چرا شارژرلپ تاب داغ می شود ؟

گوشیباز

شارژر (آداپتور) لپ تاپ یکی از اجزای سخت افزاری است که معمولا نسبت به سایر قطعات بیشتر داغ میشود ، این در حالی است که معمولا CPU یا GPU بسیار داغ شده و باعث ایجاد مشکلاتی در رایانه میشوند.
داغ شدن شارژر لپ تاپ میتواند بسیار خطرناک باشد زیرا به این معنی است که دستگاه شما بیش از باتری استفاده میکند و یا اینکه در نحوه کار با آن مشکلی وجود دارد.

این دلایل و راه حل ها مربوط به لپ تاپ های با سیستم عامل ویندوز است اما اگر از مک بوک استفاده میکنید که دارای شارژری است که زیاد داغ میکند در ابتدا باید مطمئن شوید که از آداپتور اصلی استفاده میکنید سپس راه حل های گفته شده در این مقاله را بخوانید، اما اگر مشکل شما حل نشد باید به نزد تعمیرکار لپ تاپ هابروید.

شارژر اورجینال لپ تاپ ایسر Acer 19V 4.74A – شهر باتری

از شارژر اصلی استفاده کنید

بهتر است همیشه از شارژر اصلی که همراه با لپ تاپ شما است استفاده کنید. اگر شارژر آسیب دیده است به جای استفاده از شارژرهای ارزان قیمت و بی کیفیت از شارژرهای اصلی استفاده کنید زیرا شارژر بی کیفیت باعث مشکل در لپ تاپ شما میشود.
نکته جالب در مورد لپ تاپ هایی که ویندوز دارند این است که میتوانید با پول نسبتا کمی قطعات آسیب دیده را جایگزین کنید.

از شارژر متناسب با نیاز لپ تاپ استفاده کنید

همه آداپتورهای لپ تاپ توان خروجی یکسانی ندارند یعنی اینکه همگی یک وات برق خروجی داشته باشند. به همین ترتیب برخی از لپ تاپ ها نسبت به سایرین انرژی کمتری مصرف میکند ، همین دلیل کافی است که اطمینان حاصل کنید شارژر با لپ تاپ مطاقبت دارد یا خیر.
یک آداپتور (شارژر) برق که بیش از حد داغ میشود به طور کلی به لپ تاپ هایی مربوط میشود که نیاز به انرژی بیشتری نسبت به توان شارژر دارند.
تنها راه حل این است که از شارژر متناسب با نیاز لپ تاپ استفاده کنید.

کابل ها را بررسی کنید

شارژر برق لپ تاپ به طور کلی دارای دو بخش کابلی است. کابلی که به لپ تاپ شما متصل میشود و کابلی در سوی دیگر که به پریز برق متصل میشود.
کابل های که قابل جدا شدن هستند را برسی کنید که به درستی قرار گرفته اند یا آسیب دیده نباشند.
اگر مشکلی در کابلها مشاهده کردید پیدا کردن کابل جایگزین ارزان و راحت است.
نکته مهم دیگر این است که اگر از یک منبعی برق میگیرد که نوسانات زیادی دارد ازآن منبع استفاده نکنید.

تولید کنندگان شارژر لپ تاپ

همیشه سعی کنید که از شارژر اصلی لپ تاپ خود استفاده کنید لاقل اگر شارژر اصلی را در اختیار ندارید حتما از شارژر تولیدی همان برند لپ تاپ استفاده کنید ، به طور مثال برخی لپ تاپ های Dell با شارژرهای دیگر برندهای تولید کننده لپ تاپ ناسازگاری دارد.

عوامل خرابی در شارژر لپ تاپ

  • اولین و مهمترین عامل آسیب رساندن به آداپتور لپ تاپ نوسانات برق است.از این رو پیشنهاد می شود در درجه اول از یک محافظ برق به عنوان ابزاری برای جلوگیری از آسیب به شارژر لپتاپ استفاده کنید.
  •  یکی دیگر از عوامل مهم که موجب آسیب رسیدن به شارژر می شود تا کردن کابل و گره زدن مداوم آن است.توجه کنید که این قطع شدگی های کوچک ممکن است موجب ایجاد پدیده اتصال کوتاه و در نتیجه مقدار جریان زیادی را از آداپتور شارژر جذب ( اصطلاحا آمپر میکشد) میکند. وقتی این جریان بیش از حداکثر جریان خروجی شارژر لپ تاپ باشد ، بسادگی شارژر میسوزد. به همین خاطر است  که کاربرانی که شارژر لپ تاپ خود را هر روز با خود حمل میکنند و ناچارند که روزانه چندین بار آن را مچاله کرده در کیف بگذارند و دوباره باز کنند بیشترین احتیاج به تعویض شارژر لپ تاپ خود را دارند.
  • نکته سوم کاملا بدیهیست استفاده از کابل برق بی کیفیت! عدم استفاده از مس در آلیاژ رشته ها باعث پایین آمدن کیفیت این کابل ها و به دنبال آن به وجود آمدن پدیده ی اتصال کوتاه در لپ تاپ شده است.
ارسال دیدگاه