تفاوت گوشی‌های گیمینگ با گوشی‌های عادی

موبایل گیمینگ

اگر از مخاطبین اخبار تکنولوژی هستید ، بارها و بارها در این سایت و صفحات دیگر شنیده اید که گوشی های موبایل قبلا چه بودند و چه شده اند. همان مقدمه تکراری که می گوید گوشی های همراه گجت های ارتباط صوتی و نوشتاری بودند که حال مبدل به رایانه های هوشمند بسیار کاربردی شده اند. لذا برای این که تکرار مکررات نکرده باشیم ، این بحث ها را کنار زده و مستقیم می رویم سراغ اصل مطلب ، یعنی گوشی های گیمینگ.

گوشی گیمینگ چیست؟

امروزه با توجه به گسترش و رونق صنعت بازی های رایانه ای ، شاهد ارائه انواع لوازم و سخت افزارهای گیمینگ ، مخصوص این زمینه هستیم. کنسول های بازی ، لپ تاپ های گیمینگ ، کارت های گرافیکی فوق العاده قوی مخصوص بازی های رایانه ای و … همه و همه جزء لوازمی هستند که به منظور به خدمت گرفته شدن در این زمینه طراحی و توسعه داده شده اند.

یکی از این ابزار که جدیدا پا به عرصه بازار گذاشته است ، گوشی های گیمینگ می باشد. البته همانطور که خود بهتر می دانید ، تقریبا تمامی گوشی های هوشمند موجود در عصر حاضر ، به نوعی توانایی اجرای انواع بازی های رایانه ای را دارند. لیکن ارائه گوشی ها گیمینگ از این رو حائز اهمیت است که سازندگان آن ها را مخصوص اجرای حرفه ای بازی های رایانه ای و یا حتی مخصوص سبک خاصی از بازی ها ساخته اند.

شایان ذکر است که اجرای بازی های موبایلی ، تنها کاربرد گوشی های گیمینگ نمی باشد و این گوشی ها از قابلیت های بسیار گسترده تری برخوردار هستند. ولی محصولات مذکور به گونه ای طراحی گردیده اند که قادر باشند سنگین ترین و حجیم ترین بازی های موبایلی موجود را به آسانی اجرا نمایند. همچنین این هندست باید دارای طراحی خاصی باشند که راحتی گیمر را تامین نموده و دارای بدنه ای با دوام باشند. چرا که گیمینگ معمولا مستلزم استفاده طولانی مدت با تعاملات سریع و متوالی است. از این رو این گوشی های گیمینگ علاوه بر این که باید امکانات هر گوشی تلفن همراه هوشمند را دارا باشند ، باید سخت افزار و کشش نرم افزاری لازم برای این نوع استفاده ها را نیز ارائه کنند. اما سوال اصلی این است ، آیا اصلا وجود چنین دستگاه هایی ضروری است ؟

گوشی گیمینگ معروف Razer Phone 2

گوشی های گیمینگ می توانند غیر ضروری تلقی شوند

همانطور که بالاتر نیز اشاره نمودیم ، بیشتر گوشی های هوشمند عصر حاضر ، قابلیت اجرای انواع بازی های را دارند و نیز ما شاهد ارائه ابزارهای متنوع و قدرتمندی هم چون لپ تاپ های گیمینگ و کنسول ها و … برای گیمینگ حرفه ای هستیم. بنا بر این  با توجه به این موارد شاید عرضه گوشی های گیمینگ اندکی غیر ضروری و بی ارزش جلوه کند.

لیکن آمارها چیز دیگری می گویند. بر اساس گزارشات موجود ، عرضه و تقاضای گوشی های گیمینگ که به صورت تخصصی حول این محور فعالیت دارند ، طی سالهای اخیر با افزایش چشمگیری روبرو بوده است. البته درست است که گوشی های گیمین پدیده ی نوظهوری محسوب شده و بخشی از این تقاضاها در واقع به علت زرق و برق و از روی کنجکاوی یا چشم و هم چشمی می باشد. لیکن مسئله فراتر از اینهاست و به راحتی می توان ادعا کرد که بی شک شماری از مزایای این اسمارت فون ها ، در آینده روی صنعت گوشی های هوشمند اثر به سزایی خواهد گذاشت.

لذا با وجود این که در حال حاضر گجت های بسیاری برای انجام بازی های کامپیوتری موجود هستند. و سالهاست که کامپیوتر ها و کنسول ها در این زمینه شهرت زیادی برای خود دست و پا نموده اند. اما موفقیت محصولاتی چون نینتندو DS 3 و سوئیچ سبب شده است که سازندگان و فعالین این صنایع متوجه بالا بودن میزان تقاضا برای هندست های گیمینگ قابل حمل شوند. چرا که طبق گفته های پییشین با وجود اینکه اسمارت فون های ارائه شده از نظر اجرای بازی های رایانه ای بسیار توانا هستند. ولی ارائه تجربه کاربری چندان ایدآلی را ، در این رابطه از این هندست ها شاهد نیستیم و از این رو برای اجرای بازی های حجیم و طولانی نمی توانند چندان مناسب تلقی شوند.

برتری های گوشی های گیمینگ نسبت به گوشی های معمولی

1. طول عمر باتری

رایج ترین مشکل گوشی های معمولی در زمینه اجرای بازی ها ، کاهش طول عمر باتری می باشد. یکی از دلایل اصلی ایجاد این مشکل ، داغ شدن این گوشی ها می باشد. که معمولا پس از صرف اندکی وقت برای بازی ، به وقوع می پیوندد. نتیجه این کاهش عمر چیزی نخواهد بود مگر ضعیف شدن عملکرد کلی گوشی. ضمن این که تنوع گوشی های آندروید نیز سبب می شود که توسعه دهندگان قار نباشند بازی خود را برای تمامی گوشی ها بهینه سازی نمایند تا بهترین عملکرد ممکن ارائه گردد.

این در حالی است که سازندگان در گوشی های گیمینگ معمولاً به علت آگاهی از وجود این مورد و نیز با توجه به کاربرد پیشفرض وسیله ، از باتری های بزرگ تر و نیز  سیستم های خنک کننده بهره گرفته می شود. همچنین برخی از کمپانی های سازنده این دستگاه ها همچون انویدیا ، از قبل طی حرکتی جالب اقدام به توسعه فروشگاه های مجازی برای ارائه بازی های مختص گجت های خود نموده اند که نسبت به سخت افزار استفاده شده کاملا بهینه می باشند.

در حقیقت این گوشی به علت این که از قدرت پردازش بالاتری نسبت به دیگر نمونه ها برخوردار می باشند ، می باید هم از باتری های قدرتمند تر برای تامین انرژی خود بهره بگیرند. چرا که در هنگام اجرای یک بازی با سنگین ، هندست مجبور است تقریبا همه ظرفیت های پردازشی خود را به کار ببندد. که این امر سبب خواهد شد باتری به سرعت شرع به خالی شدن بکند. از این رو گوشی های گیمینگ معمولا از باتری هایی با ظرفیت 3800 تا 4500 میلی آمپر بر ساعتی بهره می برند که از قابلیت شارژ سریع خوبی نیز برخورداراست. برای نمونه گوشی جدید بلک شارک 2 شیائومی ، از یک باتری 4000 میلی آمپر بر ساعتی ، همراه با شارژر سریع 27 واتی بهره می جوید ، که به نوعی شگفت انگیز است.

گوشی گیمینگ xiaomi black shark 2 محصول 2019

2. قابلیت های نمایشی

در اجرای بازی های کامپیوتری ، نمایشگر همواره از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که نمایشگر در واقع اصلی ترین خروجی است که داستان و ماجرای کلی بازی را به ما نشان می دهد و کلیه جریانات و اتفاقات و مراحل از طریق آن به ما نشان داده می شود. حال در گوشی های هوشمند این قسمت دارای اهمیت بیشتری می باشد. چرا که علاوه بر نمایش محتوا ، تاچ اسکرین این گوشی ها ، وظیفه دریافت دستورات لمسی و هدایت کاراکتر های بازی را نیز بر عهده دارند. از این رو برای اجرای هر گونه بازی موبایلی ، نمایشگر هندست شما می باید متناسب اجرای آن باشد. تناسبی که با رفرش ریت و وضوح شفافیت نمایشگر مذکور ارزیابی می گردد.

چرا که پایین بودن رفرش ریت ( نرخ تازه سازی تصویر ) سبب بروز لگ و تیک و تاخیر در نمایش صحنه های بازی خواهد شد. و وضوح و شفافیت پایین نیز سبب می شود که شما تجربه بصری مناسبی از محتوای بازی نداشته باشید. که این ها در نهایت تجربه بدی را به گیمر منتقل می کنند. از این رو گوشی های گیمینگ می باید دارای رفرش ریت بالایی بوده و کاملا با واحد پردازش گرافیکی (GPU) هماهنگ عمل نمایند.

عامل دیگر اندازه صفحه نمایش است که می باید حتما استاندارد باشد. بهره گیری از صفحه نمایش کوچک سبب خواهد شد که گیمر نتواند جزئیات بازی را به خوبی مشاهده نماید. مخصوصا در صورت استفاده نکردن از لوازم کنترلی که کنترل مستقیما با دستورات لمسی روی صفحه نمایش صورت می پذیرد و انگشتان بخش قابل توجهی از نمایشگر را می پوشانند. لذا این مورد نیز یکی از مهم ترین موارد برای تامین راحتی گیمر و ارائه تجربه بهتری از بازی در حال اجرا به او می باشد. لازم به اشاره که اندازه استاندارد صفحه نمایشگر گوشی گیمینگ بین 5.5 تا 6.5 اینچ می باشد.

3. صدای گوشی

درست است که محتوای تصویری ، اصلی ترین محتوای بازی بوده و مضمون آن را به ما می فهمانند. لیکن همه می دانیم که اصلی ترین منتقل کننده احساسات ، حس ها و حال و هوای صحنه ها ، صدا می باشد. در واقع این صداست که قادر است شما را به عمق ماجرا ببرد و شما را در بطن داستان غرق کند. از این رو یک گوشی گیمینگ خوب ، همانند دیگر ابزارهای گیمینگ و نمایش محتوا ، وی باید دارای خروجی صدای قدرتمند بوده  و توانایی پشتیبانی از خروجی 3.5 میلی متری صدا (AUX) را نیز دارا باشد. لازم به اشاره است که خروجی صدای دالبی نیز توسط اکثر گوشی های گیمینگ پشتیبانی می شود. که تجربه بسیار خوبی را در هنگام اجرای بازی به شما منتقل خواهد نمود.

4. پردازنده گرافیکی

درست است که دارا بودن نمایشگر بسیار قوی با رزولوشن و ابعاد استاندارد ، جزء اصلی ترین ملزومات برخورداری از تصویر خوب هستند. لیکن نباید فراموش کرد که داده های این محتوای تصویری پیش از هر چیز ، ابتدا باید توسط یک GPU ( پردازنده گرافیکی ) قوی پردازش و آماده شوند. به عبارت دیگر این واحد نقش مستقیم پردازش تصاویر را دارد و از این رو گوشی های گیمینگ حتما باید مجهز به پردازنده های گرافیکی قدرتمند باشند. و الا گوشی یاد شده از پس اجرای بی وقفه بازی های موبایلی برای ساعت های متمادی بر نخواهد آمد. لذا در هنگام خرید گوشی های گیمینگ همواره باید به نرخ فرکانس پردازشی GPU توجه نمود.

گوشی گیمینگ asus ROG phone

5. واحد پردازش مرکزی ( CPU )

بی شک خود شما از همه بهتر می دانید که CPU به عنوان واحد پردازش مرکزی ، پر اهمیت ترین قطعه در هر رایانه ای بوده و در واقع قلب تپنده آن به شمار می رود. گوشی های گیمینگ و به طور کلی هر گوشی هوشمندی نیز به عنوان یک رایانه جیبی ، از این قاعده مستثنا نمی باشد. در بیان دیگر هر چه قدرت پردازنده اصلی گوشی شما بالاتر باشد ، عملکرد کلی آن بهتر خواهد بود. و سریع تر به در خواست ها و دستوارات مختلف صادر شده از جانب کاربر یا برنامه های گوناگون پاسخ خواهد داد.

از این رو بهره گیری از پردازند های چند هسته ای با فرکانس بالا تر و معماری جدید تر و نیز با برخورداری از حافظه کش بیشتر ، سبب می شود که هر رایانه ای ( از جمله گوشی های هوشمند و … ) عملکرد بهتر و سریع تری در اجرای برنامه ها و بازی ها داشته باشد.

6. RAM در گوشی های موقت

رم در واقع سریع ترین حافظه پس از کش می باشد و به نوعی شبیه یک صف انتظار است که داده ها در آن صف کشیده و آماده پردازش می شوند. در واقع این حافظه را می توان اصلی ترین عامل دخیل در سرعت پردازش پس از قسمت پردازنده مرکزی ( CPU ) دانست. لازم به اشاره است که گوشی های گیمینگ معمولا مقدار رمی ما بین 4 تا 8 گیگ ( در برخی نمونه های پیشرفته سفارش جدید تا 12 گیگ ) دارند.

علت بالا بودن این میزان این است که بازی های سنگین معمولا داده های زیادی را در رم ذخیره می کنند تا بتوانند به سرعت به آن ها دسترسی پیدا نمایند. لذا در صورتی که گوشی شما دارای رم کافی برای این امر نباشد ، سیستم عامل مجبور است که بخشی از حافظه داخلی را برای این کار لحاظ کند ، که نهایتا به کندی گوشی شما خواهد انجامید. لذا برخورداری از رم زیاد به نوعی یکی از الزامات یک گوشی گیمینگ خوب به شمار می رود.

7. حافظه داخلی و حافظه جانبی

یکی دیگر از اصلی ترین مشکلات موجود در رابطه با استفاده از گوشی ها به منظور گیمینگ ، وجود محدودیت در فضای ذخیره سازی می باشد. چرا که بازی های مخصوص اسمارت فون ها عمدتا به داده های زیادی نیاز دارند که حجم زیادی از حافظه های محدود این دیوایس ها را به اشغال خود در می آورد. لذا گوشی های مخصوص گیمینگ ابتدا باید خود دارای حافظه داخلی نسبتا زیادی باشند و ثانیا می باید از حافظه های جانبی با حجم های بالا نیز پشتیبانی نمایند.از این رو در اکثر گوشی های گیمینگ شاهد ارائه حافظه داخلی بیش از 64 گیگا بایت و نیز امکان پشتیبانی از حافظه های خارجی با حجم هایی چون 128 گیگا بایت و 256 گیگا بایت هستیم. که البته در برخی گوشی های هوشمند ارائه شده در سال جاری این مقدار تا میزان 1 ترا بایت نیز رسیده است.

گوشی گیمینگ huawei honor play عرضه شده در سال 2018

8. ویژگی بهره گیری از کنترلر های قابل اتصال

یکی دیگر از ابزاری که برای افزایش راحتی و ارائه تجربه گیمینگ بهتر برای بازیکنان ، گیم های گوشی های همراه هوشمند تدارک دیده شده است ، برخی دسته ها و ابزار های کنترلی می باشد. که با اتصال به اسمارت فون مورد نظر ، دکمه هایی را در اختیار گیمر قرار می دهند که کنترل بازی را راحت تر می کند و نیز گیمر دیگر مشکلی در رابطه با قرار گرفتن انگشتان روی صفحه نمایش و یا کثیفی صفحه نمایش به علت لمس های پی در پی را ندارد. لذا به این منظور که هدف از توسعه و تولید این کنترلگر ها نیز راحتی گیمر ها در هنگام بازی می باشند ، بی شک پشتیبانی کامل و سازگاری کلی گوشی های گیمینگ از آن ها کاملا قابل انتظار است. و بدین سبب این ویژگی یکی از مهم ترین ویژگی های یک گوشی گیمینگ خوب به شمار می رود.

9. دکمه های بیشتر

با وجود این که صفحات لمسی تعامل با گوشی های همراه را بسیار ساده تر و محیط آن را کاربر پسند تر کرده اند؛ اما باید قبول کرد که در طرف دیگر این نوع ورودی حرکات و دستورات موجود را بسیار محدود نموده است. چیزی که معمولا در زمینه گیمینگ زیاد خوش آیند نیست. از این رو برخی تولید کنندگان گوشی های مخصوص بازی ، تلاش کرده اند که با افزودن برخی دکمه ها به گوشی های هوشمند گیمینگ خود ، مانور آن ها را در برخی از بازی ها افزایش دهند.

نوبیا رد مجیک و ASUS ROG Phone از جمله این دسته از گوشی ها هستند که از دکمه های فیزیکی بیشتری برخوردار بوده و به گیمر اجازه می دهند که حین انجام بازی ، راحت تر از کنترل ها بهرمند شده و روند بازی بیشتر تحت کنترل وی قرار بگیرد. همچنین دیگر قابلیت جالب این باتن ها این است که حتی در صورت مورد استفاده قرار نگرفتن آن ها در بازی ها ، شما می توانید آن ها را شخصی سازی کرده و برای منظورهای دیگری از آن ها بهره ببرید.

10. امکان شخصی سازی کاربردی تر

موارد فوق الذکر تنها ویژگی های مثبت گوشی های گیمینگ نیستند و این هندست ها ویژگی های جالب دیگرنیز دارد. از جمله این که قابلیتی در این گوشی ها وجود دارد که در هنگام اجرای بازی ها گوشی را قادر می سازد که تمامی نوتفیکیشن ها و پردازش های پس زمینه را غیر فعال کرده و از این طریق به بهبود تجربه کاربر بپردازد. همچنین برخی از این گوشی های امکانات شخصی سازی گسترده ای را برای کاربر فرآهم می کنند ، من جمله امکان تنظیم سرعت پردازنده ، تنظیم رزولوشن نمایشگر و یا تنظیم و بازنشانی دیگر قسمت های موجود.

اراه چنین ویژگی هایی کاربر را قادر خواهد ساخت که در زمان مطلوب ، سرعت پردازش پردازنده را برای بازی های سنگین افزایش دهد و در زمان هایی که نیازی به پردازش سنگین نیست ، با کاهش سرعت پردازش و دیگر تنظیمات موجود ، مصرف باتری را به حداقل برساند تا از این راه عمر باتری نیز افزایش یابد.

نتیجه کلی

همان طور که در مطالب فوق خوانید ، گوشی های گیمینگ دارای ویژگی ها و مزیت های به خصوص خود هستند و نباید بی ارزش یا غیر ضروری تلقی شوند. البته این به آن معنا نیست که این گوشی ها نسبت به محصولات دیگر برتری مطلق دارند و شما حتما باید گوشی گیمینگ تهیه نمایید. چرا که خود بهتر می دانید ، همواره بهترین گزینه برای خرید ، گزینه ای است که بیشترین تطابق را با نیازهای شما داشته باشد و در رفع این نیاز ها مفید واقع شود.

لذا با چشم پوشی از زرق و برقی که فعلا به علت نو پا بودن تکنولوژی وجود دارد ، چنان که شما یک گیمر موبایل هستید و واقعا نیاز به وسیله ای دارید که نیاز های شما را در این رابطه پاسخ گو باشد ، این گوشی های جدید بسیار مناسب حال شما خواهند بود. لیکن اگر قصد دارید که از گوشی خود به منظور دیگر و یا برای کارهای روزمره و کاربرد های عادی استفاده کنید ، نیازی به این هندست ها نخواهید داشت و گزینه های بیشتر و بهتری مناسب حال شما وجود دارد.

همچنین لازم به اشاره است که برخی معتقد هستند که آینده گوشی های گیمینگ هنوز مشخص نیست و معلوم نیست که این تکنولوژی ماندگار خواهد بود و یا همچون گوشی های دارای تصاویر سه بعدی به فرآموشی سپرده خواهد شد. ولی به نظر شخصی من ، این گوشی ها و این صنعت باقی خواهد ماند. چرا که این ابزار های جدید تنها برای زرق و برق نیستند ، بلکه امکانات و خصوصیات بارزی دارند که به آن ها کاربرد می بخشد. و شکی نیست که همواره مشتریانی برای بهره مندی از این مزیت ها ، بازار این دسته محصولات را سر پا نگه خواهند داشت.

منبع: میهن کالا

ارسال دیدگاه