال دیدگاه