چگونه آیفون و سامسونگ گم یا دزدیده شده خود را ردیابی کنیم؟

گوشیباز

زمانیکه گوشی موبایل یا تبلت شما گم شده و یا به سرقت می رود، اولین سوالی که احتمالا به ذهن شما می رسد نحوه ردیابی گوشی های سرقتی است. برای ردیابی گوشی سرقتی یا گمشده چه کاری باید انجام داد؟ چه روش هایی برای ردیابی گوشی وجود دارد؟ کدام روش ردیابی گوشی بهتر و سریعتر به نتیجه می رسد؟

برخی از این روش ها، نیاز به انجام تنظیماتی در دستگاه دارند و برخی دیگر نیز باید با هماهنگی با اپراتورها انجام شوند.  در این مطلب، به اصلی ترین روش ها و ترفندهای ردیابی گوشی سرقتی اشاره خواهیم کرد و تنظیمات لازم را به شما همراهان عزیز آموزش خواهیم داد.

روش های ردیابی گوشی

old new methods travel 23 2148232445

بسیاری از کاربران، تصور می کنند که با گم شدن یا سرقت گوشی، دیگر امکان پیدا شدن آن وجود ندارد. البته سارقان روش های بسیاری برای از دسترس خارج کردن گوشی های موبایل بلدند و خیلی اوقات واقعا امیدی برای پیدا کردن این دستگاه نیست. اما اگر کاربران پیش بینی این اتفاق را کرده و برخی از قابلیت ها را در گوشی خود فعال کرده باشند، حتی در صورت خاموش بودن موبایل نیز امکان ردیابی آن وجود خواهد داشت.

  • ردیابی گوشی سامسونگ

  • ردیابی گوشی سامسونگ بدون نصب برنامه

در صورتی که روی گوشی خود برنامه ای نصب کرده باشید روش هایی وجود دارد که می توانید به کمک آن ها گوشی سامسونگ گم شده یا سرقتی خود را ردیابی کنید.

  • دستگاه شما به اکانت گوگل‌تان متصل شده باشد.
  • دستگاهتان به اینترنت وصل باشد.
  • قابلیت مکان یابی دستگاه روشن باشد و اکانت گوگل شما اجازه دسترسی به مکان را داشته باشد (به طور پیش فرض on است) تغییر این گزینه در قسمت تنظیمات برنامه گوگل است.

Find My Device یا (دستگاهم را پیدا کن) ابزار رسمی و ساده گوگل برای ردیابی گوشی یا تبلت اندرویدی می باشد. این بهترین روشی است که شما بدون نصب اپلیکیشن می توانید دستگاه اندرویدی خود را ردیابی کنید. برای ردیابی از این طریق، گوشی شما باید به حساب کاربری گوگل وصل باشد و به اینترنت نیز متصل باشید، پس از آن سایتFind My Deviceرا باز کرده، وارد اکانت گوگل خود شده و منتظر می مانید تا صفحه لود شود. اکنون به صورت خودکار گوشی شما ردیابی می شود.

این مراحل را به کمک یک گوشی اندرویدی نیز می توانید انجام دهید. برای این کار برنامه Find My Device را دانلود کنید.

  • ردیابی گوشی سامسونگ به کمک google maps (حتی در صورت خاموش بودن گوشی)

شرایطی که باید برقرار باشد تا بتوانید از این روش استفاده کنید:

  • دستگاهتان به اکانت گوگل متصل شده باشد.
  • دستگاهتان به اینترنت دسترسی داشته باشد.
  • گزارش موقعیت و تاریخچه مکان‌ها روی دستگاه‌تان فعال شده باشد.

می‌توانید این گزینه را در قسمت تنظیمات برنامه گوگل دستگاهتان تنظیم کنید:

setting>google>manage your google acount>data & personalization>manage your activity controls>location history=On

برای ردیابی گوشی خود به Google Maps بروید و طبق تصویر زیر از منوی بالا سمت راست گزینه “خط زمان شما (Timeline)” را انتخاب نمایید.

با استفاده از این روش حتی اگر گوشیتان خاموش باشد نیز می توانید آن را ردیابی کنید، زیرا قبل از اینکه گوشی شما خاموش شود گوگل موقعیت جاری را ذخیره می کند.

  • ردیابی گوشی ایفون

اپل در سیستم عامل آی او اس قابلیتی با عنوان Find My iPhone را ارائه کرده که با استفاده از آن می‌توان در شرایط خاصی نسبت به ردیابی دستگاه و شناسایی محل قرار داشتن آن اقدام کرد.

اپل در سیستم عامل آی او اس قابلیت اختصاصی را با عنوان Find My iPhone ارائه کرده که با استفاده از آن کاربر می‌تواند از طریق وارد کردن مشخصات ایمیل اپل آیدی (Apple ID) فعال در دستگاه مورد نظر نسبت به ردیابی و شناسایی مکان دقیق آن اقدام کند. این قابلیت چیزی شبیه به قابلیت Android Device Manager گوگل است. با استفاده از قابلیت Find My iPhone می‌توانید مکان دقیق دستگاه خود را یافته و بدین صورت نسبت به پیدا کردن آن اقدام کنید. همچنین اپل قابلیتی را در آیفون‌هایش ارائه کرده که با استفاده از آن آخرین جزئیات مکانی دستگاه به سرورهای اپل گزارش می‌شود.بدین صورت در شرایط خاموش شدن آیفون، جزئیات آخرین منطقه‌ای که دستگاه در آن وجود داشته برای سرورهای اپل ارسال می‌شود.

  • چگونه قابلیت Find My iPhone را فعال کنیم؟

همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم، قابلیتی که با استفاده از آن می‌توانید موقعیت مکانی آیفون یا آیپد خود را دنبال کنید، Find My iPhone نام دارد. به منظور استفاده از این قابلیت باید ابتدا آن را در دستگاه آی او اسی خود فعال نمایید. دقت داشته باشید که به منظور استفاده از این قابلیت باید یک اکانت فعال در آیکلود (iCloud) داشته باشید.

ابتدا وارد بخش تنظیمات یا همان Settings آیفون خود شوید. به بخش iCloud مراجعه کنید. در این بخش باید نام اکانت فعال خود در دستگاه را مشاهده کنید. وجود داشتن نام و اکانت در این قسمت بدین معناست که هم اکنون اکانت آیکلود شما در آیفون فعال بوده و می‌توانید از قابلیت Find My iPhone استفاده کنید. اما گر در این بخش اکانتی فعال نبود، باید نسبت به ساخت یک اکانت آیکلود اقدام نمایید. اپل در تنظیمات اولیه آیفون‌های خود این قابلیت را ارائه می‌کند تا کاربر نسبت به ساخت اکانت آیکلود اقدام نماید.

قابلیت Find My iPhone از ایمیل اپل آیدی شما استفاده می‌کند. به منظور ایجاد ارتباط مابین دستگاه‌های آی او اسی مختلف باید از این آدرس ایمیل استفاده شود. حال نوبت به آن رسیده که قابلیت Find My iPhone آیفون یا آیپد خود را فعال کنید. بدین منظور ابتدا وارد بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه شده و سپس گزینه iCloud را انتخاب کنید. در بخش انتهایی لیست گزینه‌ای با عنوان Find My iPhone وجود دارد. این گزینه را انتخاب کرده و وارد آن شوید. در این مرحله تصویری مشابه با عکس فوق و سمت راست پیش رویتان قرار می‌گیرد. با لمس و سبز رنگ کردن اسلایدر موجود در کنار گزینه Find My iPhone می‌توانید قابلیت مورد نظر را فعال کنید. اما گزینه دومی که با عنوان Send Last Location در این بخش وجود دارد چه عملی را انجام می‌دهد؟
با فعال کردن گزینه Send Last Location پیش از خاموش شدن آیفون، موقعیت مکانی دستگاه برای سرورهای اپل فرستاده می‌شود. تصور کنید که آیفون یا آیپدتان را گم کرده‌اید و باتری آن در وضعیت اتمام شارژ قرار دارد. در این وضعیت اگر دستگاهتان خاموش شود دیگر با استفاده از قابلیت Find My iPhone قادر به ردیابی موقعیت مکانی دستگاه نخواهید بود. اینجاست که قابلیت Send Last Location عملکرد مناسب را ارائه کرده پیش از خاموش شدن دستگاه، جزئیات آخرین موقعیت مکانی آن را برای سرورهای اپل ارسال می‌نماید. بدین صورت شانس یافتن دستگاه حتی در شرایط خاموش شدن آن هم وجود خواهد داشت.

نکته نهایی که باید در حین فعال کردن قابلیت Find My iPhone به آن توجه داشته باشید مربوط به Location Services یا سرویس‌های مکان‌یاب آیفونتان می‌شود. موقعیت مکانی آیفون شما تا زمانی از طریق قابلیت Find My iPhone قابل ردیابی است که سرویس‌های مکان‌یاب با Location Services دستگاهتان برای این قابلیت فعال باشد. به منظور فعال کردن این قابلیت باید به بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه و سپس Privacy مراجعه نمایید. در این قسمت گزینه‌ای با عنوان Location Services وجود دارد و از طریق آن می‌توانید سرویس‌های مکان‌یاب را برای اپلیکیشن‌ها و بخش‌های مختلف دستگاه فعال یا غیرفعال کنید. سرویس‌های مکان‌یاب آیفون شما باید برای قابلیت Find My iPhone فعال باشند تا بتوانید موقعیت مکانی دستگاه خود را ردیابی کنید.

همچنین اتصال به شبکه اینترنت هم از ملزومات ردیابی آیفون محسوب می‌شود. تا زمانی که دستگاه به شبکه اینترنت متصل باشد، می‌توانید از طریق قابلیت Find My iPhone نسبت به ردیابی موقعیت مکانی دستگاه اقدام کنید، در غیر این صورت قادر به انجام این عمل نخواهید بود. بنابراین به غیر از فعال بودن قابلیت Find My iPhone باید سه شرط اصلی دیگر هم در آیفون شما برقرار باشند تا امکان ردیابی موقعیت مکانی دستگاه فراهم آید. این سه شرط شامل روشن بودن دستگاه، فعال بودن سرویس‌های مکان‌یاب (Location Services) و اتصال به اینترنت می‌شود.

ارسال دیدگاه