چگونه مانع از هک مودم وای فای شویم؟

گوشیباز

همیشه افراد سودجویی وجود دارد تا از راههای مختلف وای فای شما را هک کنند که بیشتر بخاطر کم بودن آگاهی شما برای ایمن کردن وای فای می باشد و این نگرانی برای شما وجود دارد که چگونه مانع از هک شدن مودم و وای فای بشوید. در این مقاله ما قصد داریم روشهای جلوگیری از هک شدن وای فای را به شما آموزش دهیم.

شبکه های وای فای چگونه هک می شوند؟

  • اولین و مهمترین عامل هک وای فای این است که فقدان رمز عبور است.
  • فعال بودن WPS با این وجود که از رمز قوی و پیچیده و الگوی رمز گذاری WPA2 استفاده می کنید.
  • فعال بودن WPS با این وجود که از رمز قوی و پیچیده WPA استفاده می کنید.
  • استفاده از رمز عبور ساده و قابل دسترس WPE

مرحله اول – باز کردن صفحه تنظیمات مودم

ابتدا می بایست وارد صفحه تنظیمات مودم وای فای خود شوید. معمولا با تایپ “۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱” در یکی از مرورگرهای خود و با وارد کردن نام کاربری و پسورد مودم میتوانید به صفحه تنظیمات دسترسی پیدا کنید. البته ممکن است برای هر مودم این آدرس فرق داشته باشد به همین دلیل حتما دفترچه ی راهنمای مودم خود را مطالعه کنید و یا اگر دفترچه مودم در دسترس شما نیست میتوانید از طریق جستجو در گوگل ، دفترچه راهنمای مودم موردنظر را بیابید. از معروف ترین برندهای پر مصرف مودم در ایران میتوان به D-Link ، TP-LINK و یا Zyxel اشاره کرد که لینک ورود به بخش راهنمای آنها برای شما قرارداده شده است.

 

مرحله دوم – ایجاد یک پسورد اختصاصی برای مودم

هنگامی که شما وارد صفحه تنظیمات مودم خود می شوید اولین کاری که می بایست انجام دهید تغییر پسورد مودم است. بعد از ورود به صفحه تنظیمات ، یک پسورد اختصاصی برای مودم خود قرار دهید ، فراموش نکنید بعد از تغییر دادن رمز حتما پسورد جدید را بالای دفترچه راهنمای مودم و یا جایی امن یادداشت کنید که اگر بار دیگر خواستید وارد صفحه تنظیمات مودم شوید به مشکل بر نخورید. اینکار از دسترسی دیگران به مودم شما جلوگیری کرده و امنیت شبکه وایرلس خانگی شما را افزایش میدهد. معمولا نام کاربری و پسورد پیش فرض در اکثر مودم ها admin / admin می باشد. برای تغییر پسورد مودم تان میتوانید وارد بخش Administration settings مودم شده و پسورد را آنجا تغییر دهید.

 

نرم افزار جلوگیری از هک وای فای, جلوگیری از هک وای فای مودم

ایجاد یک پسورد اختصاصی برای مودم

البته این بستگی به برند مودم شما دارد اگر اولین بار است که مودم را راه اندازی میکنید در همان صفحه اول ، گزینه تغییر پسورد برای شما نمایش داده میشود در غیر این صورت میتوانید بروی گزینه Setup در صفحه اول کلیک کرده و سپس پسورد مودم را تغییر دهید.

مرحله سوم – تغییر نام شبکه SSID ( نام کانکشن وای فای )

شبکه SSID یا همان Wireless Network Name که نام شبکه وایرلس شما بوده ، معمولا به صورت پیش فرض بر روی کلمه “default” و یا به نام برند مودم شما Set شده است. اگر میخواهید شبکه خانگی وایرلس خود را امن کنید حتما نام وای فای خود را به نام دلخواهی که قابل شناسایی نباشد ، تغییر دهید. برای تغییر نام وای فای می توانید از صفحه تنظیمات مودم و بخش wireless settings یا هنگام راه اندازی از قسمت Setup اقدام به عوض کردن نام وایرلس شبکه خانگی خود کنید.

 

نرم افزار جلوگیری از هک وای فای, جلوگیری از هک وای فای مودم

تغییر نام شبکه SSID ( نام کانکشن وای فای )

فراموش نکنید از نام ، نام خانوادگی ، آدرس و یا شماره تلفن به عنوان نام وای فای استفاده نکنید زیرا اینکار نه تنها کمکی نکرده ، بلکه امنیت وای فای شما را نیز به خطر می اندازد در مورد این موضوع قبلا در پست ۱۰ مورد از اطلاعات مهم که برای سرقت هویت استفاده میشوند قبلا به صورت مفصل صحبت کردیم . بعد از تغییر نام شبکه وای فای خود ، حتما از اتصال مجدد خود اطمینان کسب کنید.

مرحله چهارم – فعال کردن رمز وای فای

به منظور جلوگیری از هک وای فای می بایست از پسورد های قابل اطمینان به عنوان رمز وای فای استفاده نمایید. چندین روش رمزنگاری برای حفاظت از شبکه های بیسیم وجود دارد از جمله میتوان (WEP/ WPA (WPA-Personal و WPA2 را نام برد. رمز نگاری از طریق WEP که روش رمزنگاری عمومی و قدیمی می باشد و به راحتی قابل هک شدن است با این حال با اکثر دستگاه های سخت افزاری قدیمی سازگاری دارد.

    اما روش رمزنگاری WPA2 که امن ترین روش رمزنگاری برای وای فای می باشد تنها با سخت افزارهای تولید شده از سال ۲۰۰۶ به بعد سازگاری دارد.برای فعال کردن رمزنگاری بر روی شبکه وای فای خود وارد صفحه تنظیمات مودم و بخش wireless security settings شده و از آنجا روش رمزنگاری موردنظرتان را برای وای فای برگزینید. اگر از مودم قدیمی استفاده میکنید روش WEP را انتخاب و در غیر این صورت روش رمزنگاری WPA2 را انتخاب کنید و یک پسورد طولانی که شامل حروف ، اعداد و کارکترهای خاص باشد برای شبکه وای فای خود انتخاب کنید.

     

    مرحله پنجم – فیلتر کردن آدرس مک ( آدرس فیزیکی منحصر به فرد هر دستگاه )

    تمام دستگاه ها از جمله لپ تاپ ، کامپیوتر ، گوشی و یا تبلت برای اتصال به وای فای از یک آدرس منحصر به فرد به نام آدرس مک استفاده میکنند (این هیچ ربطی به مک اپل ندارد). درست مانند هر کامپیوتر متصل به اینترنت که از یک IP منحصر به فرد استفاده میکند. از این رو برای اضافه کردن یک لایه حفاظتی شما می توانید آدرس مک تمام دستگاه هایی که میخواهید به وای فای وصل شوند را در صفحه تنظیمات مودم خود وارد کنید به طوری که تنها دستگاه های مشخص شده بتوانند به شبکه وای فای شما متصل شوند.

    نرم افزار جلوگیری از هک وای فای, جلوگیری از هک وای فای مودم

     ۶- به‌روزرسانی فریمور مودم

    به‌روز بودن یا آپدیت فریمور مودم باعث می‌شود که همیشه آخرین ویژگی‌های امنیتی روی مودم شما وجود داشته باشد و دیگر الگوریتم‌های قبلی برای پیدا کردن رمز وای فای جواب نده و به‌این‌ترتیب کمتر در معرض هک وای فای قرار بگیرید.

    ارسال دیدگاه